اینبار سیستمهای خودپرداز بانکی بودند که به دلیل بروز اختلال در شبکه مخابراتی و اینترنتی موجب شدند مردم نتوانند از طریق کارت بانکی، هزینه سوخت خود را پرداخت کنند. اما پرسش مهم اینجاست که چرا یک سامانه بانکی- بنک ملت- دچار چنین مشکلی شده است؟
در این رابطه خبرنگار «فراز» با سخنگوی شرکت پخش و فرآوردههای نفتی و نیز رئیس دفتر بانک ملت تماس گرفته و جویای علت بروز این مشکل شد.
سخنگوی شرکت پخش فرآوردههای نفتی در توضیحی کوتاه گفت پرداختهای پمپ بنزینها بر عهده بانک ملت است، که در روز فوق، سامانه خودپرداز این بانک برای مدت کوتاهی دچار اختلال شد و این اختلال هیچ ربطی به شرکت پخش و فرآوردههای نفتی ندارد. وی در ادامه گفت که چنین مشکلاتی اغلب در سیستم بانکی رخ میدهد؛ چون سیستمهای بانکی در بازههای زمانی خاصی عملیات به روزرسانی انجام میدهند و قطعی موقت در خودپرداز روی میدهد. بنابراین، اختلال فوق ارتباطی به هک شدن و یا وجود باگ در سامانه سوخت ندارد.
اما چرا سامانه خودپرداز بانک ملت دچار اختلال شد؟
این نوع اختلالها معمولا در اکثر سامانه های خودپرداز بانکها رخ میدهد و در طول روز ممکن است مشتریان چندین بار این اختلال را تجربه کنند. اما چرا چنین است؟ این اختلالها گاهی موجب میشود افرادی که پول نقد همراه ندارند در هنگام خرید دچار مشکل شوند. مشکلی شبیه آنچه در پمپ بنزین ها رخ داد. اینبار خبرنگار «فراز» برای بررسی بیشتر به سراغ روابط عمومی بانک ملت رفت.
رئیس روابط عمومی بانک ملت در مورد اختلال پیش آمده چنین گفت: معمولا سامانههای خودپرداز در طی بازههای زمانی مختلف باید به روزرسانی شوند و همین مسئله معمولا موجب اختلال در خدمت رسانی خودپردازها میشود. اما البته این اختلالها مربوط به قدیمی بودن سرورهاست و باید این سرورها نوسازی شوند تا در آینده مشکلاتی در این زمینه به وجود نیاید.
امید که بانکهای کشور در بهبود ارائه خدمات بانکی و به ویژه خودپردازها بیش از پیش اهتمام به خرج داده و به نوسازی سرورهای تاریخ مصرف گذشته و قدیمی خویش اقدام کرده و از تکنولوژیهای نوین بهره ببرند، تا دیگر چنین مشکلاتی موجب سردرگمی مردم نشود.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟