چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ 21 August 2024
يکشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۷۷۷۱۰

چرا روسای جمهور آمریکا ترور می‌شوند؟| چه کسانی کشته و چه کسانی جان سالم به‌در بردند؟

از زمان اعلام استقلال آمریکا، این کشور شاهد ترورهای موفق و نافرجام روسای جمهور و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بوده است. سوءقصد به جان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در شهر باتلر ایالت پنسیلوانیا باعث شده تا موضوع ترور رئیس‌جمهور و نامزدهای انتخابات آمریکا مجدداً مورد توجه قرار گیرد. اما نامزد جمهوری خواه اولین نامزد یا رئیس جمهوری نیست که مورد سوءقصد قرار گرفته است. در این گزارش تاریخچه افرادی ارائه شده است که ترور شده‌اند یا از سوء قصد جان سالم به در برده‌اند.
نویسنده
زهرا غفوری

 

 ترور آبراهام لینکلن ۱۸۶۵

«آبراهام لینکلن»، شانزدهمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و اولین رئیس‌جمهور از حزب جمهوری‌خواه بود. او به عنوان یکی از شخصیت‌های مشهور تاریخ آمریکا شناخته می‌شود، زیرا به تاریخ برده‌داری در آمریکا خاتمه داد و در دوران جنگ داخلی آمریکا با نظارت بر مسائل مربوط به جنگ، کشور را پابرجا نگه داشت. او برای خردورزی، آزادی، برابری، دموکراسی و احیاگر اندیشه‌های والای انسانی شناخته می‌شود. «لینکلن» در دوران ریاست خود بیشتر توجه خود را به مسائل نظامی و سیاسی اختصاص داد. او ژنرال‌های خود را انتخاب کرد و استراتژی آن‌ها را تأیید کرد. همچنین افسران ارشد غیرنظامی را برگزید و فعالیت‌های حزب و عزل و نصب را نظارت کرد. او با استفاده از پیام‌ها و سخنرانی‌ها نظرات عموم را جلب کرد. توانایی بالای او در سخنوری قدرت تأثیرگذاری او را بالا برد. نطق گتیسبرگ وی تأثیر ماندگاری بر ارزش‌های آمریکا داشت. دولت «لینکلن» در دوران ریاست خود تعرفه موریل را برای افزایش درآمد افزایش داد و مالیات بر درآمد را برای نخستین بار اعمال کرد. همچنین صدها میلیون دلار اوراق بهادار و اسکناس کاغذی چاپ کرد. او مهاجرت از اروپا را تشویق کرد و نخستین راه‌آهن میان قاره‌ای را راه‌اندازی کرد. وزارت کشاورزی آمریکا را تأسیس و قانون همستید مصوب ۱۸۶۲ را ترویج کرد که مالکیت زمین‌های کشاورزی را تشویق می‌کرد. دولت «لینکلن» در دوران جنگ دارایی خود به شیوه‌ای کارآمد تجارت پنبه را در نواحی اشغال شده جنوب تحت کنترل گرفت. «لینکلن» در تاریخ ۱۴ آوریل ۱۸۶۵ توسط یک بازیگر به نام «جان ویلکس بوث» ترور شد. این حادثه در آمفی‌تئاتر فورد در واشینگتن اتفاق افتاد. لینکلن و همسرش  «ماری تاد لینکلن» در آمفی‌تئاتر حضور داشتند تا نمایش "Our American Cousin" را تماشا کنند. «ویلکس بوث» بر این باور بود که با ترور «لینکلن»، معادله جنگ داخلی آمریکا را تغییر می‌دهد. او وارد اتاق رئیس‌جمهور شد و با استفاده از یک اسلحه پیستول دست‌ساز، «لینکلن» را از ناحیه سر و گردن زخمی کرد. پس از این حمله، «لینکلن» به سرعت به بیمارستان منتقل شد، اما در روز بعد، یعنی ۱۵ آوریل ۱۸۶۵، درگذشت. بعد از ترور «لینکلن»، «جان ویلکس بوث» به مدت ۱۲ روز فراری بود و در نهایت دستگیر شد. وی در طول تعقیب و گریز به دست نیروهای امنیتی آمریکا کشته شد.

An iconic photograph of a bearded Abraham Lincoln showing his head and shoulders.

 

ترور جیمز آبرام گارفیلد ۱۸۸۱

«جیمز آبرام گارفیلد»، بیستمین رئیس‌جمهور آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، از چهارم مارس تا نوزدهم سپتامبر سال ۱۸۸۱ میلادی ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده داشت. این دوران هم‌زمان با اسفند ۱۲۵۹ تا شهریور ۱۲۶۰ خورشیدی و زمان سلطنت « ناصر الدین شاه» در ایران است. روز دوم ژوئیه سال ۱۸۸۱ در ایستگاه راه‌آهن شهر واشینگتن به جان «جیمز گارفیلد» سوءقصد شد. «چارلز گیتو» وکیل جوانی که نتوانسته بود درشغل دلخواه خود استخدام شود به رئیس‌جمهور تیراندازی کرد. «گارفیلد» بشدت زخمی شد و چندین هفته در کاخ سفید تحت درمان قرار گرفت. «الکساندر گراهام بل»، مخترع تلفن، به کاخ سفید آمد و تلاش کرد گلوله را در بدن رئیس‌جمهور با دستگاه الکتریکی که خود طراحی کرده بود ردیابی کند، اما موفق نشد. روز ششم سپتامبر «گارفیلد» را به کنار دریا در نیوجرسی منتقل کردند. با آنکه پس از چند روز به نظر رسید حال «گارفیلد» رو به بهبود است، اما روز نوزدهم سپتامبر سال ۱۸۸۱، «جیمز گارفیلد»، بیستمین رئیس‌جمهوری آمریکا از عفونت و خونریزی داخلی درگذشت.

Portrait of James Garfield, the 20th President of the United States

 

ترور ویلیام مک کینلی ۱۹۰۱

در تاریخ ۲۹ ژانویه ۱۸۴۳، «ویلیام مک‌کینلی»، بیست و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، به دنیا آمد. او عضو حزب جمهوری‌خواه بود و در سن پنجاه و هشت سالگی، در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۱۹۰۱ توسط یک آنارشیست به قتل رسید. وقتی «مک‌کینلی» در حال اجرای گردهمایی عمومی در شهر بوفالو بود، «لئون چولگوش» به نزدیکی او رفت و دو بار به سمت وی شلیک کرد. یک گلوله به شکم و دیگری به سینه »مک‌کینلی« خورد. «مک‌کینلی» در نتیجه این حادثه، در روز ۱۴ سپتامبر ۱۹۰۱ در ساعت ۲٫۱۵ دقیقه بامداد در بوفالو جان خود را از دست داد. آخرین جمله او در هنگام مرگ چنین بود: " God’s will be done, not ours آنچه خواست خداست انجام می‌شود، نه آنچه خواست ماست." وی در کانتون در ایالت اوهایو به خاک سپرده شد. «لئون چولگوش»، قاتل وی، در ۲۹ اکتبر همان سال در زندان آبورم با صندلی الکتریکی اعدام شد.

Portrait of William McKinley, the 25th President of the United States

 

ترور جان اف کندی ۱۹۶۳

«جان فیتزجرالد کِنِدی»، سی و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، در تاریخ ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در سن ۴۶ سالگی به قتل رسید. این جوان‌ترین سن مرگ برای یک رئیس‌جمهور آمریکاست. قتل او یکی از اتفاقات مهم تاریخ آمریکا است، زیرا این قتل باعث مطرح شدن و به نوعی محبوبیت بیشتر او در آمریکا شد و باعث شد او الهام بخش نسل‌های متعددی باشد. «کندی» در روز جمعه ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در ساعت ۱۲:۳۰ بعد از ظهر در دالاس، تگزاس به قتل رسید. «لی هاروی اسوالد» در ساعت ۷ بعد از ظهر همان روز به جرم قتل یک مأمور پلیس دالاسی مجرم شناخته شد و در ساعت ۱۱:۳۰ شب به‌عنوان قاتل رئیس‌جمهور معرفی شد. «اسوالد» تنها دو روز بعد در ایستگاه پلیس دالاس توسط «جک روبی» به قتل رسید. «لی هاروی اسوالد» اعلام کرد که او به کسی تیراندازی نکرده و مدعی شد که دارند از او به عنوان "طعمه" استفاده می‌کنند. او مدعی شد که عکسی که او را با سلاح قتاله نشان می‌داد جعلی است و صورت او را به بدن کس دیگری چسبانده‌اند. به دلیل مرگ او، بیگناهی یا مجرمی‌اش هرگز در دادگاهی اثبات نشد. بعضی منتقدان می‌گویند که «اسوالد» هیچ نقشی در این ترور نداشته ‌است. پنج روز پس از مرگ «اسوالد»، رئیس‌جمهور جدید، «لیندون ب. جانسون»،کمیسیون وارن را تشکیل داد تا پرونده این ترور بیشتر بررسی شود. این کمیسیون نتیجه گرفت که «اسوالد» به تنهایی در قتل دست داشته ‌است. تحقیقاتی که بعدها در دهه هفتاد توسط کمیته انتخابی مجلس برای ترورها صورت گرفت نیز قاتل بودن «اسوالد» را تأیید کرد، اما این کمیته ادعا کرد که او احتمالاً تنها بخشی از دسیسه برای قتل رئیس‌جمهور بوده ‌است. با این حال، این کمیته مدرکی دال بر شرکت کس دیگری در این دسیسه ارائه نکرد. منتقدان تئوری‌های بسیاری در چگونگی دقیق قتل «کندی» و مسئولان آن ارائه کرده‌اند که با همدیگر و با گزارش‌های رسمی دولت بسیار متفاوت هستند. از مهم‌ترین مسائل، تعداد گلوله‌ها، جهت شلیک گلوله‌ها و این‌که کدام گلوله به رئیس‌جمهور و کدام به فرماندار «جان کانلی» برخورد کرده، است. تئوری‌های مختلف هر کدام کسی را مسئول مرگ «کندی» می‌دانند. معروف‌ترین این مسئولان فرضی از این قرارند: سیا، مافیا، کاگ‌ب، موساد، فیدل کاسترو، لیندون ب. جانسون (معاون رئیس‌جمهور) و نوعی ائتلاف نظامی-صنعتی به رهبری ژنرال‌های ارتش. فیلمی به نام «جی اف کی» توسط «الیور استون» در سال ۱۹۹۱ و در همین رابطه ساخته شده‌است. موضوع سریال ۱۱٫۲۲٫۶۳ و همچنین فیلم پارک‌لند در همین رابطه است.

Portrait of John F. Kennedy, the 35th President of the United States

تعدادی دیگر از روسای جمهور و نامزدهای انتخابات هم هدف ترور نافرجام قرار گرفتند:

«اندرو جکسون»: در دوران پیش از جنگ داخلی آمریکا، هفتمین رئیس‌جمهور این کشور، «اندرو جکسون»، هنگام شرکت در یک مراسم خاکسپاری در کنگره، هدف یک تیرانداز قرار گرفت. تیرانداز دو بار شلیک کرد اما اسلحه گیر کرد و تلاش او برای ترور رئیس‌جمهور ناموفق ماند.

Portrait of Andrew Jackson, the 7th President of the United States

«تئودور روزولت»: ۲۶امین رئیس‌جمهور آمریکا بود. او نیز مانند «ترامپ» در تلاش بود تا مجدد به کاخ سفید بازگردد. او که برای یک سخنرانی انتخاباتی در راه «میلواکی» شهری در ایالت ویسکانسین بود توسط صاحب یک کافه‌بار مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به‌رغم این حادثه، به سخنرانی خود ادامه داد.

Portrait of Theodore Roosevelt, the 26th President of the United States

«فرانکلین روزولت»: رئیس جمهور منتخب بود که در سال۱۹۳۳ در میامی به او شلیک شد. «فرانکلین روزولت» از این حادثه جان سالم به در برد اما شهردار شیکاگو «انتون سرمک» کشته شد.

Portrait of Franklin D. Roosevelt, the 32nd President of the United States

«هری ترومن»: که پس از مرگ «روزولت» ریاست جمهوری را به دست گرفت، در سال ۱۹۵۰ توسط ناسیونالیست‌های پورتوریکویی در مقابل کاخ سفید مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

Portrait of Harry S. Truman, the 33rd President of the United States

«جورج والاس»: فرماندار الاباما، که خواهان جدایی نژاد سفید پوست و سیاه پوست شده بود برای سومین بار در سال ۱۹۷۲ برای ریاست جمهوری نامزد شده بود، پس از یک رویداد انتخاباتی در خارج از واشنگتن دی سی ترور شد. این حادثه او را از کمر به پایین فلج کرد.

undefined

«جرالد فورد»: سی و هشتمین رئیس‌جمهور آمریکا در طول دوران ریاست جمهوری خود،  دو بار هدف حمله تروریستی قرار گرفت. هردو ترور ناموفق بود، اولین حادثه در سال ۱۹۷۵ در ساکرامنتو، مرکز ایالت کالیفرنیا رخ داد، زمانی که «لاینت فروم»، یکی از پیروان خانواده مانسون به «فورد» تیراندازی کرد. تنها چند روز پس از این حادثه، «سارا جین مور» در سان فرانسیسکو نیز به سوی رئیس‌جمهور شلیک کرد، اما همچنان تلاش ترور ناموفق بود.

Portrait of Gerald R. Ford, the 38th President of the United States

ترور نافرجام رونالد ریگان ۱۹۸۱

رئیس‌جمهور «رونالد ویلسن ریگان شیلر» که از حزب جمهوری‌خواه بود، چهلمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بود. او از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ در این سمت خدمت کرد. قبل از این، او سی و سومین فرماندار کالیفرنیا (۱۹۶۷–۱۹۷۵) بود و همچنین به عنوان هنرپیشه در رادیو، سینما و تلویزیون فعالیت داشت. «ریگان» سه ماه پس از ورود به کاخ سفید (۳۰ مارچ ۱۹۸۱) مورد حمله قرار گرفت. «ریگان» در این حمله زخمی شد اما جان سالم به در برد. او بلافاصله پس از حمله به بیمارستان منتقل شد و پس از عمل جراحی بهبود یافت. «جان هینکلی» بعداً به دلیل این حمله محاکمه شد و به اتهامات مرتبط با ترور و زخمی کردن رئیس‌جمهور و دیگران محکوم شد.

Portrait of Ronald Reagan, the 40th President of the United States

«باراک اوباما»: در سال ۲۰۱۱، یک مرد ۲۱ ساله از ایالت آیداهو تلاش کرد تا به سمت کاخ سفید، محل اقامت رئیس‌جمهور «باراک اوباما» و خانواده‌اش، شلیک کند. این تلاش ترور ناموفق بود زیرا رئیس‌جمهور در هنگام تیراندازی در کاخ حضور نداشت. این حادثه نشان از این دارد که «باراک اوباما» دیگر ئیس‌جمهور آمریکا بود که تجربه ترور را داشت.

Portrait of Barack Obama, the 44th President of the United States

 

ترور نافرجام دونالد ترامپ ۲۰۲۴

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه بامداد یکشنبه و در جریان یک گردهمایی تبلیغاتی در باتلر در ایالت پنسیلوانیا، از یک سوء قصد جان سالم به در برد. «ترامپ» کمتر از ۱۰ دقیقه پس از آغاز گردهمایی انتخاباتی‌اش در باتلر واقع در پنسیلوانیا، پشت تریبون هدف سوقصد قرار گرفت. او در زمان تیراندازی در حال سخنرانی درباره مهاجرت بود که هدف شلیک گلوله قرار گرفت؛ اما تیر به گوش او اصابت کرد و آسیب جدی به وی وارد نشد. نامزد جمهوری‌خواه برای ریاست جمهوری آمریکا پس از شنیدن صدا به زمین افتاد در حالی که روی گوش راست و گونه‌اش خون مشاهده می‌شد از سوی ماموران به سوی خودرویش برده شد. فرد تیرانداز و یکی از حاضران در تجمع کشته شدند.

Donald Trump

 

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

گیر چهارم به گوته!

حسین مرعشی: همتی، اشتراکات زیادی با مرحوم محسن نوربخش دارد

بهترین عکس‌های خبرگزاری‌ها از پنج روز پر ماجرا در بهارستان

نماینده مجلس: تعطیلات شنبه‌ها با استناد فتوای مراجع مجدداً در مجلس بررسی می‌شود

علم الهدی: برخی جریان‌های سیاسی به دنبال رسیدن به قدرت و تغییر نظام ارتباطی و روابط بین‌المللی کشور هستند/ این جریان‌ها حضور افراد متدین، ارزشی و دنباله‌رو ولایت را مانع قدرت‌یابی خود می‌دانند/ توسعه روابط با غرب و تغییر نظام ارتباطی کشور نیازمند کمرنگ شدن روحیه استکبارستیزی در جامعه است

ظریف: خبر خوب رای مجلس به همه وزیران پیشنهادی، بسیاری از کوشندگان برای ایران پایدار و امیدوار را شادمان کرد / این پیروزی بر همه آنان که دل در گرو آبادانی و پیشرفت ایران دارند خجسته باد/ امیدوارم به یاری خدا درگامهای آتی دولت چهاردهم این وفاق خجسته به سپهر عمومی جامعه نیز گسترش یابد

واکنش زارع‌پور وزیر ارتباطات دولت رئیسی به خبر رای اعتماد مجلس به ستار هاشمی

ستار هاشمی،وزیر ارتباطات دولت چهاردهم رکورد شکست

رئیس جبهه اصلاحات در واکنش به رأی اعتماد مجلس به کابینه پیشنهادی پزشکیان: بعد از این، تلاش‌ها معطوف به ترمیم شکاف حاکمیت ملت باشد

نامه تشکر پزشکیان به قالیباف برای همراهی جهت تشکیل دولت وفاق ملی

تشکر رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور از نمایندگان مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی

سخنرانی با شور و چپگرایانه‌ی الکساندر کورتز، نماینده مترقی در کنوانسیون ملی حزب دموکرات، با حمله شدید به ترامپ

عکس جنجالی از صحن مجلس در یک روز مهم: کوچک‌زاده پزشکیان را در آغوش گرفت!

اظهارات سخنگوی فراجا درباره شرایط سربازان برای خروج از کشور

پیشنهاد سردبیر
زندگی