يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ 30 June 2024
شنبه ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۷۶۲۳۴
بیانیه نهضت آزادی ایران در حمایت از پزشکیان

رای اعتراضی به نام دکتر مسعود پزشکیان؛ برای پیگیری مطالبات ملی: «آزادی و حاکمیت ملت»

رای اعتراضی به نام دکتر مسعود پزشکیان؛ برای پیگیری مطالبات ملی: «آزادی و حاکمیت ملت»
نهضت آزادی ایران نهایتاً به این جمع بندی رسیده است تا در این انتخابات مشارکت و حضوری اعتراضی داشته باشد. نهضت آزادی ایران ضمن تحلیل شرایط حاکم بر کشور و بررسی کاندیداهای حاضر در صحنه، به این نتیجه رسید که دکتر مسعود پزشکیان، کاندیدایی قابل قبول و مناسب بوده و شهرت ایشان در سلامت و پاکدستی و اعتقادشان به مبارزه با فساد و تبعیض، حائز اهمیت است.

بسمه تعالی

ملت شریف و آزاده ایران

مردم ایران برای پیمودن گام به گام راه دشوار آزادی، جان‌فشانی‌ها کرده‌اند و هزینه‌های زیادی متقبل شده‌اند؛ پاسخ حکومت نیز درمقابل اعتراضات و مطالبات، چیزی جز خشونت و سرکوب بی‌پروا نبوده‌ است. بسیاری از مردم جان و مال و زندگی خود را به خاطر یک اعتراض از دست داده‌اند و بسیاری از فعالین و شخصیت‌های سیاسی و مدنی در حبس و حصر هستند. به نظر می‌رسد برای خروج از چرخه خشونت و پرهیز از افزایش آسیب‌های ملی، باید از چنین فرصت انتخاباتی در راستای راهبرد اصلاحات جامعه محور البته بصورت مسالمت‌جویانه و خشونت‌پرهیز بهره گرفت، راهبردی که بتوان درسایه وفاق ملی و با مشارکت حداکثر نیروهای اجتماعی پیموده و به یک توافق جمعی میان آحاد ایرانیان برای گذار به دموکراسی و حاکمیت ملت رسید. برای تغییر و اصلاح شرایط کنونی، راهی کم‌هزینه‌تر و مطمئن‌تر از برگزاری انتخابات آزاد و سالم وجود ندارد. حکومت نیز برای دوام و ثبات خویش، راهی جز برگزاری انتخابات آزاد و انجام اصلاحات در ساختار حقیقی و حقوقی خود ندارد. با این حال، همچنان شاهد رفتار غیرقانونی شورای نگهبان در ردصلاحیت بسیاری از افراد شایسته در انتخابات حاضر هستیم و لذا لازم می‌دانیم تا هرگونه تصمیم و اقدام خود در این انتخابات را با اعتراض به این رفتارهای غیردموکراتیک همراه کنیم.

نهضت آزادی ایران طی چند دهه فعالیت خود، همواره بر حفظ و احیای نهاد انتخابات تاکید داشته و بر این باور بوده است که راهبرد اصلاح­‌طلبی در نهایت باید به برگزاری انتخابات آزاد، سالم و رقابتی منجر شود. آنچه این روزها در حال برگزاری است، اگرچه با یک انتخابات استاندارد فاصله دارد اما می‌توان به آن از زاویه یک امکان و فرصت برای جایگزینی نیروهای توسعه‌گرا، توانمند و صاحب دانش در دستگاه دولت نگاه کرد. استقرار نیروهای ضدتوسعه و ضدملی در دستگاه‌های دولتی علاوه‌ بر این‌که سرمایه‌های ملی را بر باد می‌دهد و فرصت‌های پیشرفت و توسعه را از کشور می‌رباید، به تضعیف هرچه بیشتر جامعه و نهادهای مدنی نیز منجر می‌شود. بنابراین؛ نهضت آزادی ایران وظیفه ملی و دینی خود می‌داند تا از این فرصت هرچند محدود، در جهت استقرار یک دولت کارامد و قابل قبول و تحصیل هرچه بیشتر خیرعمومی در راستای منافع ملی و منافع ملت بهره جوید.

با توجه به ضرورت انجام اعتراض جمعی و مدنی به رفتارهای غیردموکراتیک حاکمیت و نیاز کشور به وجود دولتی مردمی، ضدتبعیض و عدالت‌جو برای گشایش و توسعه سیاسی که منجر به حل بحران‌های اقتصادی و خروج مردم از شرایط دشوار زندگی می‌شود، نهضت آزادی ایران نهایتاً به این جمع بندی رسیده است تا در این انتخابات مشارکت و حضوری اعتراضی داشته باشد. نهضت آزادی ایران ضمن تحلیل شرایط حاکم بر کشور و بررسی کاندیداهای حاضر در صحنه، به این نتیجه رسید که دکتر مسعود پزشکیان، کاندیدایی قابل قبول و مناسب بوده و شهرت ایشان در سلامت و پاکدستی و اعتقادشان به مبارزه با فساد و تبعیض، حائز اهمیت است؛ لذا دادن رای به ایشان، هم می‌تواند به عنوان یک رای معنادار اعتراضی به عملکرد حاکمیت انحصاری و رد­صلاحیت گسترده کاندیداها و هم در جهت حرکت به سوی دموکراسی و استقرار یک دولت مردمی و تقویت حاکمیت قانون تلقی شود.
 
نهضت آزادی ایران ضمن اعلام حمایت از دکتر پزشکیان در این انتخابات، انتظارات خود را از ایشان در صورت موفقیت به شرح زیر اعلام می‌دارد:

۱- تلاش در جهت تحقق اصول مغفول مانده قانون اساسی به ویژه مفاد فصول سوم (حقوق ملت) و پنجم (حاکمیت ملت) برای دستیابی هرچه بیشتر شهروندان به آزادی‌های مدنی و سیاسی.
۲- تلاش درجهت رفع فساد و تبعیض در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی.
۳- تلاش درجهت تحقق حاکمیت قانون و احیای جایگاه نهادهای انتخابی در قانونگذاری و سیاستگذاری‌های عمومی.
۴- تلاش در جهت حفظ یکپارچگی سرزمینی و تمامیت ارضی و کاهش شکاف و تبعیض میان اقوام و گروه‌های اجتماعی مختلف به منظور وحدت ملی.
 
برای دکتر پزشکیان، پیروزی و موفقیت در انتخابات را آرزو می‌کنیم و به ایشان توصیه می‌کنیم همواره تمام اقدامات خود را با توسل به حق و با اتکا به مردم و به پشتوانه رای ملت انجام دهند. از خداوند منان می‌خواهیم ملت ایران را در گذار از این مسیر دشوار به سوی آزادی و دموکراسی یاری‌گر باشد.
 
نهضت آزادی ایران
۲ تیرماه ۱۴۰۳

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

اینفوگرافیک؛ همه مخالفان پزشکیان

اینفوگرافیک؛ آن‌ها که به پزشکیان گفتند آری

پیام مهم سیدمحمد خاتمی: در انتخابات گذشته رأی ندادم و با اکثریت همصدا شدم| اینک اما فرصتی پیش آمده که امیدوارم روزنه‌ای باشد به فضایی که در آن صدای اکثریت شنیده شود| به دکتر پزشکیان رای خواهم داد

بازی زیرپوستی پورمحمدی؛ مرد مرموز مناظرات، فرشته نجات قالیباف و عامل اجماع جبهه انقلاب 

ما در زمان قاجار خیلی بدبخت بودیم؟!

تحلیل محتوای سومین مناظره انتخاباتی

ثابتی راست می‌گوید یا زنگنه؟

داستان منصوب شدن امیر جدید القاعده در یمن

چرا آدم‌ها ساعت‌ها در صف غذا می‌ایستند؟

جای مسائل بهداشت و درمان در سخنان نامزدها خالی است | افرادی مانند پزشکیان سابقه کار در حوزه سلامت را دارند

سعید جلیلی؛ از قطعنامه‌های فصل هفتمی تا دولت سایه

امیر کویت در مسیر بن سلمان؟!

بازی پیچیده کشورهای عرب خلیج فارس میان تهران و اسراییل

از سرگیری روابط ایران با بحرین؟ روسیه میانجی‌گری می‌کند؟

پیشنهاد سردبیر
زندگی