سه‌شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ 17 September 2024
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۶۶۳۷۲
گفت‌و‌گوی فراز با مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو

خودروسازان ایرانی در کمای مصنوعی خود را زنده نگه می‌دارد

خودروسازان ایرانی در کمای مصنوعی خود را زنده نگه می‌دارد
مسیح فرزانه: استاندارد جدید یک توجیه برای گران کردن خودرو است.هرکجای دیگر دنیا بودیم با این حجم ضررانباشه کمپانی خودروساز، اعلام ورشکستگی می‌کرد. جالب است که سازمان حمایت متعلق به مصرف کننده است اما خودروساز به آن پیشنهاد افزایش قیمت می‌دهد.

 «مسیح فرزانه»، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با فراز با اشاره به وضعیت و افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: «افزایش قیمت خودرو با توجیه استاندارد‌های جدید، حرکتی قابل توجه از سوی خودروسازانی است که درگیر زیان انباشه شدید هستند و راهی جز جبران این زیان از جیب مردم ندارند. بازار آشفته خودرو طی ماه‌های اخیر نیز عمدتا درگیر رکود بوده و برخی این رکود را ناشی از سیاست‌های دولت و خودروسازان می‌دانند».

 

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: «اصلا نیازی به دادن بهانه از سوی دولت به خودروساز ها نیست. خودروسازها در بهمن سال گذشته درخواست ۷۰ درصدی افزایش قیمت داده بودند و قرار بود لحاظ شود. به دلایلی که به خاطر صحبت‌های مخبر و رئیسی مطرح شد این عدد به ۳۰ درصد کاهش یافت و در اردیبهشت اجرایی شد. ماه گذشته خودروساز‌ها به سازمان حمایت درخواست داده بودند. جالب است که سازمان حمایت متعلق به مصرف کننده است اما خودروساز به آن پیشنهاد افزایش قیمت می‌دهد».

 

وی افزود: «به خاطر زیان انباشه خودروساز‌ها، تنها راه پیش رویشان همین است. اول جمع کردن نقدینگی از بازار و دوم افزایش قیمت تا بتوانند جلو رشد ضررانباشه را بگیرند. من این کار را تایید نمی‌کنم اما خودروساز با این نگاه افزایش قیمت را پیشنهاد داده است».

 

مسیح فرازنه یادآور شد: «چند روز گذشته نیز اخباری مبنی بر دپو شدن چند هزار خودرو مطرح شد تا خودروساز بعد از افزایش قیمت آن‌ها را عرضه کنند. برای اینکه مصرف‌کننده بتوانند این پذیرش را داشته باشند که چرا افزایش قیمت لحاظ می‌شود سراغ استاندارد جدید رفته‌اند. یعنی افزایش قیمت شهریور را با توجیه استاندارد پنهان کرده‌اند. نمونه بارز این مسئله ساینا است که در سه ماه گذشته سه بار اصلاح قیمت خورد و افزایش داشت. این داستان برای یک مدل از پژو پارس هم اتفاق افتاد و در شهریور ماه ۳۵ میلیون افزایش قیمت داشت. بازار هم عدد خود را می‌گذارد و بازار آزاد با تورم واقعی خود را همراه می‌کند.افزایش قیمت خزنده در بازار خودرو درحال وقوع است».

 

این کارشناس بازار خودرو گفت: «ضرر انباشه خودروساز‌ها در سه کارخانه کشور حدود 395هزار میلیارد تومان است. این عدد در قالب بدهی و ضرر است. بدهی نیز به بانک‌ها و قطعه ساز‌ها برمی‌گردد. افزایش ضرر برای کمپانی‌ها خطرناک است؛ ما هر کجای دیگر دنیا بودیم آن کمپانی اعلام ورشکستگی می‌کرد. به علت اینکه خودروسازی در کشور ما یک سری تبعات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی دارد؛ عملا خودروساز در یک کمای مصنوعی خود را زنده نگه می‌دارد».

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

گزارش نبض بورس از فعالیت امردادماه بانک پاسارگاد

ممنوعیت خرید نان با کارت بانکی واقعیت دارد؟

پزشکیان در نشست خبری: قرار شد وزارت کشور آئین‌نامه‌هایی درباره گشت ارشاد تنظیم کند

رئیس جمهور: دادستانی گفته بود گشت ارشاد دیگر برخورد نکند / درحال بازگرداندن اتباع غیرقانونی به صورت محترمانه هستیم

پزشکیان درباره رفع حصر: مشکل آقای کروبی حل شده / برای آن یکی هم داریم کار می‌کنیم

خودکشی زن جوان در یکی از ایستگاه‌های متروی تهران

مومن نسب، صاحب ایده «اعدام VPN فروش‌ها»:استارلینک حربه دشمن برای به چالش کشیدن فضای مجازی ایران است

رئیس جمهور: ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستم، ولی حاضر نیستیم به ما زور بگویند

نشست خبری وزیران خارجه روسیه و مصر؛ عبدالعاطی: ۷ دهه رنج تمام شود/ لاوروف: آمریکاییها مانع آتش‌بس هستند

اژه‌ای: در بعضی «ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی» که در کشور وجود دارد همه مسئول هستیم

پلیس راهور: افزایش ۳۲ درصد ترافیک در هفته اول مهر ماه

محسن برهانی به مرخصی آمد

ویدیو؛ رئیس‌جمهور: می‌دانید من را به‌ خاطر عدم التزام به اسلام رد کرده بودند؟!

از مصرف سیگار و تنباکو چقدر پول به خزانه واریز می‌شود؟

پیشنهاد سردبیر
زندگی