چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ 18 September 2024
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۸۰۸۶۸

کامالا هریس ۲۰۲۴ می‌تواند باراک اوبامای ۲۰۰۸ باشد؟

کامالا هریس ۲۰۲۴ می‌تواند باراک اوبامای ۲۰۰۸ باشد؟
پس از اینکه هریس رهبری کمپین را به عهده گرفت، شاهد افزایش چشمگیر حمایت‌ها از جمله سالن‌های پرجمعیت، افزایش ثبت نام رای‌دهندگان و داوطلبان جدید بوده‌اند و دموکرات‌ها امیدوارند کامالا هریس بتواند شور و هیجان دوره ریاست جمهوری اوباما را احیا کند.
نویسنده
زهرا غفوری

این روز‌ها در هر رویداد دموکرات‌ها، جمله‌ای آشنا دائما به گوش می‌رسد: «شرایط کنونی شباهت زیادی به سال ۲۰۰۸ دارد».


اتفاقاتی، چون سالن‌های مملو از جمعیت، جمع‌آوری کمک‌های مالی هنگفت، گزارش‌های اولیه از افزایش ثبت‌نام رای‌دهندگان و حضور صد‌ها هزار داوطلب جدید، همه تنها طی پنج هفته از زمان معرفی «کامالا هریس» به عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات رخ داده است. این وضعیت، بسیاری از دموکرات‌ها را به این باور رسانده که توانسته‌اند موفقیت سال ۲۰۰۸ را دوباره به‌دست آورند؛ سالی که به نقطه عطفی در تاریخ حزب دموکرات تبدیل شد و «باراک اوباما» به عنوان اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست ایالات متحده انتخاب شد. «اوباما» در آن انتخابات با ۳۶۵ رای الکترال پیروزی قاطعانه‌ای به دست آورد.

 

آیا کامالا هریس می‌تواند اوبامای ۲۰۰۸ باشد؟

 

بر اساس مصاحبه‌های انجام‌شده با مقامات حزبی و فعالان کمپین انتخاباتی، شباهت‌های فراوانی میان وضعیت کنونی و سال  ۲۰۰۸ مشاهده می‌شود. تماس‌های تلفنی از سوی رای‌دهندگان داوطلب به دفاتر حزبی به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته؛ بسیاری از این افراد نخستین بار است که داوطلب می‌شوند. جوانان نیز فعالانه درگیر کارزارهای انتخاباتی شده‌اند. کمک‌های مالی کوچک دائما در حال سرازیر شدن است و یک سوم از این کمک‌ها در هفته گذشته از سوی افرادی بوده که برای اولین بار به حزب دموکرات کمک کرده‌اند. علاوه بر این، حامیان مالی بزرگ که سال‌ها از فعالیت سیاسی دور بودند، بار دیگر به صحنه بازگشته‌ و حمایت خود را از حزب دموکرات اعلام کرده‌اند. این تحرکات و حمایت‌های گسترده، امید را در دل دموکرات‌ها زنده کرده که بتوانند موفقیت تاریخی سال ۲۰۰۸ را تکرار کنند.

«جیلیان روزنبرگ آرمر»، معاون مدیر سیاسی کمپین «باراک اوباما» برای نشست‌های ایالتی «آیووا» در سال ۲۰۰۸، بر این باور است که انتخابات امسال به دلیل عدم وجود کارزار مقدماتی تفرقه‌انگیز و تمایل شدید برای شکست «دونالد ترامپ»، از دیگر انتخابات‌ها متفاوت است. «آرمر» معتقد است که الگوها و روندهایی که مشاهده می‌کند، بازتاب‌دهنده همان سطح از مشارکت و علاقه رای‌دهندگان در سال ۲۰۰۸ است. او تاکید می‌کند که «کامالا هریس» نسبت به اوباما توانایی بیشتری برای متحد کردن گروه‌های مختلف، از جمله سیاه‌پوستان، آسیایی‌‌تبارها و زنان دارد.

«آرمر» در این باره می‌گوید: «زنان واقعا خشمگین هستند و به شدت از اهمیت این انتخابات آگاهند. انتخاب یک زن به عنوان رئیس‌جمهور، قوی‌ترین پاسخ به برنامه‌هایی است که علیه حق انتخاب طراحی شده‌اند، به ویژه در زمینه حقوق باروری و سقط جنین. انتخاب «هریس» همچنین پاسخی است به جنبش «آمریکا را دوباره بزرگ بسازیم» که شعار و برنامه سیاسی رئیس‌جمهور پیشین، «دونالد ترامپ» و حزب جمهوری‌خواه است».

در همین راستا، ساعاتی پس از پذیرش نامزدی توسط «کامالا هریس»، گروهی از زنان سیاه‌پوست که به عنوان روسای حزب دموکرات در ایالت‌های مختلف فعالیت می‌کنند، در شیکاگو گرد هم آمدند تا جایگاه خود در حزب و دستاوردهای زنان را جشن بگیرند. پس از این گردهمایی، بسیاری از این زنان تاکید کردند که نامزدی «هریس» برای آن‌ها انگیزه‌ای عمیق و الهام‌بخش بوده است.

 

آیا کامالا هریس می‌تواند اوبامای ۲۰۰۸ باشد؟


با اینکه «هریس» نژاد و جنسیت خود را محور اصلی کمپین انتخاباتی قرار نداده، اما حضور او به عنوان یک زن و یک فرد از اقلیت نژادی، برای بسیاری از دموکرات‌ها منبع الهام و انگیزه است.

«لاورا بارنز»، رئیس حزب دموکرات در میشیگان، در رابطه با فضای کنونی حزب گفت: «اگرچه وضعیت کنونی تا حدودی به سال ۲۰۰۸ شبیه است، اما ویژگی‌ها و شرایط خاص خود را هم دارد که آن را از سال ۲۰۰۸ متمایز می‌کند».
«بارنز» اشاره کرد که در سال ۲۰۰۸ مردم با شور و شوق بی‌سابقه‌ای از «باراک اوباما» حمایت می‌کردند، اما اکنون با نامزدی «کامالا هریس» و «تیم والز»، احساس مسئولیت عمیق‌تری میان هواداران حزب وجود دارد. او افزود: «ما باید این کار را انجام دهیم؛ نمی‌توانیم اجازه دهیم «ترامپ» به کاخ سفید بازگردد».

«آن ماری هرود»، یکی از شرکت‌کنندگان گردهمایی رهبران زن سیاه‌پوست، به تاثیر نامزدی «هریس» بر زنان سیاه‌پوست اشاره کرد. او گفت حضور «هریس»، به‌ویژه برای این قشر، انگیزه‌ای است تا در انتخابات مشارکت کنند. «هرود» در این رابطه به یاد «فنی لو هامر»، فعال حقوق مدنی دهه ۱۹۶۰، افتاد که هیئت نمایندگی‌اش از «می‌سی‌سی‌پی» نتوانست در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در سال ۱۹۶۴ حضور داشته باشد. «هرود» با اشاره به این اتفاق، تاکید کرد: «ما در حال بزرگداشت میراث این زنان هستیم و به این فکر می‌کنیم که زنان سیاه‌پوست چه مسیر طولانی‌ای را طی کرده‌اند. این یک حس شگفت‌انگیز است».

تحولات اخیر حزب دموکرات با تصمیم تاریخی «جو بایدن» در ماه ژوئیه (مرداد) برای کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی همراه بود. این اقدام غیرمنتظره، نگرانی‌هایی را درمورد احتمال بروز اختلافات و هرج و مرج در حزب ایجاد کرد. برخلاف این نگرانی‌ها اما دموکرات‌ها به سرعت دور «کامالا هریس» جمع شدند و کارزار انتخاباتی جدید دموکرات‌ها با حمایت‌های فراوانی روبه‌رو شد.

نامزدی «کامالا هریس» در انتخابات ۲۰۲۴ با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌روست. یکی از این چالش‌ها، جدول زمانی کوتاه‌ انتخابات است که ممکن است «هریس» را یا از لحظات دشوار به‌سرعت عبور دهد یا او را با شکست مواجه کند. اگرچه «هریس» تلاش می‌کند به عنوان نماد تغییر ظاهر شود، اما حضور سه‌ونیم‌ساله او در دولت «بایدن» این کار را دشوار کرده است. در مقایسه با سال ۲۰۰۸، شکاف سیاسی در ایالات متحده به مراتب بیشتر شده است و بسیاری از دموکرات‌ها تاکید دارند اکنون برای جلوگیری از بازگشت «ترامپ» به قدرت، متحد هستند.

«آلو شارپتون»، رهبر حقوق مدنی درباره مقایسه هیجان حاکم بر وضعیت سیاسی این انتخابات با انتخابات سال ۲۰۰۸ می‌گوید: «این وضعیت بسیار مشابه سال ۲۰۰۸ است، اما تفاوت این است که اکنون به دلیل حضور «ترامپ»، در دوره‌ای به‌مراتب تفرقه‌انگیزتر قرار داریم. کشور بیشتر دچار شکاف شده و واکنش‌های تندتری نسبت به نژاد و زنان وجود دارد. این حرکت به ظاهر شبیه آن زمان است، اما با یک دوران پرتلاطم‌تر مواجه هستیم». یکی از مشاوران ارشد سابق «اوباما» که در کارزارهای انتخاباتی «هریس» فعال است، نیز باور دارد که شور و شوق انتخابات ۲۰۲۴ حتی از سال ۲۰۰۸ هم فراتر است. بخشی از این احساسات، ناشی از تحولی است که پس از کناره‌گیری «جو بایدن» از رقابت‌های انتخاباتی رخ داد. «بایدن» در سخنرانی‌های خود با مشکلاتی روبه‌رو بود و معمولا همایش‌های انتخاباتی خود را در مکان‌های کوچک برگزار می‌کرد».

اکنون اما شرایط به طور قابل توجهی تغییر کرده است. به عنوان مثال، در یکی از همایش‌های اخیر، سالنی با ۲۰ هزار نفر پر شد و در همان شب، ۱۸ هزار دموکرات دیگر در سالن «فیسر فوروم میلواکی» برای شرکت در گردهمایی «هریس» و «تیم والز» حضور داشتند. رویدادهایی با جمعیت مشابه نیز در ایالت‌های «آریزونا» و «میشیگان» برگزار شده است. «پیت جیانگرکو»، استراتژیست برجسته دموکرات که در هر دو کارزار انتخاباتی «باراک اوباما» فعال بود، می‌گوید فضای انتخابات ۲۰۲۴ شباهت زیادی به سال ۲۰۰۸ دارد. او با اشاره به کمک‌های مالی گسترده و آمار تماشاگران کنوانسیون ملی دموکرات‌ها که از کنوانسیون جمهوری‌خواهان بیشتر بود، گفت: «این حس سال ۲۰۰۸ را دارد و ارقام هم این را تایید می‌کنند».

«جیانگرکو» که مشاور «روی کوپر»، فرماندار کارولینای شمالی، نیز هست، به حضور گسترده داوطلبان در این ایالت اشاره کرد و افزود که درصد بالایی از این افراد پیش از این هرگز تجربه داوطلبی نداشته‌اند. او این وضعیت را به وضوح شبیه به شور و شوق انتخاباتی سال ۲۰۰۸ دانست. با این حال، او هشدار داد که هنوز مشخص نیست آیا «کامالا هریس» قادر به حفظ این انرژی و گسترش حمایت خود خواهد بود یا نه. «جیانگرکو» تاکید کرد: «شما نمی‌توانید تنها با انگیزه دادن به پایگاه حامیانتان، ریاست‌جمهوری را به دست آورید».

علاوه بر این، «میشل اوباما» نیز در کنوانسیون دموکرات‌ها به لحظه‌ای پرانرژی در حزب اشاره کرد. او در سخنان خود گفت: «چیزی فوق‌العاده جادویی در هوا است، این‌طور نیست؟ ما این احساس را در اینجا، در این سالن، حس می‌کنیم. این احساس در سرتاسر این کشور که دوستش داریم، در حال گسترش است؛ احساسی آشنا که برای مدت طولانی مدفون بود. می‌دانید که درباره چه چیزی صحبت می‌کنم. این قدرت مسری امید است».

 

آیا کامالا هریس می‌تواند اوبامای ۲۰۰۸ باشد؟

 

«کریس کوره»، رئیس صندوق پیروزی هریس-والز و یکی از جمع‌آورندگان اصلی کمک‌های مالی برای «باراک اوباما» در سال ۲۰۰۸، اعلام کرد که سرعت جمع‌آوری کمک‌های مالی پس از کنوانسیون همچنان بالا است. او افزود در این مدت شاهد دریافت کمک‌هایی از حامیان مالی بزرگی بوده است که از سال ۲۰۲۰ به بعد کمک مالی نکرده بودند». «کوره» پیش‌بینی کرد که اگر این روند ادامه یابد، «هریس» ممکن است تا نوامبر ۱ میلیارد دلار جمع‌آوری کند، آن هم فقط در پنج ماه!

با این حال، علی‌رغم موفقیت «هریس» در جذب تماشاگران و پر کردن سالن‌ها، او هنوز نتوانسته است به اندازه «اوباما» در سال ۲۰۰۸ که جمعیت‌هایی بیش از صدهزار نفر در مکان‌هایی مانند «سنت لوئیس»، «ویرجینیا» و «دنور» حضور داشتند، موفق عمل کند. علاوه بر این، «هریس» هنوز به طور مستقیم به سوالات رای‌دهندگان پاسخ نداده، در جلسات عمومی شرکت نکرده و با «دونالد ترامپ» به طور مستقیم در صحنه مناظره روبه‌رو نشده است. «جیم مسینا»، مدیر کارزار انتخاباتی دوم «باراک اوباما»، به جمع‌آوری ۵۰۰ میلیون دلار کمک مالی و جمعیتی که ساعت‌ها قبل از حضور «کامالا هریس»، به سالن «میلواکی» وارد می‌شدند، به عنوان نشانه‌هایی از حمایت واقعی مردمی اشاره کرد. «مسینا» اظهار داشت: «این‌ها شاخص‌هایی از شور و شوق هستند. سوال این است آیا این انرژی به یک جنبش پایدار برای پیروزی تبدیل خواهد شد یا خیر؟»

«یوهانا ماسکا»، مسئول برنامه‌ریزی و هماهنگی فعالیت‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای برای کارزار انتخاباتی «باراک اوباما» در سال ۲۰۰۸ نیز در این زمینه اظهارنظر کرد. او گفت در حالی که وجود یک رهبر با چهره تازه برای حزب دموکرات انرژی‌بخش بوده است، هنوز باید دید که آیا این شور و شوق به چیزی بیشتر از این سطح خواهد رسید یا نه. «باراک اوباما» توانست در سال ۲۰۰۸ شهرت خود را به یک جنبش سیاسی قدرتمند تبدیل کند و هریس باید ثابت کند که قادر است همین کار را انجام دهد.

ماسکا همچنین اشاره کرد که برجسته کردن خود به مرور زمان، به اوباما این امکان را داد که در برابر ضربات مقاوم باشد و افزود: «زمانی که به انتخابات ۲۰۰۸ رسیدیم، بسیار آزمایش شده بودیم. در هر ایالت انتخابات مقدماتی داشتیم و داده‌های بسیار خوبی از هر رای‌دهنده به دست آورده بودیم. برنامه‌ای برای پیروزی در «ایندیانا» و «آیووا» داشتیم. بسیاری از مردم کارزار «هریس» را با کارزار «باراک اوباما» مقایسه می‌کنند و متوجه نمی‌شوند زیرساخت‌ها و ساختار این کارزارها بسیار متفاوت است».

 

منبع: NBC News

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی