جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ 20 September 2024
شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۲۳۲
کمدی های جریان‌ساز سینمای ایران چقدر خریدار داشتند؟

گیشه های خندان...! (فیلم)

گیشه های خندان...! (فیلم)
ژانر کمدی در سینمای ایران سبقه ای بلند بالا و در اکثر مواقع مطلوب و قابل دفاع دارد؛ چه زمانی که کمدی براساس مولفه‌های سطحی خنده آفرین و گیشه ساز شکل گرفت و چه دورانی که از پرتو خلاقیت و نگاه هوشمندانه کارگردان‌ها به فضای اجتماعی آثاری پیام محور تولید شد که خنده آفرین نیز بودند.
نویسنده :
بیتا محسنی

ژانر کمدی در سینمای ایران سبقه ای بلند بالا و در اکثر مواقع مطلوب و قابل دفاع دارد؛ چه زمانی که کمدی براساس مولفه‌های سطحی خنده آفرین و گیشه ساز شکل گرفت و چه دورانی که از پرتو خلاقیت و نگاه هوشمندانه کارگردان‌ها به فضای اجتماعی آثاری پیام محور تولید شد که خنده آفرین نیز بودند. آرام آرام و با توجه به تحولات عمیق فرهنگی، سیاسی و اجتماعی طی سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ مولفه‌هایی چون شوخی‌های دو پهلوی جنسیتی ، شوخی حساب شده با نیروی انتظامی، مسایل عرفی و نگاه جناحی حاکم بر مناسبات سیاسی، داشته‌های درونی آثار کمیک شدند.  با این حال سینمای کمدی ما از «دایی جان ناپلئون» ناصر تقوایی گرفته تا «فیلم‌های صمد» اثر پرویز صیاد و تا به امروز که آثار متفاوت تری را شاهد هستیم، همگی به ما توان بازاندیشی و تأمل درخود و در جامعه معاصر ایران را بخشیده است، که در نهایت می‌توان آن را شیوه‌ای از اندیشیدن و تجربه کردن دنیای مدرن قلمداد کرد.

 

 

 

 

حجم ویدیو: 33.44M | مدت زمان ویدیو: 00:07:59 دانلود ویدیو
ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی