نازنین خودی: طی روزهای گذشته برخی شهروندان تهرانی متوجه شدند که شارژ شدن کارت بلیتشان در ایستگاههای مترو تهران منوط به ارائه کد ملی است. بررسیهای فراز نشان میدهد که این طرح اکنون در تعداد محدودی از ایستگاهها از جمله شهرری، انقلاب و فردوسی و… برای شخصیسازی کارتهای بلیت صورت گرفته. هدفی که البته فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه امیدوار است در راستای مقابله با کرونا از آن استفاده شود.
به گفته رییس یکی از ایستگاههای مترو، طرح الزام کد ملی حدود ۲۰ روز قبل در نامهای به آنها ابلاغ شده است. بر اساس این نامه قرار شده نرم افزار جدیدی روی دستگاههای شارژ بلیت نصب شود تا از مسافر کد ملی بخواهد. این تصمیم در آینده نزدیک برای بلیتهای کاغذی نیز اجرایی خواهد شد و فروش آن تنها با کد ملی امکان پذیر خواهد بود.
او درباره چالشها و مشکلاتی که در روند اجرای این طرح به وجود آمده به فراز میگوید: «وقتی آنها گفتند «ف»ما تا فرحزاد رفتیم و فهمیدیم قرار است چقدر دردسر بکشیم. چون یک عدهای که شناختی از مترو و وضعیت آن ندارند، این تصمیم را گرفتند. من از صبح جواب ۵۰۰ نفر را باید بدهم که چرا اینطور شده. مهاجران افغان و توریستها نیز کد ملی ندارند و در این زمینه به مشکل خوردهاند».
او به خبرنگار فراز میگوید: «ما هم دقیق نمیدانیم این تصمیم برای چیست. یا برای مقابله با کروناست یا شخصیسازی بلیت مترو. هر چه هست پس از اجرای این تصمیم برخی مسافران بدبین شدهاند و بر این باورند که این کارها جنبه امنیتی دارد و حالا میخواهند بفهمند ما کجا میرویم، کجا نمیرویم!»
لطفا خبر را جوری منعکس کنید که مردم بفهمند این کار برای سلامت خودشان است
طرح ارائه کارت ملی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در آذرماه امسال در یکی از جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد و همان زمان هم با مخالفت عدهای از مسوولان شهری مواجه شد و آن را ناکارآمد خواندند. آنها بر این باور بودند که برای ارائه کارت ملی و چک کردن آن با سامانه وزارت بهداشت جهت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به تجهیزات بسیار زیادی نیاز است، چون اولا تمام ناوگان حمل و نقل همگانی شهر تهران باید به سامانه وزارت بهداشت متصل باشند و همچنین از آنجایی که مسافران زیادی در هر ایستگاه با سرفاصله مشخصی سوار اتوبوس و یا مترو میشوند، انجام چنین طرحی امکان پذیر نیست.
با همه این اوصاف حالا این طرح اجرایی شده و «فرنوش نوبخت» به خبرنگار فراز میگوید: « لطفا خبر را جوری منعکس کنید که مردم بفهمند این کار برای سلامت خودشان است». به گفته او این طرح آرام آرام در حال انجام است و از این به بعد هم خرید بلیت و هم شارژ کردن کارت بلیت تنها با کد ملی امکانپذیر خواهد بود. ایران در حال حاضر تکنولوژی لازم برای لینک کردن دیتاهای مورد نظر وزارت بهداشت با کد ملی را دارد تا به این ترتیب بتوانیم بیماری را ریشه کنیم. یا حداقل از ورود افرادی که لازم است در خانه بمانند به مترو جلوگیری شود». او درباره چالشهای ایجاد شده نیز بر این باور است شروع هر تصمیم سازندهای مشکلات خود را دارد، اما این مشکلات نیز رفع خواهد شد. به این ترتیب بعد از مدتی این هم عادی خواهد شد.
مهاجرین؛ مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید هم میترسد
این روزها هر وقت انجام کارهای روزمره مشروط به استفاده از کارت ملی میشود، مهاجرین نگران وضعیت خود میشوند. چرا که نه کارت ملی دارند و نه کد ملی. دغدغه و نگرانیای که پر بیراه نبوده و تجربه سالها زندگی در ایران، آنها را از کنار گذاشتن و طردشدگی میترساند. حالا هم مثل همیشه لزوم اخذ کد ملی برای رفت و آمدشان آنها را نگران کرده است. وقتی در این باره از مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو سوال کردیم او در پاسخ گفت: «برای اتباع خارجی نیز ما پیگیری میکنیم. آنها هم باید با استفاده از مدارکی چون پاسپورت بتوانند لینک شوند. بالاخره برای مبارزه با کرونا همه افراد باید شناسایی شوند. و وقتی ما انتظار داریم که کرونا ریشهکن شود همه باید همکاری کنند».
در آستانه یک سالگی شیوع کرونا قرار داریم و در این مدت متروی تهران اقداماتی چون چسباندن علامت برای رعایت فاصلهگذاری اجتماعی را اجرا کرد. اما آنطور که باید برآیند مفیدی نداشت و قطارها مانند سابق با تراکم بالای جمعیت در حرکت بود. حالا شاید بتوان امیدوار بود که این طرح با موفقیت بیشتری مواجه شود. آن هم در زمانی که بار دیگر کشور در معرض موج جدیدی از بیماری قرار دارد و در یک سال گذشته کارنامه خوبی در مقابله با کرونا از خود بر جای نگذاشته است.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟