طرح محدودیت تردد شبانه پاییز سال ۱۳۹۹ در ستاد ملی کرونا تصویب شد. بهموجب این طرح، تردد شهروندان از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد در خیابانها ممنوع و متخلفان مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی شدند. از همان ابتدای تصویب این طرح، تردیدهایی درباره تاثیر آن در کاهش آمار ابتلا به کرونا وجود داشت و در ماههای اخیر انتقادها به آن افزایش یافته است. بااینحال، برخی مقامهای دولتی مدعی بودند که با هدف پیشگیری از افزایش ابتلا به کرونا این طرح را همچنان ادامه خواهند داد. درطی یک سال، این طرح، به محل درآمدی هنگفت تبدیل شد؛ طرحی که عملا نه فقط هیچ فایدهای برای مردم نداشت، که برای برخی که ساعات کاری طولانی داشتند، مشکلات و هزینههای فراوانی ایجاد کرد. طرحی که پس از یکسال با درآمدی در حدود ۴۵۰ میلیارد تومان، بالاخره دست از سر مردم برداشت. البته که این طرح، برای قشر مرفهی که برای دوردورهایشان در شهر و نمایش ثروت بادآورده خود، نیازمند خیابانهای خلوت برای ویراژ دادن بودند، طرحی بسیار مناسب بود.
وزیر کشور تا همین چند روز پیش بر ادامه طرح اصرار داشت
وزیر کشور، روز ۲۷ آبان، گفت تا «بهتر شدن شرایط» و «کمتر شدن نگرانیها» از موج ششم کرونا، طرح ممنوعیت تردد شبانه ادامه خواهد داشت. طرحی که در تمام طول اجرایش، نتوانست از تعداد تلفات و گسترش بیماری کرونا، جلوگیری کند و در بدترین شرایط و هم با وجود روزی ۷۰۰ فوتی دراثر کرونا و این روزها با وجود ۱۰۰ و اندی فوتی، نشان داد که عملا طرحی برای جلوگیری از ابتلای بیشتر به این بیماری نیست و داستان دیگری در ورای خود دارد.ضمن این که برخی مسئولان بهداشت و درمان، نماینده تهران در مجلس و رئیس شورای شهر تهران، بارها مخالفت خود را با ادامه این طرح و بیتاثیری آن در مورد کرونا، اعلام کردند. حتی معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهور گفته بود: «محدودیت تردد شبانه موجب افزایش بار ترافیک وسایل نقلیه عمومی در ساعتهای پایانی روز میشود و اضطراب و استرس شهروندان را در پی دارد.» با اینهمه وزیر کشور تا آخرین روزها، یعنی تا زمانی که رئیسجمهور، دستور خود در این مورد را ابلاغ کرد، برادامه این طرح پای فشرد! گویا از ۲۹آبانماه و با دستور رئیسجمهور، دیگر«شرایط کرونایی» بهتر و «نگرانیها» کمتر شده است!
نظر مسئولان بهداشت درمان در مورد کارآیی این طرح
رئیس مرکز تحقیقات ویروسشناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیز در مورد اجرای این طرح گفته:«در این یک سالی که از اجرای این طرح میگذرد هنوز هیچ آمار و ارقام رسمی در کارآمدی این طرح منتشر نشده است و هیچگونه شواهد علمی مبنی بر تاثیر اجرای طرح منع تردد شبانه بر کاهش و کنترل بیماری موجود نیست.» علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، نیز اعلام کرده بود: «از نظر علمی، منع تردد شبانه کاربردی در کنترل کرونا نداشته و نتیجهای جز بهکارگیری و خستگی نیروهای انسانی پلیس نداشته است.» گفتن دارد که علیرضا زالی خود از اعضای ستاد مقابله با کروناست که به اجرای این طرح رای داده بود!
حتی پلیس راهور هم مخالف بود!
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، بهتازگی از واریز ۴۵۰ میلیارد تومان جریمه نقض محدودیتهای ترافیکی مربوط به کرونا به حساب دولت خبر داد و گفت: «سه بار با وزارت کشور مکاتبه کردیم و گفتیم که تردد شبانه در این مقطع اثرگذار نیست و خواستیم که لغو شود؛ اما استدلال این بود که تعداد کشتهها باید به زیر ۱۰۰ نفر برسد.»
طرح ممنوعیت تردد شبانه؛ مزخرف و ظلم به شهروندان
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی، گفته بود که برخی افراد با پرداخت پول، مجوز گشتوگذار شبانه را به دست میآورند. او تاکید کرده بود: «با اعمال محدودیت تردد شبانه، تهران و دیگر شهرهای بزرگ برای طبقه مرفه و بالانشین قرق میشود و عملا اعلام شده است که تهرانگردی در شبها برای طبقه مرفه است زیرا جز پرداخت هزینه، مانعی برای تردد افراد وجود ندارد.» درآمد ۴۵۰ میلیارد تومانی دولت از محل جریمههای مربوط به کرونا و مخالفت با لغو محدودیتهای تردد شبانه با وجود انتقاد کارشناسان، تردیدها درباره اینکه دولت با هدف درآمدزایی به این طرح ادامه میدهد، تقویت کرده بود؛ بهخصوص اینکه نماینده تهران در مجلس، گفته بود: «ممنوعیت تردد شبانه برای گرفتن جریمه و واریز آن به حساب نهادهای خاص است.» او این طرح را «مزخرف» و اجرای آن را «ظلم به شهروندان تهران» دانست و گفت: «فواید و عواید این طرح اخذ جریمههای کلان از مردم است که این ظلم مضاعف در دوره کرونا به مردم است و باید متوقف شود.»
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟