وی با بیان اینکه ما الان از ۸۳ ملیت دانش پژوه داریم، خاطرنشان کرد: این تنوع ملیتی در دانشگاههای جمهوری اسلامی سابقه نداشته است. در دانشگاههای خارج از کشور هم کمتر دانشگاهی سراغ داریم که این تنوع ملیتی را داشته باشد. مرکزیت جامعه در کشور قم است و علاوه بر چند کلانشهر دیگر، یک مجموعه ویژه اهل سنت در گرگان با نگاه تبلیغی امت اسلامی شکل گرفته است. در خارج از کشور هم در حدود ۶۰ نقطه جامعه حضور دارد و در مناسبتها و فرصتهای قانونی فعالیت میکند و در آن بیش از ۱۵۰ رشته در سه حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ و ادبیات ارائه میشود.
عباسی ادامه داد: بخش عمده علوم اسلامی در قالب جدید و نوسازی شده همان دانشی است که در حوزه آموخته میشود (اعم از فقه سیاسی، اقتصادی، تربیتی، خانواده، محیط زیست و قضایی و ...). پیشگام علوم انسانی بعد از انقلاب هم آیت الله مصباح بودند. جامعه المصطفی با نگاه اسلامی به علوم انسانی ورود دارد. یک دانشگاه مجازی داریم که چندین هزار نفر در این دانشگاه به صورت غیر حضوری تحصیل میکنند. این برای مناطقی که دسترسی دشواری دارند فرصت بسیار خوبی است. همچنین موسسه آموزشهای کوتاه مدت داریم که سالیانه بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر فعالان فرهنگی در دورههای متناسب با نیازشان در آنها شرکت میکنند.
رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از دانش پژوهان خواهران هستند، تاکید کرد: نزدیک ۴۰ درصد از دانش پژوهان داخل و خارج، خواهر هستند. در خارج از کشور هم مراکز متعددی داریم که اهل سنت در آن حضور دارند. در کابل بیش از ۵۰ درصد دانش پژوهان از تاجیک و غیره اهل تسنن هستند. بعضی از مسئولین دولت جدید افغانستان هم تحصیل کرده از جامعه المصطفی هستند و این امنیتی برای مجموعه ایجاد کرده است. کسانی که وارد مرکز میشوند بایستی زبان فارسی را یاد بگیرند تا بتوانند در کلاسها شرکت کنند.
وی با اشاره به اینکه امروز یک جمعیت چند صد هزار نفره در دنیا هستند که زبان فارسی که زبان انقلاب اسلامی است را آموخته اند، اظهار کرد: ضمن اینکه اینها جمعیتی هستند که به لحاظ فرهنگی و اعتقادی گره خورده با انقلاب اسلامی هستند. در فتنه سال ۸۸ بعضی از ایرانی نماها متعرض سفارت خانه ما میشدند و فارغ التحصیلهای جامعه از سفارتخانه ما دفاع میکردند.
عباسی در ادامه خطاب به شهردار تهران گفت: مسئولیت شهری مرکز ایران سنگین است و انتظار میرود در دوره شما الگویی از یک کلانشهر دینی ارائه شود. حتی اگر ما عقب افتادگیهایی از گذشته داشته باشیم که حل آن در زمان کوتاه دشوار باشد، اما ارائه یک شهر الگو به لحاظ ظاهری و معنوی مهم است. کسی که وارد ام القرای جهان اسلام میشود چنین انتظاری دارد و باید این هدف دنبال بشود. به لحاظ فرهنگی هم نمادهای دینی و اخلاقی باید در پایتخت مشهود باشد. در یکی دو سالی که در تهران تردد میکنم زحمات شهرداری برایمان روشن است. آدم احساس میکند وارد مجموعهای میشود که مسئولانش تعهد و هوشمندی دارند. بنابراین این تهاجماتی که به شما میشود غیر عادی نیست و به خاطر همین عملکرد است.
رئیس جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه لازم است که برنامه بلند مدتی صورت بگیرد تا امور مورد نیاز تحقق پیدا کند، تصریح کرد: باید از فرصتهای این نهاد که قابل قبول است، استفاده بشود. مثلا اداره کردن فضاهای عمومی تاثیرگذار است و چهره فرهنگی شهر را دگرگون میکند. با این حال که مسئولان حواسشان است و اگر مشکلی وجود دارد از ناحیه دیگری است ولی برنامه ریزی برای امور بنیادین مانند شهرسازی مهم است. ما از غفلتهای چند دهه گذشته آسیب بسیاری دیدهایم. ساختار شهری، معماریها و نحوه طراحی بسیار حساس است. فرصتهای دیگری هم هست که شهرداری باید به عنوان ظرفیت مکمل خودش حساب کند؛ مثل هیات ها و مساجد که فرصتهایی در اختیار یک مجموعه شهری همسو است. عمل به این اتفاق نیازمند تامین نیرو، همکاری و بودجه است ولی ما شما را به مجاهدت و خستگی ناپذیر بودن میشناسیم.
ویدیو:
بررسی حقوقی یک حکم در گفتگو با علی مجتهدزاده
دکتر آرش رئیسینژاد استاد روابط بینالملل در گفتوگو با فراز بررسی کرد
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟
اینفوگرافیک