سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 30 April 2024
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۷۲۰۸۷
بررسی احتمالات در روزهای آینده:

چالش ایران و اسرائیل به کدام سو می‌رود؟

دو روز پس از حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل، التهاب و تنش همچنان ادامه دارد. کابینه جنگ رژیم اسرائیل چند باری تشکیل جلسه داده و مشخص نیست که خروجی این جلسات چه بوده است. شاید به دلیل همین بی‌تصمیمی است که نتانیاهو و اعضای کابینه امروز هم دوباره تشکیل جلسه می‌دهند.

برخی از خبرنگاران خارجی از تصمیم برای پاسخ نظامی به ایران سخن می‌گویند و برخی این جلسات را بی‌نتیجه دانسته‌اند. هرچه هست رسانه‌های آمریکایی‌ در همان روز نخست پس از حمله تلافی‌جویانه ایران به نقل از جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا خبر دادند که قرار نیست این کشور برای پاسخ نظامی در کنار اسرائیل قرار بگیرد. حتی گفته شده که بنیامین نتانیاهو در پاسخ به این موضع‌گیری به بایدن گفته «متوجه شدم.» با این همه هنوز گزینه پاسخ نظامی اسرائیل در میان اظهارنظر‌های ضدونقیض مطرح است. در شرایطی که جلسه شورای امنیت سازمان ملل نیز با حمایت چین و روسیه و چند کشور دیگر از ایران و حمایت آمریکا و متحدان غربی از اسرائیل، بدون صدور بیانیه یا قطع‌نامه به پایان رسید.

واکنش نظامی یا دیپلماتیک؟

به نظر می‌رسد که در کابینه ائتلافی اسرائیل، توافقی بر سر تصمیم نهایی وجود ندارد. از یک سو سایت خبری اکسیوس گزارش داده که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در تماسی روز یکشنبه به همتای آمریکایی خود گفته است که اسرائیل با توجه به استفاده سپاه پاسداران از موشک‌های بالستیک، چاره‌ای جز پاسخ دادن به حمله ایران ندارد. در سوی دیگر، اما امروز وزیر خارجه این رژیم در توییتی نوشت که تل‌آویو به دنبال «حمله دیپلماتیک» به ایران است و درباره تحریم برنامه موشکی ایران با ۳۲ مقام خارجی گفتگو کرده است. به نظر می‌رسد که این موضع‌گیری در راستای تمایل آمریکایی‌هاست. چراکه آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم گفته که در روز‌های گذشته «درگیر مذاکرات زیادی بوده و به دنبال هماهنگی یک واکنش دیپلماتیک است که از تشدید بحران در منطقه جلوگیری کند.»

 

به نظر می‌رسد که برخلاف پیش‌بینی‌های قبل از حمله تلافی‌جویانه ایران، اسرائیلی‌ها در پاسخ شتاب نکردند و نخواهند کرد. در همین زمینه مایکل اورن، سفیر سابق رژیم اسرائیل در ایالات متحده به وال استریت ژورنال گفته: «نکته این است که هوشمندانه پاسخ دهیم، به گونه‌ای که فرصت همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی را که ما ایجاد کرده‌ایم تضعیف نکند.» بنابراین برخی احتمال پاسخ‌های سایبری یا حتی حمله به سوریه، لبنان و عراق را به جای حمله به خاک ایران مطرح کرده‌اند.

آن هم در شرایطی که ایران در بحبوحه حمله تلافی‌جویانه نیز به اسرائیل هشدار داد که در صورت پاسخ، حمله بعدی ایران «شدیدتر» خواهد بود. موضوعی که در بیانیه سپاه، وزارت خارجه و موضع‌گیری سفیر ایران در سازمان ملل متحد تکرار شد. تا جایی که حتی علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه در برنامه تلویزیونی گفت که در صورت پاسخ اسرائیل و «خطای مجدد»، «مقیاس پاسخ ایران در ثانیه خواهد بود.» این نوع موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد که پیش از حمله تلافی‌جویانه پاسخ‌های احتمالی و آمادگی نظامی لازم نیز از سوی ایران در نظر گرفته شده است.

حمله موشکی بی‌سابقه تهران 

حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل در واپسین ساعات شنبه آغاز شد. حمله‌ای که از ۱۰ روز پیش یعنی زمان هدف قرار گرفتن کنسولگری ایران در دمشق وعده داده شده بود. به گزارش نیویورک تایمز در این حمله از ۳۳۱ تسلیحات شامل ۱۸۵ پهپاد، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین به زمین استفاده کرد. برخی این حمله را در تاریخ حملات موشکی و پهپادی بی‌سابقه دانستند. همچنین برای نخستین بار بود که ایران از خاک خود اسرائیل را هدف قرار می‌داد. فرمانده ستاد کل نیرو‌های مسلح این حمله را در دستیابی به اهداف خود فراتر از انتظار دانست. اما اسرائیل که از کمک نیرو‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه بهره برد مدعی شده که ۹۹ درصد موشک‌ها و پهپاد‌ها را ساقط کرده است و با خسارات «جزیی» مواجه شده است.

چه خواهد شد؟

با این همه روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شده که پاسخ اسرائیل «قطعی» است. اما اینکه نحوه این پاسخ چگونه خواهد بود پرسشی است که پاسخ آن داخل کابینه جنگی اسرائیل مشخص می‌شود. جایی که قرار است که مقامات اسرائیل امروز رایزنی و تصمیم‌گیری کنند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

مشروبات الکلی تقلبی کجا و چطور پر می‌شوند؟

دیدگاه؛ چرا حکمرانان شنبه را تعطیل نمی‌کنند؟

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی