اما خیلی زود فهمیدیم که اشتباه کردیم و لغو اینگونه طرحها در کشور به آسانی شروع اعمال آنها نیست یعنی همانقدر که همه دستگاهها برای اجرای یک طرح با هم هماهنگ هستند اما متاسفانه در هنگام لغو آن کاملا ناهماهنگ عمل میکنند به خصوص اگر پای طرحی مانند طرح ممنوعیت تردد شبانه باشد که حکم مرغ تخم طلا را برای دولت و نیروی انتظامی دارد و دلکندن و رها کردن آن با این حجم از عایدی برای مجریان آن سخت و دشوار است ، و حتی اگر دکتر زالی رییس ستاد ملی مقابله با کرونا در هشتم شهریور امسال به وضوح گفته باشد این طرح تاثیری بر میزان ابتلای افراد به کرونا نداشته و نیاز به بازنگری دارد ، باز دولت و نیروی انتظامی خود را به نشنیدن میزنند.
نکته جالب انجاست پس از آنکه جانشین رییس پلیس پایتخت اعلام کرد که طرح ممنوعیت تردد شبانه لغو نشده است از سوی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور نیز ضمن تایید عدم لغو طرح ، تنها اعلام شد که قرار است پلاک افرادی که واکسن زدهاند از طرف وزارت بهداشت به نیروی انتظامی اعلام شود تا جریمه این افراد لغو شود. البته نمیدانیم آیا اگر فرد مالک خودرو قبلا واکسن زده باشد یا هنوز نوبتش نرسیده باشد و برای واکسن زدن همسر، برادر، خواهر ، پدر و مادر یا فرزندان دانشگاهی خود اقدام به تردد شبانه کرده باشد نیز جریمه آنان لغو میشود؟ امری که انجام آن کمی بعید است و احتمالا تنها شامل مالکان خودرو که در آن شبها واکسن زده باشند میشود نه بقیه.
اگر تاریخچه این طرح را نیز با خود مرور کنیم اتفاقات جالبی در آن رخ داده است ، اگر به یاد داشته باشید در آذرماه سال گذشته و در اوج پیک سوم کرونا برخی محدودیتها از جمله تعطیلی برخی صنوف ، منع تردد بین استانی و نیز طرح منع تردد شبانه که ابتدا فقط در شهرهای قرمز بود به اجرا درآمد و به صورت مبهم عنوان شد که این طرحها تا پایان پیک سوم و کاهش آمار است اما نه تنها این طرح با برخی بازگشاییها و لغو سایر طرحها ، لغو نشد بلکه شهرهای نارنجی و زرد نیز به مشمولین تردد ممنوعیت تردد شبانه اضافه شدند تا اگر شهری مثل تهران با این حجم تردد بالا ، زمانی وضعیت کرونایی مطلوبی پیدا کرد و از حالت قرمز به نارنجی یا زرد رسید اجرای این طرح متوقف نشود چرا که به مانند مرغ تخم طلا هر روز برای خزانه دولت یک تخم طلا میگذارد. البته برای محاسبه میزان آن آمار دقیقی ارائه نشده است یکبار سال گذشته نیروی انتظامی اعلام کرد که از اول آذر تا 28 آذرماه 1399 ، یک میلیون و 183 هزار و 336 خودرو در طرح محدودیت شبانه اعمال قانون شدند که مجموع جریمه آنها 236 میلیارد و 673 میلیون تومان درآمد بالقوه برای خزانه دولت برای کمتر از یک ماه حاصل نمود ، که اگر باز به صحبتهای رییس پلیس راهور ناجا استناد کنیم که در نوروز سال 1400 اعلام کرد که 78 درصد جرایم رانندگی سال 1399 وصول شده است آنگاه به این نتیجه میرسیم که فقط بابت تخلفات ثبت شده از بابت طرح ممنوعیت تردد شبانه در آذر ماه 1399 مبلغی در حدود 184 میلیارد تومان وصول شده است که رقم قابل توجهی بوده است و تعجب بر انگیز نیست که دولت نخواهد از این منبع درآمدی خود به این زودیها دست بکشد. اگر در ماههای دیگر حتی تعداد خودروها به نصف هم کاهش یافته باشد یعنی اگر ماهیانه 500 هزار خودرو در این طرح اعمال قانون شوند ، یعنی در هر شب اعمال محدودیت به طور متوسط تنها 17هزار خودرو در تمام شهرهای قرمز و نارنجی و زرد اعمال جریمه شوند آنگاه با توجه به جریمه 200 هزار تومانی باز نزدیک به 100 میلیارد تومان درآمد بالقوه ماهانه برای دولت و نیروی انتظامی بابت ادامه طرح برقرار است. پس نباید انتظار داشت که ابلاغیهای به سرعت در این زمینه صادر شود.
البته در پایان باید گفت دولت و نیروی انتظامی تنها برندگان این طرح نیستند و بلاشک برنده دیگر طرح ممنوعیت تردد شبانه تاکسیهای اینترنتی هستند که احتمالا به دلیل احتیاط مردم از بابت جریمه شدن و نیاز به انجام برخی کارهای ضروری در ساعات پایانی شب ، چارهای جز استفاده از تاکسیهای اینترنتی ندارند و در نتیجه استفاده از خدمات این تاکسیها افزایش مییابد و در مجموع مبلغ بیشتری بابت کمیسیون به جیب این شرکتها واریز میشود در صورتی که اگر این طرح نبود به دلیل خلوتی خیابانها استفاده از وسیله نقلیه شخصی ، مقرون به صرفهتر از هر وسیله دیگری است و در نتیجه در این بین تنها مردم عادی هستند که باید ضرر کنند و هزینه آن را بپردازند.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟