سه‌شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ 10 September 2024
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۴
کد خبر: ۷۹۱۲۵

یحیی سنوار، جانشین اسماعیل هنیه و رئیس دفتر سیاسی جدید حماس کیست؟

یحیی سنوار، جانشین اسماعیل هنیه و رئیس دفتر سیاسی جدید حماس کیست؟
حماس، پس از ترور «اسماعیل هنیه» در هفته گذشته، «یحیی سنوار»، رهبر خود در غزه که یکی از طراحان حمله هفتم اکتبر به اسرائیل است را به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی خود معرفی کرد. این گروه در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، از انتخاب «یحیی سنوار» به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش و جانشینی «اسماعیل هنیه» خبر داد.
نویسنده
زهرا غفوری

«یحیی سنوار» ملقب به «ابوابراهیم»، ۶۲ ساله در سال ۱۹۶۲ در در اردوگاه پناهندگان خان یونس در جنوب نوار غزه به دنیا آمد. پدر و مادر او اهل عسقلون بودند اما پس از اعلام برپایی کشور اسرائیل در سال ۱۹۴۸، که آن را «یوم‌النکبه» می‌نامند، خانوده «سنوار» مجبور به ترک شهر خود و انتقال به اردوگاه خان یونس شدند.

«یحیی سنوار» در خان یونس به مدرسه رفت و بعد از آن از دانشگاه اسلامی غزه در رشته زبان عربی فارغ‌التحصیل شد.

«سنوار» برای اولین‌بار در سال ۱۹۸۲ و زمانی که ۱۹ سال سن داشت، به اتهام «فعالیت‌های اسلامی و مشارکت در فعالیت‌های خرابکارانه» توسط پلیس اسراییل دستگیر شد. بازداست دوم او در سال ۱۹۸۵ بود.

«یحیی سنوار» در دوران دانشجویی، از مبارزان علیه اسرائیل بود. پس از فارغ التحصیلی، او به ایجاد شبکه‌ای از مبارزان برای مقاومت مسلحانه علیه اسرائیل اقدام کرد. این گروه بعداً به گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس تبدیل شد.

«سنوار» تقریباً به محض تأسیس حماس توسط «شیخ احمد یاسین»، به آن سازمان  پیوست. 

سال ۱۹۸۸، او توسط نیروهای اسرائیلی و به اتهام کشتن ۱۲ فلسطینی دستگیر و به  به اتهام ادعایی به چهار حبس ابد (معادل ۴۲۶ سال زندان) محکوم شد. «سنوار» ۲۳ سال را در زندان اسرائیل گذراند و در آنجا عبری را آموخت و می‌توانست روزنامه‌های اسرائیلی را بخواند و با امور اسرائیل و سیاست داخلی این رژیم به خوبی آشنا شد. 

او در  سال ۲۰۱۱ در جریان مبادله زندانیان بین اسرائیل و فلسطین آزاد شد. در آن تبادل ۱۰۲۷ زندانی فلسطینی و عرب اسرائیلی در مقابل «گیلاد شالیت»، سرباز اسرائیلی که پنج سال در اسارت حماس بود، آزاد شدند.

پس از آزادی، «سنوار» به سرعت دوباره به حماس پیوست. در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان عضو دفتر سیاسی حماس در نوار غزه انتخاب شد و چهار سال بعد در سال ۲۰۱۷، «سنوار» رهبر حماس در غزه و جانشین «اسماعیل هنیه» شد که به عنوان رئیس دفتر سیاسی این گروه انتخاب شده بود.

«سنوار» در سال ۲۰۲۱ در مصاحبه‌ای با Vice News گفت: «ما برای دوره های طولانی مقاومت مسالمت‌آمیز و مدنی را امتحان کردیم. ما انتظار داشتیم که جهان، آزادگان و سازمان‌های بین‌المللی در کنار مردم ما بایستند و اشغالگر را از ارتکاب جنایت و کشتار مردم ما باز دارند. متأسفانه جهان ایستاده بود و تماشا می‌کرد.»

«سنوار» احتمالاً راهپیمایی بزرگ بازگشت را توصیف می‌کرد که طی آن فلسطینی‌ها هر هفته برای ماه‌های متوالی در مرز غزه در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تظاهرات می‌کردند، اما با سرکوب خشونت‌آمیز اسرائیل مواجه شدند که بیش از ۲۲۰ نفر را کشت و تعداد زیادی را مجروح کرد.

«سنوار» در پاسخ به سوالی درمورد تاکتیک‌های حماس، از جمله شلیک موشک‌های پی‌درپی که می‌تواند به غیرنظامیان آسیب برساند، گفت که فلسطینی‌ها با هر ابزاری که در اختیار دارند می‌جنگند. او اسرائیل را به کشتار عمدی غیرنظامیان فلسطینی به صورت دسته جمعی، علی‌رغم داشتن تسلیحات پیشرفته و دقیق متهم کرد.

سنوار گفته بود: «آیا دنیا انتظار دارد که ما قربانیان خوش رفتاری باشیم در حالی که ما کشته می شویم، تا ما را بدون سر و صدا سلاخی کنند؟».

معمار اصلی حملات ۷ اکتبر

«سنوار» که رهبر حماس در غزه است، معمار اصلی حملات ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل شناخته می‌شود که در آن حدود ۱۲۰۰ اسراییلی کشته و ۲۵۱ نفر به گروگان گرفته شدند.

«سنوار» از زمان حملات ۷ اکتبر تا به امروز در انظار عمومی حاضر نشده است. ارتش اسرائیل در ماه فوریه ویدئویی را به تاریخ ۱۰ اکتبر منتشر کرد که نشان می‌داد او با چند تن از اعضای خانواده‌اش در حال عبور از تونل غزه هستند. «دانیال هاگری»، سخنگوی ارتش اسرائیل پس از انتشار این فیلم در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «تعقیب «سنوار» تا زمانی که او را، مرده یا زنده نگیریم، متوقف نخواهد شد».

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

از تاچر تا سوناک؛ چرا متحدان اسرائیل، تعارفی شدند؟ | چک سفید امضای غرب به نتانیاهو

مهاجرت کارکنان بخش درمان؛ بمب ساعتی نظام سلامت

دستیابی زودتر از برنامه عربستان سعودی به چشم‌انداز گردشگری‌اش/ گزارش صندوق‌بین‌المللی پول در این خصوص

پزشکیان: باید در روش‌ها جهت کاهش مصرف مواد مخدر در کشور بازنگری شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:دولت «بورس» را به زنجیره اقتصاد کشور بازگرداند

المیادین: هیچ شهید ایرانی در میان شهدای حمله اسرائیل به سوریه وجود ندارد

ممنوعیت به‌کارگیری اتباع در هر شغل و صنفی

از ۲۶ شهرک زاکانی خبری نیست؟

پزشکیان: باید مراقبت کنیم که نتیجه عمل ما به هیچ وجه باعث نشود که کسی بی‌جهت و ناروا از قطار انقلاب پیاده شود

ویدیو؛ ورود دوباره رئیس‌جمهور به سالن پس از قطع ناگهانی پخش زنده و شنیده شدن صدای آژیر

قطع ناگهانی پخش زنده یک مراسم با حضور رئیس‌جمهور/ آژیرهای سالن به صدا درآمد

پزشکیان: اگر مردم را راضی نگه داریم، ولایت و انقلاب را تثبیت می‌کنیم

واکنش رئیس قوه قضائیه به تخصیص وام به هیات مدیره بورس

مهدی محمدنبی در بیمارستان بستری شد

پیشنهاد سردبیر
زندگی