جمعه ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ 13 September 2024
شنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۷۹۵۶۸
گفت‌وگوی فراز با مرتضی کاردر، مدیر انتشارات هرمس

صالحی، فاصله بین وزارت ارشاد و اهالی فرهنگ و هنر را کم کند

چهارشنبه هفته گذشته، «سیدعباس صالحی» با رأی اعتماد مجلس به عنوان وزیر ارشاد دولت چهاردهم انتخاب شد. انتخابی که با توجه به کارنامه پیشین او و نیز شرایط موجود، از نظر عده‌ای مطلوب به نظر می‌رسد. اما آیا صالحی می‌تواند از چالش‌های موجود وزارت ارشاد برآید؟
نویسنده :
سارا بقایی

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های اخیر، از بخشی از اهالی فرهنگ و هنر فاصله گرفته است. موضوعی که این روزها شاید دغدغه‌ها و چالش‌هایی را رقم زده است.

روزنامه اینترنتی فراز در مورد این چالش‌ها با «مرتضی کاردر»، مدیر انتشارات هرمس‌ گفت‌وگو کرده است.

 

مهمترین مشکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟

امروز شاید اصلی ترین مشکل در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عدم توازن و عدالت و عدم توجه به چهره‌ها و شخصیت‌های اصلی حوزه‌های گوناگون فرهنگ و هنر است.

در سال‌های اخیر شاهد بودیم که بسیاری از برنامه‌ها، اتفاقات، جشنواره‌ها بدون حضور چهره‌ها و شخصیت‌های اصلی آن حوزه برگزار شده است و آدم‌ها و شخصیت‌های درجه ۲ و ۳ به جای آن‌ها نشسته اند. این حکم را می‌توان در مورد بسیاری از حوزه‌ها صادق دانست؛ در حوزه سینما، موسیقی، هنر‌های تجسمی و ... این اتفاق افتاده است و دست کم بخشی از آدم‌های اصلی و واقعی حاکم و حاضر در اتفاقات بوده اند و بسیاری از شخصیت‌ها نقشی در رویداد‌های فرهنگی و هنری نداشته اند.

بر این اساس کار وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال حاضر باید این باشد که این آدم‌های اصلی را به برنامه‌های رسمی و اتفاقات آن حوزه‌ها برگرداند آنان را به فعالیت دوباره ترغیب کرده و جای هرکدام از آدم‌ها را مشخص کند.

بزرگ‌ترین مشکل محمدمهدی اسماعیلی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد چه بود؟

بزرگترین مشکل آقای محمدمهدی اسماعیلی عدم اشراف به حوزه‌های کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که تا روز آخر هم این اشراف محقق نشد و گاهی اوقات این عدم اشراف در اظهارنظر‌های ایشان هم مشخص بود؛ البته که این عدم اشراف در رفتار‌ها و رویکرد‌ها و سیاست گذاری هایشان بیشتر مشخص بود.

وزارت دوباره سیدعباس صالحی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مسئله اصلی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی درحال حاضر و پس از ۳ سال اخیر و رفتار‌ها و رویکرد‌ها و اتفاقاتی که شاهدش بوده ایم باید ایجاد همدلی بین هنرمندان و اهالی فرهنگ در حوزه‌های گوناگون (سینمای و تئاتر و نمایش گرفته تا موسیقی و کتاب و انتشارات و ...) باشد و آقای صالحی با توجه به کارنامه شان می‌توانند این همدلی را ایجاد کنند.

آقای صالحی شخصیتی فرهیخته، معتدل، ملایم و حتی قدری محافظه کار است که احتمالا می‌تواند انتخاب مناسبی برای وضعیت فعلی باشد.

اما اگر بخواهیم قدری سخت گیرانه و آرمان گرایانه نگاه کنیم در دوره پیشین وزارت آقای صالحی بیشتر تمرکز روی حوزه‌هایی بود که ایشان در دوره معاونت فرهنگی‌شان بر آن اشراف داشتند و سایر حوزه‌ها مثل سینما و معاونت هنری قدری کمتر مورد توجه قرار گرفت و اتفاقاتی که می‌افتاد همسو با سیاست‌های کلان ایشان نبود؛ امیدوارم با فاصله‌ای که افتاده، ایشان در دوره تازه وزارت خود حتما به همه حوزه‌های فرهنگ و هنر توجه کنند.

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

یک وکالت با حق الوکاله ۵۰۰ هزار تومانی، برای موکل ۱۴۴‌ میلیارد تومان آب خورد! | واکنش کانون وکلا چه خواهد بود؟

گنبد آهنین نتانیاهو، ادامه‌ی جنگ است | برای اسرائیل، اردن همان فلسطین است

اکونومیست: در سودان چه خبر است؟!

کامالا هریس ۲۰۲۴ می‌تواند باراک اوبامای ۲۰۰۸ باشد؟

نامه تکان‌دهنده فائزه هاشمی از زندان اوین

بازداشت ۳ نفر از مسئولان یک معدن در رابطه با فوت یک کارگر

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: ادعای ارسال موشک از ایران به روسیه بهانه‌ای برای تحریم ایران است

زیدآبادی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد

ارزیابی آتلانتیک از مناظره هریس و ترامپ: هریس آرام بر ترامپ عصبانی و آشفته پیروز شد

با ستون فقرات طالبان آشنا شوید!

تاکید اردوغان بر حمایت از تمامیت ارضی اوکراین

شاخص بازار بورس، امروز ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

دو اولویت اصلی بازار بورس/ رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح می‌دهد

پیشنهاد پزشکیان به رئیس‌جمهور عراق: برداشتن مرز کشورهای اسلامی مثل اتحادیه اروپا

پیشنهاد سردبیر
زندگی