مصطفی آذرکیش در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در حوزه محتوا، رشتههای جدیدی در شاخه کاردانش راهاندازی کردیم که شمار آن به 9 رشته میرسد گفت: به عنوان مثال دو رشته «حملونقل ریلی» ایجاد شد و سومین رشته در این حوزه نیز در حال نهایی شدن است. رشته های حملونقل ریلی با مشارکت شرکت راه آهن زیرنظر وزارت راهوشهرسازی راهاندازی شده است.
وی افزود: رشته «خدمات فروشگاهی» با همکاری و مشارکت اتاق اصناف ایران، رشته «محیطبانی» با هماهنگی و مشارکت سازمان حفاظت از محیطزیست راهاندازی شد. رشته «بهداشت دام عشایر و روستا» با مشارکت سازمان دامپزشکی و وزارت جهادکشاورزی راهاندازی و در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد. همچنین رشته «بازیافت مواد و انرژی» را با مشارکت سازمان دهیاریها و شهرداریهای وزارت کشور داشتیم.
آذرکیش با بیان اینکه در حال رایزنی با بیمه مرکزی برای ایجاد رشته جدید دیگری در حوزه بیمه هستیم گفت: موافقتهای اولیه اخذ شده و فعلا در مرحله کارشناسی است. مکاتبات و پیگیریهایی با بیمه مرکزی جمهوری اسلامی در این زمینه انجام شده است. امروز بورس، بانک و بیمه، نیاز بازار کار است و ایجاد رشتههای جدید میتواند به این تقاضا پاسخ دهد.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش افزود: مشارکت در حوزه آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش را در حوزههای مختلفی داریم. رشتههای ما در هر چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر یا تولیدمحور و یا خدماتمحور هستند و آموزش مشارکتی از این حیث دارای اهمیت است.
وی با اشاره به ضرورت همکاری مشترک آموزشگران بازار کار و سیاستگذاران حوزه کار گفت: این امر هم با تعریف مسئولیتهای مشخصی برای هریک از آنها برنامهریزی میشود و معتقدیم شرط اساسی شکوفایی و بالندگی جوامع در توسعه سرمایههای انسانی آن نهفته است.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: لازم است خروجی نظام آموزشوپرورش با توجه به تاکید سیاستهای ابلاغی متناسب با نیازهای بازار کار تربیت شوند. مهارتآموزی جزو اولویتهای اصلی وزارت آموزش و پرورش است، زیرا مهارت باعث ارتقای کیفیت زندگی و افزایش کارایی افراد میشود. تربیت افراد متخصص و ماهر از جمله عوامل اصلی توسعه پایدار و تولید ثروت ملی محسوب میشود.
آذرکیش با اشاره به نامگذاری امسال به «تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها» گفت: آموزشهای فنیوحرفهای محرک اصلی اقتصاد است. هرکجا اقتصاد شرایط بهتری پیدا کند شاهد رونق بیشتر در آموزشهای فنیوحرفهای هستیم. باتوجه به اینکه یکی از پیشرانهای اقتصادی، نیروی انسانی است، اکنون خلاء آموزشهای مهارتی در کشور دیده میشود و اینکه گفتیم این رشتهها را با کمک دستگاههای دیگر راهاندازی کردیم، نشان دهنده اهمیت آموزشهای فنی با توجه به مشارکت بینبخشی و دستاوردی در این حوزه است.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟