موسسه تحقیقاتی Cologne Institute for Economic Research اعلام کرد صادرات چین به منطقه یورو و حتی کشور آلمان شامل کالاهای صنعتی پیچیده همچون ماشین آلات، محصولات دارویی و خودرو است اما این ها حوزه های کالایی هستند که از مدت ها قبل تحت سیطره تولیدکنندگان داخلی آلمان بوده است.
روزنامه «وال ام زونتاگ» نیز گزارش داد سهم واردات چنین محصولاتی در کل اتحادیه اروپا از چین در سال ۲۰۰۰ حدود ۵۰.۷ درصد بود که در سال ۲۰۱۹ به ۶۸.۲ درصد افزایش یافت.از نگاه تحلیلگران، این ارقام هشداری برای سیاستمداران و شرکت های آلمانی به شمار می آید و آنها را با پرسش های فراوانی در زمینه موفقیت اقتصادی این کشور در آینده روبرو کرده است.
نکته اینجاست حتی صنعت خودروی آلمان که مدت های طولانی یکه تاز تولید موتورهای احتراقی در جهان بود اکنون در رقابت با تسلا و خودروهای الکتریکی قرار گرفته و فناوری آن نسبت به رقبای اروپایی هم عقب تر مانده است. «یولگن متس» اقتصاددان آلمانی بر این اعتقاد است: آلمان شاهد رقابت شدید صادراتی با چین است. این رقابت نه تنها در سطح جهان وجود دارد حتی در بازار داخلی اروپا هم این رقابت به شدت در جریان است.
برخی تحلیلگران آلمانی به این پیش بینی دلخوش هستند که چین نتواند به روند کنونی خود ادامه دهد. گفته میشود چین الگوی اقتصادی آلمان را به عنوان راهنمای موفقیت خود در آینده تعیین کرده است. برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» دولت پکن با تمرکز بر افزایش تولیدات در بخش فناوری ها از رویکرد آلمانی نسخه برداری کرده است. با این حال متخصصان می گویند موفقیت چین در تقلید از مدل اقتصادی آلمان احتمالا به دلیل نامشخص بودن سیاست ها مهار خواهد شد.
«آخیم ومباخ» رئیس موسسه آلمانی ZEW Institute بر این باور است که کشورها باید سیاست های اقتصادی را در پیش بگیرند تا شرکت ها بتوانند سرمایه گذاری کنند اما دولت پکن چنین روندی را اجرا نمی کند. بی اعتمادی و تغییرات ناگهانی سیاست ها در این کشور به وفور دیده می شود. این در حالی است که سیاست های اقتصادی آلمان ثابت است.
طبق این برآوردها در آینده روند حرکت اقتصادی و رشد چین با مشکلاتی روبرو می شود و این کشور دیگر قادر به رقابت با آلمان نخواهد بود.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟