شما هم در اینستاگرام بدون شک با این موضوعها برخورد کردهاید: در چند روز وزن کم کنید! در دو هفته به بدن خوش فرم برسید! با آبهای طعمدار بدنتان را سمزدایی کنید!
مخاطب بسیاری از صفحههایی از این دست هم عموما خانمها هستند. صفحاتی که بخش بزرگی از محتوای آن را تبلیغات موسسات زیبایی و یا داروهای لاغری تشکیل میدهد.
حالا اینستاگرام اعلام کرد محدودیت بیشتری را در انتشار مطالب مربوط به رژیمهای غذایی، لاغری و جراحیهای زیبایی اعمال میکند. این محدودیتها شامل حال فیسبوک، مالک اینستاگرام هم خواهند شد. «اِما کالینز» مدیر سیاستهای اجتماعی اینستاگرام میگوید: ما میخواهیم اینستاگرام برای همه کاربران، فضایی مثبت باشد. سیاست جدید بخشی از کار مستمر ماست برای کاهش فشاری که برخی در شبکههای اجتماعی احساس میکنند.
طبق قوانین جدید، برخی مطالب درباره رژیم و جراحی زیبایی فقط در دسترس افراد بالای هجده سال قرار میگیرند به خصوص آنهایی که تشویق به خرید میکنند و قیمت دارند. درمانهای "معجزهآسا" و تبلیغات غیر واقعی مثل "سریع لاغر شوید" هم حذف میشوند.
کاربران میتوانند مطالبی را که به نظرشان ناقض قواعد جدید است گزارش کنند و اینستاگرام آنها را بررسی خواهد کرد تا ببیند باید حذف شوند یا نه. با این حال این محدودیتها فراگیر نیستند و فقط شامل کاربرانی میشوند که اینستاگرام میداند زیر هجده سال هستند. برای پیوستن به اپلیکیشن اینستاگرام سن متقاضی پرسیده نمی شود و فقط از کاربر خواسته میشود علامت بزند که زیر هجده سال است یا بالای آن. کسانی که با حساب فیسبوک خود ثبت نام میکنند، اطلاعاتشان از فیسبوک برداشته میشود که معمولا قابل تایید نیست.
تاثیری که این تبلیغات بر سلامت نوجوانان دارند، معیارهای غیرطبیعی و معیوبی که از زیبایی ارئه میدهند و راهحلهای غیرواقعی و در برخی موارد زیانباری که ارائه میکنند، مدتی است که سبب نگرانی متخصصان و کارشناسان و همچنین والدین شده است.
تقریبا هفت ماه پیش استیون پوویس، مدیر نظام بهداشت و درمان بریتانیا، خواستار ممنوعیت آگهیهای لاغری و کاهش وزن شد که چهرههای سرشناس (سلبریتیها) در شبکههای اجتماعی تبلیغ میکنند. او گفت این محصولات اثر زیانباری بر سلامت جسمی و روانی نوجوانان و جوانان دارند.
سازمان نظام پزشکی ایران نیز به تازگی تبلیغات دارویی، آرایشی، بهداشتی یا پزشکی را در اینستاگرام و فضای مجازی بدون مجوز این سازمان ممنوع اعلام کرد.
تبلیغات در اینستاگرام چقدر هزینه دارد؟
به گفته مدیر بخش تولید محتوای شرکت دیجیتال مارکتینگ پلاتین، یکی از مشتریها درخواست تبلیغ از سوی یکی از کاربران اینستاگرام را با تعداد ۴۷۵هزار نفر دنبالکننده داشته است که صاحب صفحه، ۲۰ میلیون تومان به ازای هر پست، ۱۰ میلیون تومان برای تبلیغ در استوری اینستاگرام و ۲۵ میلیون تومان برای هایلایت کردن استوری تبلیغی به مدت یک ماه را درخواست کرده است.
این در حالی است که کمپانی اینستاگرام، به خودی خود، ساز و کاری برای پرداخت حق الزحمهی اینفلوئنسرها تعریف کرده است. به این گونه که کاربرانی که به عنوان اینفلوئنسر شناخته شده اند، با کمپانیهای اقتصادی برای ترویج و ترفیع محصولات آنها همکاری میکنند. این ترویج در قالب عکس، هشتگ و نوشتههای اینستاگرامی انجام شده و میزان پاداش، وابسته به برند، بزرگی پروژه و قدرت اینفلوئنسر است. این پاداش بین ۵ تا ۱۰۰۰ دلار به ازای هر هزار دنبالکننده متغیر میباشد.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟