يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ 08 September 2024
سه‌شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۷۴۷۵۰
فراز تامین حق آبه هیرمند را بررسی می‌کند:

طالبان باز هم آب را به روی ایران بست؟

«امروز آبی از افغانستان به ایران وارد نمی‌شود» این جمله‌ای است که یک منبع آگاه در سیستان و بلوچستان به فراز می‌گوید. در حالی که چهارم خرداد ماه نماینده ویژه رییس حمهور اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقآبه ایران از سوی افغانستان، تامین شده است. امروز نیز سخنگوی صنعت آب گفت: «به هیچ عنوان از حق‌آبه هیرمند بی‌نیاز نمی‌شویم و به دنبال اخلالی که در روند حق‌آبه هیرمند رخ داد، وزارت نیرو راهبرد خود را برای تامین آب شرب و کشاورزی تغییر داد و به راهبرد جدیدی دست یافتیم.». نه تنها افغانستان هنوز حق آبه هیرمند را به صورت کامل تامین نکرده است بلکه هم اکنون آبی از افغانستان به سمت ایران جاری نیست..
یگانه شوق الشعراء
نویسنده
یگانه شوق الشعراء

آب‌هایی که به شوره‌زار می‌رود و به ایران نمی‌رسد

«حسن کاظمی قمی» با اشاره به سه اقدام اصلاحی از سوی طالبان یک مورد آن را ناکارآمد می‌داند. او گفته است که «همین اقدام ناکارآمد طالبان بود که موجب شد آب به سمت «گودزره» برود، اما از نظر او دو اقدام دیگر افغانستان باعث شده‌است که تاکنون مقداری آب به ایران بیاید». از نظر نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان به دلیل عدم اصلاح درست تاج سد کمال خان، قسمتی از آب بار دیگر به سمت شوره‌زار گودزره هدایت شد و این امر مانع از تامین بخشی از حق‌آبه ایران گردید. او گفت که انتظار می‌رود که تا پایان سال آبی جاری، حقآبه ایران از رودخانه هیرمند به طور کامل تامین شود.


رودخانه به سمت ایران خشک است

یک منبع آگاه در سیستان و بلوچستان در این باره به روزنامه اینترنتی فراز گفت: «تامین حق‌آبه ایران از افغانستان به وزارت خارجه سپرده شد و عملا سازمان محیط زیست و وزارت نیرو در این حوزه نمی‌تواند فعالیتی داشته باشد. یعنی تمام اطلاع رسانی‌ها و هماهنگی‌ها نیز باید توسط وزارت خارجه صورت پذیرد. مسافت «سد کجکی» تا «بند کمالخان» حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر است، اما رودخانه به سمت ایران خشک است. هم اکنون تا پشت بند کمالخان آب وجود دارد و تصاویر ماهواره‌ای نیز همین را نشان می‌دهند، اما آب از پشت بند کمالخان به سمت شوره‌زار «گودزره» انحراف پیدا کرده و به سمت ایران نمی‌آید. مقداری آب هم که به سمت ایران می‌آمد، برادران افغانی نرسیده به ایران بندی به نام «لشکرگاه» تاسیس کردند که آب پشت آن بند می‌ماند و به خاک افغانستان می‌رسد».

سیلاب یا حق آبه؟

او ادامه می‌دهد: «امروز آبی به ایران از افغانستان وارد نمی‌شود. یک ماه پیش مقداری آب وارد سیستان و بلوچستان شد و این موضوع را رسانه‌ای کردند و گفتند ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد ایران شده است. حق آبه ایران ۸۲۰ میلیون متر مکعب است. قبل از شهادت آقای امیر عبدالهیان در وزارت امور خارجه جلسه‌ای برگزار شد که نماینده ایران در افغانستان در حضور داشتند. بین آقای «کاظمی قمی» و نماینده زاهدان درگیری لفظی پیش می‌آید، زیرا آقای قمی ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب را تامین حق آبه ایران می‌دانستند، اما نماینده زاهدان گفتند این سیلاب است که وارد ایران شده و حق آبه نیست».


آب به ۴۰ کیلومتری ایران می‌رسد

او در آخر گفت: «از نظر ما مقداری آب به منطقه وارد شده است و اگر همین آب نیز نمی‌رسید ما الان آب خوردن نداشتیم. از روزی که این بحث در وزارت خارجه مطرح شد، آب ایران قطع شد. برخی می‌گویند افغانستان بند «کمالخان» را بسته است و عده‌ای می‌گویند بند باز است، حجم آب کم شده و به سمت «گودزره» انحراف پیدا کرده است. اما تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد آب هست و تا نزدیک بند «لشکرگاه» یعنی ۴۰ کیلومتری ایران می‌آید، اما به سمت اراضی افغانستان منحرف شده‌است. اما الان آبی وارد خاک ایران نمی‌شود و یک هفته‌ای است آب قطع شده است.»


به نظر می‌رسد در حوزه تامین حق‌آبه ایران از افغانستان با نوعی مدیریت رسانه‌ای برای انتشار اخبار مواجه هستیم، اما امروز آبی از افغانستان به سمت ایران نمی‌آید و این تمام آن چیزی است که باید بدانیم.

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

بررسی نفرات برتر کنکور ۱۴۰۳ چه می‌گوید

کدام عدالت آموزشی؟!

بازار سیاه خرید و فروش اعضای بدن؛ روایت یک واسطه از پشت پرده خرید کلیه

ماجرای مرد اماراتی که در ایران دنبال خریدن کلیه است

زندگی