جمعه ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ 13 September 2024
دوشنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۸۰۳۷۷
یادداشت دکتر فرشاد پرویزیان پیرامون اعتراف دقیقه ۹۰ وزیر سابق اقتصاد

راه حل بحران اقتصاد، غیراقتصادی است

راه حل بحران اقتصاد، غیراقتصادی است
آقای دکتر خاندوزی! باور بفرمایید اداره اقتصاد، نیازمند درک عمیق این علم و شناخت همه دیدگاه‌ها از جمله جریان اصلی اقتصاد و البته مدیریت اقتصاد یعنی تخصیص منابع با در نظر گرفتن قیود معادله و یا همان بهینه سازی مقید است...
نویسنده :
فرشاد پرویزیان

اخیرا وزیر سابق اقتصاد جناب آقای دکتر خاندوزی پس از اتمام وزارتشان در باره حذف ارز ترجیحی گفته است: این کار اشتباه بود و تحت فشار سازمان برنامه انجام شد. نخست اینکه چرا بعد وزارتشان در باره حرف ایشان می‌نویسم دلیل واضح دارد که خودشان بعد وزارت چنین لب به سخن گشوده اند. پس بهتر است واضح و شفاف مواردی بیان شود:

-چنانچه واقعا از نظر شما حذف ارز ترجیحی اشتباه بود چرا همان زمان سخن نگفتید؟ ملاحظات مطالعاتی بود یا جناحی یا صندلی وزارت؟

-بالاخره ارز ترجیحی موجب رانت برای عده‌ای خاص بود یا نبود؟ که سیل انتقاد به دولت قبلی در آن ایام راه افتاده بود که ارز موسوم به جهانگیری فقط رانت برای عده‌ای خاص است و موجب فساد. بالاخره حفظ آن درست بود یا رانت و فساد؟

-آیا سازمان برنامه و بودجه به جهت مبانی متقن نظری برای حذف این ارز فشار آورد یا این که اساسا ارز در حد کفایت در بساط نبود که تزریق آن ادامه یابد؟

حداقل می‌دانیم اجماع کارشناسان اقتصادی این بود که نرخ ترجیحی و سهمیه بندی موجد فساد و رانت است و ضد تولید، اما براستی به این اجماع اعتقاد نداشتید که الان بعد از اتمام وزارت خود، می‌گوئید اشتباه است، اما مقصر این اشتباه فرد دیگری بوده است؟ و آیا چنین رویه‌ای دارای منطق علمی است یا دارای رویه به ظاهر مردم گرایانه-بخوانید پوپولیستیک- که شما می‌خواستید کار‌های خوب انجام دهید، اما دیگران مقصر بودند و نگذاشتند؟

اما من ترجیح می‌دهم از زاویه دیگر و شاید بعد بالاتر به موضوع نگاه کنم و گمانه بزنم که سازمان برنامه هم شاید بر اساس محدودیت‌های واقعی ارزی چنین فشاری آورد و آیا این محدودیت‌ها ناشی از عامل غیر اقتصادی یعنی تحریم و مشکلات FATF نبود؟ همان محدودیت‌هایی که برخی دوستان موجب نعمت بیان می‌کردند؟ آقای دکتر خاندوزی باور بفرمایید اداره اقتصاد نیازمند درک عمیق این علم و شناخت همه دیدگاه‌ها از جمله جریان اصلی اقتصاد و البته مدیریت اقتصاد یعنی تخصیص منابع با در نظر گرفتن قیود معادله و یا همان بهینه سازی مقید است.

اما در باره اساس مقوله ارز ترجیحی، باور کنید هرگونه سهمیه بندی و ترجیح و اولویت دستوری، به علت رابطه نسبی قیمت‌های موثر و مطلوبیت حاشیه‌ای مصرف کننده و تولید کننده، چندان به ثمر نخواهد نشست، بجای اینکه صلاحدیدی رفتار کنید و شما صلاح اقتصادی خانوار را تشخیص دهید اجازه دهید گره‌های نامطلوب از اقتصاد باز شود و برای حمایت از گروه‌های درآمدی هدف، از نظام هوشمند پرداخت‌های انتقالی-بخوانید یارانه موثر-بهره بگیرید، به گمانم سهمیه بندی و دستور به اقتصاد ما را به یاد اصول اداره اشتراکی -نوعی از سوسیالیسم- بیندازد. جان سخن برای تحقق چنین دیدگاهی البته خارج از حیطه اقتصاد است: مسئله تحریم و FATF را حل کنید.

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

یک وکالت با حق الوکاله ۵۰۰ هزار تومانی، برای موکل ۱۴۴‌ میلیارد تومان آب خورد! | واکنش کانون وکلا چه خواهد بود؟

گنبد آهنین نتانیاهو، ادامه‌ی جنگ است | برای اسرائیل، اردن همان فلسطین است

اکونومیست: در سودان چه خبر است؟!

کامالا هریس ۲۰۲۴ می‌تواند باراک اوبامای ۲۰۰۸ باشد؟

نامه تکان‌دهنده فائزه هاشمی از زندان اوین

بازداشت ۳ نفر از مسئولان یک معدن در رابطه با فوت یک کارگر

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: ادعای ارسال موشک از ایران به روسیه بهانه‌ای برای تحریم ایران است

زیدآبادی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد

ارزیابی آتلانتیک از مناظره هریس و ترامپ: هریس آرام بر ترامپ عصبانی و آشفته پیروز شد

با ستون فقرات طالبان آشنا شوید!

تاکید اردوغان بر حمایت از تمامیت ارضی اوکراین

شاخص بازار بورس، امروز ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

دو اولویت اصلی بازار بورس/ رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح می‌دهد

پیشنهاد پزشکیان به رئیس‌جمهور عراق: برداشتن مرز کشورهای اسلامی مثل اتحادیه اروپا

پیشنهاد سردبیر
زندگی