يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ 19 May 2024
سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۷۳۴۴۳
آخرین وضعیت از تنها پناهگاه باقی‌مانده

در رفح چه می‌گذرد؟

در رفح چه می‌گذرد؟
ارتش اسرائیل در حال پیش‌روی و انجام عملیات زمینی در رفح است. غزه حالا در عمل و به معنی واقعی کلمه میان آتش و موشک محصور شده است. تشدید عملیات نظامی و به دست گرفتن کنترل نوار غزه در گذرگاه مرزی رفح، دورنمای توافق آتش‌بس احتمالی با حماس را مختل می‌کند. تیپ ۴۰۱ اسرائیل صبح روز سه شنبه، یک روز پس از اعلام موافقت حماس با پیشنهاد آتش بس با میانجیگری مصر و قطر، وارد گذرگاه رفح شد. همزمان با پیش‌روی نیرو‌ها در رفح، اسرائیل تاکید کرد که این توافق خواسته‌های اصلی آن را برآورده نمی‌کند.
سینا جهانی
نویسنده
سینا جهانی

گذرگاه رفح هم برای کمک رسانی و هم برای کسانی که می‌توانند به مصر فرار کنند اهمیت بالایی دارد. هشدار‌های جدی و مکرر سازمان ملل متحد، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین المللی بشردوستانه مبنی بر فاجعه بار بودن حمله نظامی به این منطقه، رهبران اسرائیل را از انجام عملیات نظامی در این شهر جنوبی منصرف نکرد. در حال حاضر حدود یک میلیون ۴۰۰ هزار فلسطینی از جمله بیش از ۶۰۰هزار کودک در رفح پناه گرفته‌اند.

 

آخرین وضعیت در رفح

تصاویر منتشر شده توسط ارتش اسرائیل نشان می‌دهد که یک تانک وارد قسمت فلسطینی گذرگاه رفح می‌شود. در این ویدیو، تانک‌هایی دیده می‌شوند که پرچم‌های اسرائیل از بالای آن‌ها به اهتزاز در آمده بود.
اسرائیلی‌ها اعلام کردند که بیشتر مردم از منطقه عملیات نظامی تخلیه شده‌اند. از طریق پیام‌های متنی عربی، تماس‌های تلفنی و اعلامیه‌ها به فلسطینی‌ها گفته شد تا به سمت «مواسی» در سواحل دریای مدیترانه حرکت کنند؛ جایی که ادعا شده یک منطقه بشردوستانه با بیمارستان‌های صحرایی، چادر‌ها و تجهیزات پزشکی است. با این حال، اما همزمان با تخلیه، ارتش اسرائیل بمباران شهر را تشدید کرد. به گفته مقامات وزارت بهداشت فلسطین، تانک‌ها و هواپیما‌ها در طول شب به چندین منطقه و حداقل چهار خانه در رفح حمله کردند که بر اثر آن ۲۰ فلسطینی کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

 

توجیهِ حمله، بی‌سند

ارتش اسرائیل مدعی شده به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد از گذرگاه رفح «برای مقاصد تروریستی» استفاده می‌شود و به همین دلیل این گذرگاه را تصرف کرده است. اسراییلی‌ها همچنین گفته‌اند که علاوه بر کشتن ۲۰ جنگجو و تخریب زیرساخت‌های حماس در این منطقه، «سه محور عملیاتی» حماس را نیز کشف کرده‌اند.

تا این لحظه هیچ مدرکی برای تأیید این ادعا ارائه نشده، اما ارتش ادعا کرد که از منطقه اطراف گذرگاه رفح برای حمله خمپاره‌ای استفاده شده که در پی آن، ۳ سرباز اسرائیلی کشته و تعدادی دیگر در نزدیکی گذرگاه کریم ابوسالم زخمی شدند. وزیر امور خارجه اسرائیل نیز گفته که اگر اسرای غزه نبودند، کشورش مدت‌ها پیش حماس را «درهم شکسته» بود. او در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «ورود ارتش به رفح دو هدف اصلی را دنبال می‌کند: آزادی اسیران و شکست دادن حماس».

 

واکنش جهان چیست؟

«لین جیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین از اسرائیل خواست به خواسته‌های جامعه بین‌المللی توجه کرده، حمله به رفح را متوقف کند و هر کاری که می‌تواند برای جلوگیری از فاجعه انسانی جدی‌تر در نوار غزه انجام دهد. «ایمن صفدی»، وزیر امور خارجه اردن نیز هشدار داد که اسرائیل با بمباران رفح، توافق با حماس را به خطر می‌اندازد.

«ملک عبدالله»، پادشاه اردن روز دوشنبه در یک نشست خصوصی به جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا گفت که حمله اسرائیل به رفح منجر به «قتل عام دوباره» غیرنظامیان فلسطینی خواهد شد و می‌تواند باعث تشدید تنش‌ها در منطقه شود.

 

چه بر سر توافق آتش‌بس خواهد آمد؟

حماس روز گذشته اعلام کرد که پیشنهاد آتش‌بس با میانجیگری مصر و قطر را پذیرفته است. توافقس که به نظر می‌رسید منجر به توقف اولیه درگیری‌ها، ثبات نسبی و خروج نیرو‌های اسرائیلی از خاک فلسطین می‌شود. توافق پیشنهادی همچنین آزادی اسرای اسرائیلی در غزه و همچنین تعداد نامشخصی از فلسطینی‌هایی که در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند را تضمین می‌کرد.
دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل، اما با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «پیشنهاد حماس با الزامات اسرائیل فاصله زیادی دارد»، اما هیئتی را برای ادامه مذاکرات به قاهره می‌فرستد. اسراییل در این بیانیه تاکید کرده که برای اعمال فشار نظامی بر حماس، به عملیات رفح ادامه خواهد داد.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به اتفاق‌های اخیر، روز دوشنبه پیش از دیدار با رئیس جمهوری ایتالیا گفت: «این فرصتی است که نمی‌توان از دست داد و تهاجم زمینی به رفح به دلیل پیامد‌های انسانی ویرانگر آن و به دلیل تأثیر بی ثبات کننده آن در منطقه غیرقابل تحمل خواهد بود». گوترش از اسرائیل و حماس خواست برای دستیابی به توافق آتش‌بس، گام‌های بیشتری بردارند.

 

قحطی محض در کمین است

نوار غزه به طور کامل، جداافتاده و محصور شده است. علی‌رغم هشدار سازمان ملل درباره قحطی قریب الوقوع، ارسال محموله‌های امدادرسانی به غزه از طریق گذرگاه مرزی رفح متوقف شده است. مرز جنوبی غزه با مصر اصلی‌ترین راه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و تنها نقطه خروج مجروحان و شهروندان خارجی بود.

اگرچه اسرائیل مستقیماً گذرگاه رفح را کنترل نمی‌کند، اما تمام فعالیت‌ها در جنوب غزه را از طریق پایگاه‌های نظامی زیر نظر دارد. «هشام ادوان»، سخنگوی اداره گذرگاه مرزی غزه، در واکنش به این اقدامات گفت که اسرائیل «ساکنان نوار غزه را پس از بستن گذرگاه رفح به اعدام محکوم کرده است». او گفت که وضعیت، به ویژه برای بیماران سرطانی که نیاز به درمان دارند بسیار سخت است.

مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، روز یکشنبه هشدار داد که قحطی تمام عیاری که در شمال غزه رقم خورد، در حال سرایت به جنوب است. آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل نیز در پستی در شبکه ایکس نوشت: «اگر مسیر‌های عرضه قطع شود، گرسنگی فاجعه‌باری که مردم با آن مواجهند، در غزه بسیار شدیدتر خواهد شد».

منبع: الجزیره
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

قطع مستمری ۹۰هزار نفر در سازمان هدفمندی یارانه‌ها

خشونت جنسی علیه مردان در فلسطین، یک واقعیت غیرقابل انکار!

روایت خبرگزاری قوه قضاییه از مرگ نیکا شاکرمی

مشروبات الکلی تقلبی کجا و چطور پر می‌شوند؟

دیدگاه؛ چرا حکمرانان شنبه را تعطیل نمی‌کنند؟

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

پیشنهاد سردبیر
زندگی