يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ 29 September 2024
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۸۱۹۵۴
در گفت‌وگو با قاسم محب‌علی بررسی شد

یک راه حل منطقه‌ای و تصمیم سخت ایران

یک راه حل منطقه‌ای و تصمیم سخت ایران
عصر روز شنبه هفتم مهرماه، حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای شهادت «سید حسن نصرالله»، دبیرکل این جنبش در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت را تایید کرد. ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان، مدتی پس از ترور «اسماعیل هنیه»، رییس دفتر سیاسی حماس در قلب تهران، بحث‌ها در مورد واکنش احتمالی ایران را پررنگ‌تر می‌کند.

عصر روز شنبه هفتم مهرماه، حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای شهادت «سید حسن نصرالله»، دبیرکل این جنبش در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت را تایید کرد. ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان، مدتی پس از ترور «اسماعیل هنیه»، رییس دفتر سیاسی حماس در قلب تهران، بحث‌ها در مورد واکنش احتمالی ایران را پررنگ‌تر می‌کند. 

 

ترور دو تن از چهره‌های اصلی و تاثیرگذار محور مقاومت در نیم‌سال نخست سال جاری، به نقش‌آفرینی ایران در منطقه اهمیت بیش از پیش داده است. بمباران ضاحیه بیروت که منجر به شهید شدن «سید حسن نصرالله» شد حالا ایران را در موقعیتی غیرقابل پیش‌بینی قرار داده است. تصمیم سیاست‌گذارن کشور در روزهای آینده چه خواهد بود؟


تصمیم سخت ایران

«قاسم محب‌علی»، مدیرکل پیشین خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت امورخارجه در این خصوص به فراز گفت: «در شرایط پیچیده کنونی تصمیم‌گیری برای ایران سخت است. اولا که آن منطقه جزو خاک ایران نیست و لبنان خاک یک کشور مستقل است. این مسئولیت دولت لبنان است که پاسخ دهد، اما آن‌ها در شرایط پاسخگویی نیستند و احتمالا علاقه‌ای ندارند که وارد جنگ شوند. از سوی دیگر آن‌جا سرزمین عربی است و به خاک سرزمین عرب تجاوز شده‌است. شاید آنها نیز علاقه‌مند نباشند که وارد منازعه شوند. به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی نیز به جنگ علاقه‌ای ندارد. به نظر نمی‌رسد در این شرایط، پاسخ ایران به یک واکنش محدود شود، زیرا می‌تواند منجر به جنگ شود. همانطور که شاید گمان حزب الله این بوده‌است که حمایت از غزه به جنگ ختم نمی‌شود، اما در عمل اتفاقی دیگر رخ داد. اسرائیلی‌ها آتش بس در غزه را نپذیرفتند و جنگ را به لبنان توسعه دادند. از طرف دیگر طبیعی است که ایران با یک تصمیم بزرگ رو به رو است؛ برای اینکه پاسخ شهادت یکی از رهبران جبهه مقاومت را بدهد. ایران باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد وارد جنگ شود یا تمایلی به جنگیدن ندارد».

 
باید برای جنگ آماده بود؟

او ادامه داد: «قبل از اینکه شرایط به اینجا برسد، باید تلاش برای توقف جنگ در لبنان صورت می‌گرفت. باید توافقی صورت می‌گرفت و قطعنامه ۱۷۰۱ پذیرفته می‌شد. در این حالت لبنان باید به جنوب باز می‌گشت و بهانه را به دست اسرائیل برای ادامه جنگ نمی‌داد. اما این اقدامات انجام نشد و الان یکی از راه حل‌ها این است که با فشار‌های بین المللی و فشار شورای امنیت آن قطعنامه اجرا شود تا در همین مرحله جنگ متوقف می‌شود. بعد‌ها می‌توانیم در خصوص برخورد با این جنایت در آینده تفکر کنیم. در این مرحله اگر قرار باشد پاسخی داده شود این مفهوم را دارد که باید برای یک جنگ آماده بود».


اسرائیل هیچگاه امنیت نخواهد داشت

این مقام پیشین وزارت خارجه در ادامه گفت: «حالا بخشی از اعراب که با حزب‌الله مشکل داشتند از تضعیف حزب الله سود می‌برند. این شرایط باعث امنیت اسرائیل نمی‌شود. همانطور که اسرائیل ۷۵ سال گذشته هیچگاه امنیت نداشته است، باز هم امنیت برای اسرائیل برقرار نخواهد شد. تا وقتی که اسرائیل به یک مصالحه جدی با فلسطینیان نرسد امنیت نخواهد داشت. فلسطینی‌ها باید بتوانند دولت مستقل خود را تشکیل دهند تا این مناقشه متوقف شود. به نظر می‌رسد این درگیری‌ها ادامه خواهد داشت و تنها با مدیریت می‌توانند جلوی جنگ منطقه‌ای و بین‌المللی را بگیرند».

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حضور سردار قاآنی در دفتر حزب‌الله در تهران

ظریف: واکنش ایران به ترور سید حسن نصرالله در سطح رهبری و در سطح عالی حکومت تصمیم‌گیری خواهد شد

ویدیو؛ آقامیری، عضو شورای شهر تهران: برخی مسئولان نمی‌خواهند جواب جنایت‌های رژیم صهیونیستی را بدهیم

پیشنهاد فعال سیاسی اصولگرا: هواپیماهایی که به سمت اسرائیل می رود را منهدم کنید!

ابحطی: صداوسیما ژانوالژان طور مراقب است اسم خاتمی نیاید

خبر مهم وزارت نفت درباره کارت سوخت

عراقچی: جنایت رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن سردار نیلفروشان بی‌پاسخ نمی‌ماند

بارش باران در جاده‌های ۷ استان

روایت یک کارگر معدن: چاره‌ای نداریم جز این که راه بیاییم! دولت پشت ما باشد.

مروری بر روزنامه‌های صبح امروز؛ ۸ مهر ۱۴۰۳

قیمت طلا، سکه و ارز؛ امروز ۸ مهر ۱۴۰۳

توصیه به تهرانی‌ها درباره پرداخت کرایه تاکسی

اعضای داخلی بدن چطور در زندان‌های چین ناپدید می‌شد؟

پیش‌بینی یک اقتصاددان از قیمت ارز در روزهای آینده

پیشنهاد سردبیر
زندگی