امسال همزمان با ایجاد ممنوعیت مازوت سوزی در نیروگاههای تولید برق ۳شهر شازند، کرج و اصفهان، احتمال کمبود برق در شبکه ملی برق بالا رفت و بنابراین قطع برق در نقاط مختلف کشور برای جبران این کمبود در مظر گرفته شد.
این برنامه از ۲۰ آبان ماه در محدوده زمانی ۹ تا ۱۷ برقرار بوده و هر بار ۱۸۰ دقیقه برق مشترکین خانگی و تجاری قطع شده است.
قطع ناگهانی و پیشبینی نشده برق، میتواند موجب بروز معضلاتی شود که گاه جبران ناپذیر و با تبعات جانی همراه است، بهعنوانمثال بعضی از دستگاههای پزشکی بیماران تحت مراقبت در خانه یا دستگاههای تأمین اکسیژن سالمندان که شارژی نیستند و با جریان مستقیم برق کار میکنند و لازم است تا ساعات استفاده بیمار از آنها با برنامه قبلی بر اساس زمانهای قطعی برق هماهنگ شود.
از این رو هر سال در تابستان و با افزایش مصرف مشترکین برق، برنامهای برای جبران کمبود برق در نظر گرفته میشد و شرکت توزیع نیروی برق، این برنامه را به صورت عمومی در اختیار شهروندان شهرهای مختلف قرار میداد. امسال این نحوه سهمیهبندی و توزیع برق به گفته شرکت توزیع نیروی برق، برای پیشگیری از سرقت کابلهای برق در ساعتهای خاموشی، از انتشار جدول عمومی خودداری شده است و ساعات خاموشی از طریق ارسال پیامک و سامانه «برق من» اطلاع رسانی میشود.
ما تلاش کردیم تا برای اولین بار بتوانیم وارد سامانه «برق من» شویم و ببینیم میزان سختی کار با این نرم افزار و استعلام زمانهای بیبرقی چقدر است و چقدر زمان میبرد.
در مرحله اول لازم است تا کاربر، شناسه ۱۳ رقمی قبض برق خانه را در دسترس داشته باشد و بتواند آن را در نرمافزار وارد کند. با ورود این کد ۱۳ رقمی، گزینه اول یعنی «خاموشی» در دسترس قرار خواهد گرفت. بعد از انتخاب قبض خانه خود، از قسمت «خاموشیهای من» و «خاموشی برنامهریزی شده»، ساعات خاموشی منزل قابل بررسی است. گفتنی است ورود به این سامانه باید بدون فیلتر شکن انجام شود.
این کار از افراد آشنا با تکنولوژی و گوشیهای هوشمند، کار سختی نیست و مجموعا ۲دقیقه به طول میانجامد، اما شاید برای سالمندان و کسانی که با محیط گوشی هوشمند آشنایی کمتری دارند، کمی سختتر باشد.
ویدیو:
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟