جمعه ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ 06 September 2024
يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۷۹۸۵
پس از سه هفته تظاهرات و هزاران کشته و زخمی:

سهمیه‌ها لغو شد، معترضان بنگلادشی به خواسته‌شان رسیدند

پس از گذشت سه هفته از اعتراضات، امروز صدای دانشجویان و شهروندان عاصی بنگلادشی در دادگاه عالی این کشور شنیده شد. خیابان‌های بنگلادش در هفته‌های اخیر به صحنه یکی از بزرگترین اعتراضات دانشجویی تاریخ بدل شده‌بود. دانشجویان و ده‌ها هزار شهروند، در اعتراض به اختصاص سی‌درصد از موقعیت‌های شغلی به فرزندان قربانیان جنگ آزادی‌بخش بنگلادش با پاکستان (۱۹۷۱)، به خیابان‌ها ریختند و خواستار تغییر سیستم سهمیه‌ای مشاغل دولتی شدند. تظاهرات آن‌ها در ابتدا مسالمت‌آمیز بود، اما دولت نیروی پلیس را علیه مردم به صف کرد، حکومت نظامی برقرار شد و ارتباطات تلفنی و اینترنتی تقریبا قطع شدند. افزایش شمار معترضان و درگیری آن‌ها با نیروی‌های امنیتی و طرفداران دولت، اعتراضات را به خشونت کشاند؛ تا آن‌جا که معترضان گفتند با دولت مذاکره نخواهند کرد. در واقع، طرح اختصاص سهمیه به جانبازان جنگی، به قانونی ناکارآمد و تجربه‌ای تبعیض‌آمیز بدل شده‌‌است.
نویسنده :
ثمین عباسی

اکنون با کشته شدن ۱۱۴ معترض و مجروح‌شدن بیش از هزاران تن در خیابان‌های بنگلادش، معترضان به هدف اولیه خود رسیده‌اند. رویترز امروز به نقل از رسانه‌های محلی گزارش داده است که دادگاه عالی بنگلادش حکم احیای سهمیه‌های مشاغل دولتی را رد کرده و دستور داده است که از این پس ۹۳ درصد از مشاغل دولتی برای تمام شهروندان باز باشد تا متقاضیان تنها بر اساس شایستگی با یکدیگر رقابت کنند. به گزارش الجزیره، اکنون با دستور دادگاه عالی، سهمیه جانبازان به پنج درصد کاهش می‌یابد و دو درصد باقیمانده برای اقلیت‌های قومی، تراجنسیتی‌ها و معلولین اختصاص داده می‌شود.

با این همه اما الجزیره در تازه ترین گزارش خود به نقل از دانشجویان معترض نوشته که آن ها از موضع خود عقب نشینی نمی کنند. پس از برآورده‌شدن خواسته اولیه معترضان اکنون خواست اصلی آن‌ها نه لغو سیستم سهمیه بندی، که آزادی تمامی زندانیان اخیر و استعفای مقامات سیاسی است؛ کسانی که به سرکوب وحشیانه معترضان دامن زدند.

احیای قانون تبعیض و آغاز مبارزات

ماه گذشته، دادگاه عالی بنگلادش به دولت دستور داد که طرح اختصاص سهمیه شغلی به جانبازان جنگی و بازماندگان آن‌ها را مجددا اجرا کند. پس از این بود که دانشگاه داکا (برترین موسسه آموزش عالی بنگلادش) به صحنه اعتراضات دانشجویی بدل شد و به زودی به دیگر دانشگاه‌ها سرایت کرد. پس از آن، شهر‌های سراسر کشور نیز به این تظاهرات پیوستند. خیابان صحنه تجمعات مسالمت‌آمیز بود اما پس از دو هفته، اعتراضات به خشونت کشیده شد. روز دوشنبه، دانشجویان طرفدار حزب «عوامی لیگ» (حزب حاکم بنگلادش) در محوطه دانشگاه داکا به دانشجویان معترض حمله کردند. به گزارش نیویورک‌تایمز، حمله طرفداران حزب حاکم به دانشجویان دختر، آتش معترضان را تند کرد.

دادگاه عالی بنگلادش، در واکنش به اعتراضات مردمی، اجرای طرح سهمیه‌بندی شغلی را به مدت یک ماه تعلیق کرد اما اعتراضات پایان نیافت. معترضان که پیش از این به اجرای این طرح تبعیض‌آمیز اعتراض داشتند، اکنون از سخنان نخست‌وزیر به خشم آمده‌بودند.

تبعیض به نفع اقلیت حامی نخست‌وزیر

در انتخابات ژانویه (دی ۱۴۰۲)، «شیخ حسینه» توانست برای چهارمین دوره متوالی به نخست‌وزیری بنگلادش دست یابد اما حزب «ملی‌گرا»، اپوزیسیون اصلی حزب خانم حسینه، انتخابات را تحریم کرده‌بود. با شدت گرفتن اعتراضات، حزب ملی‌گرای بنگلادش از معترضان حمایت کرد. آن‌ها یک صدا معتقدند که سیستم حاکم تبعیض‌آمیز و تنها به نفع حامیان نخست‌وزیر یعنی اعضای حزب «عوامی لیگ» است. با این حال، حسینه از نظام سهمیه‌بندی دفاع کرده و گفته است که جانبازان جنگ، فارغ از جهت‌گیری سیاسی، تنها به دلیل مشارکت در جنگ سزاوار احترام و قدرانی‌ اند.

هرچند اعتراضات اخیر چالشی بزرگ در دوران حکومت پانزده‌ساله شیخ حسینه به حساب می‌آید، اما اظهارات اخیر او، معترضان را مصمم‌تر کرد. حسینه در واکنش به وقایع اخیر، معترضان را «رضاکار» خواند؛ اصطلاحی تحقیرآمیز برای توصیف کسانی که در جنگ بنگلادش با پاکستان (۱۹۷۱) با دشمن همکاری می‌کردند.

سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از یک شهروند بنگال نوشته‌است: «این دیگر فقط مربوط به اعتراضات سهمیه‌ای نیست، این خیلی بزرگ‌تر از آن است. در اعتراض‌های ساده به قوانین موجود، دولت به سمت دانشجویان تیراندازی نمی‌کند. این ماهیت فاشیستی و خودکامه حکومت فعلی را نشان می‌دهد که بدون هیچ سیستم رای گیری مناسبی به قدرت می‌رسد».

اعتراضات دانشجویی بنگلادش

 

فرصت برابر برای داشتن یک شغل

بر اساس آمار رسمی از سال ۲۰۲۲، بیش از ۴۰ درصد از افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله در بنگلادش کار نمی‌کنند یا به تحصیل یا آموزش خود ادامه نمی‌دهند که این میزان معادل ۱۸ میلیون نفر است. امروزه در مجموع ۵۶ درصد از مشاغل دولتی به گروه‌های خاص اختصاص دارد. سی‌درصد از این سهمیه‌ها برای بازماندگان سربازان و بیست‌وشش درصد دیگر برای زنان، اقلیت‌ها و افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده‌است. در این حالت حدود چهارصدهزار فارغ التحصیل دانشگاهی تنها می توانند برای سه هزار فرصت شغلی با یکدیگر رقابت کنند. دانشجویان می خواهند سهمیه مربوط به جانبازان و دیگر گروه ها حذف یا تعدیل شود تا همه بتوانند برای به دست آوردن مشاغل دولتی با یکدیگر رقابت کنند.

اجرای طرح سهمیه‌بندی و اعتراض به آن

شیخ مجیب الرحمن، رهبر جنگ آزادی‌بخش بنگلادش و پدر نخست وزیر فعلی، در سال ۱۹۷۲ طرح سیستم سهمیه‌بندی را ارائه کرد. سیستم سهمیه‌بندی تضمین می‌کرد که دولت از نوادگان مبارزان آزادی، حمایت خواهد کرد. با شکل گیری اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۸، این طرح لغو شد اما ماه گذشته، دادگاه عالی دستور احیای مجدد آن را صادر کرد که به اعتراضات اخیر دامن زد.

اعتراضات دانشجویی بنگلادش

آن طور که الجزیره روایت می کند بعد از اعلام حکم دادگاه، دیگر جمعیت زیادی در خیابان های بنگلادش حضور ندارند. هرچند دانشجویان از این حکم راضی‌اند اما معتقدند دادگاه به بازداشتی‌ها و کشته‌شدگان اعتراضات اخیر توجه‌ای نکرده است. حال در این شرایط، هنوز نگرانی زیادی در مورد واکنش معترضان وجود دارد و بسیاری منتظرند ببینند چه خواهد شد.

 

*در مطلب از گزارش‌ رسانه‌های سی‌ان‌ان، الجزیره، نیویورک‌تایمز، رویترز و ای‌پی‌نیوز استفاده شده است. 

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

پوتین: ایران مدت‌هاست که منتظر واردات گاز از روسیه است

وزیر خارجه اردن: هرگونه تلاش برای جابجایی فلسطینیان از کرانه باختری به اردن به منزله اعلان جنگ علیه ماست

نخستین واکنش دوروف پس از آزادی موقت: به جای بازداشت، از شرکت تلگرام شکایت می‌کردید

رویترز خبر داد: برگزاری «نشستی در کاخ سفید» با نمایندگان غول‌های فناوری درباره کمک به دور زدن سانسور آنلاین در ایران و کشور‌های دیگر

یزدی‌خواه، نماینده مجلس: طرح نور تا زمان اصلاح قانون اجرا می‌شود

واکنش خواهر علی انصاریان به جنجال‌های اخیر: به خاطر آبروی علی سکوت کرده بودم / یا یک استعلام متوجه می‌شوید تمام اموال به نام مادرم است

انتخابات زودهنگام، چطور دولت سیزدهمی‌ها را شتابزده کرد؟

ادعای نشریه آمریکایی پولیتیکو درباره حمله سایبری هکر‌ها به چند بانک ایرانی: یک شرکت ایرانی میلیون‌ها دلار به هکر‌ها باج داد

عباس عراقچی: ترسیم دوباره مرزها خط قرمز ایران است

بهزیستی به بنگاه پرداخت یارانه تبدیل شده است | دولت سیزدهم ضربات مهلکی به معلولان وارد کرد

علی مطهری: دولت چهاردهم بايد نسبت به احداث كريدور زنگزور حساس باشد؛ روسیه هیچگاه به فکر منافع ایران نبوده است

رحیمی، نماینده مجلس: به دلیل حضور بی‌رویه اتباع بیگانه در برخی شهر‌ها دچار کمبود فضای آموزشی شده‌ایم

فوتبال، زیر ساخت‌ها و آبروی ملی

واکنش وزیر اقتصاد به وام میلیاردی هیئت مدیره سازمان بورس؛ برای حذف رانت‌ها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌خواری به هیچکس نخواهیم داد

پیشنهاد سردبیر

بررسی نفرات برتر کنکور ۱۴۰۳ چه می‌گوید

کدام عدالت آموزشی؟!

بازار سیاه خرید و فروش اعضای بدن؛ روایت یک واسطه از پشت پرده خرید کلیه

ماجرای مرد اماراتی که در ایران دنبال خریدن کلیه است

دولت مسعود پزشکیان با شعار وفاق ملی از مجلس رای اعتماد گرفت

بیا به صلح من امروز؛ از برای تو ایران...

زندگی