علی حسینی با اشاره به افزایش قیمت زعفران، گفت: آنچه مسلم است خشکسالی میزان تولید زعفران در سال زراعی 99-1400 را بین 20 تا 70 درصد کاهش داده است. مزرعهای که 10 سال از عمر آن گذشته است حتی اگر خشکسالی هم رخ نمیداد بدون تردید میزان تولیدش کم میشد؛ پس ملاک میانگین تولید در مزارعی است که عمر برداشت آن متوسط باشد.
این فعال اقتصادی با اشاره به افزایش بیرویه قیمت زعفران در ماههای اخیر، گفت: زحمات کشاورز را نباید با گرانی محصول جبران کرد. باید با افزایش دانش و آگاهی آنها تلاش کنیم که میانگین تولید آنها افزایش بدهیم در این شرایط کشاورز به سود واقعی دست مییابد؛ افزایش بیرویه قیمت بهمعنی از دست دادن بازارهای جهانی خواهد بود و در نهایت ما تماشاچی از دست دادن بازارهای خود خواهیم بود.
این فعال اقتصادی بابیان اینکه قیمت را عرضه و تقاضا تعیین میکند، تصریح کرد: اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد قیمت نیز روند افزایشی به خود میگیرد. متاسفانه در این میان برخی توصیههای غیرکارشناسی نیز طرح میشود به عنوان مثال به کشاورزان توصیه میشود که محصول خود را نفروشند تا بتوانند در روزهای آینده آن را گرانتر عرضه کنند؛ اینجاست که حقوق مصرفکنندگان ضایع میشود.
وی با اشاره به ورود قدرتمند رقبای تجاری، تصریح کرد: اگر هوشمندانه ساختار تولید و تجارت را اصلاح نکنیم بدون تردید بازارهای خود را از دست خواهیم داد. برای حفظ منافع ملی باید کالای باکیفیت و باقیمت رقابتی تولید و عرضه کنیم. پس سیاستگذاری دقیق در این زمینه را باید جدی بگیریم. باید روی این نکته پافشاری کنیم که رقبای ما در انتظار کوچکترین ضعف در حوزه تولید و تجارت ما هستند تا بازارهای ما را تصاحب کنند، من تردیدی ندارم که در سالهای آینده آنها جایگاه ما را در بازارهای جهانی خواهند گرفت.
به گفته حسینی، زعفران ایران به 65 کشور دنیا صادر میشود تصاحب این بازارها یک شبه رخ نداده و این مهم در یک بازه زمانی 40 ساله به وجود آمده است. موقعیت ما در بازارهای جهانی مرهون زحمات کشاورزان و صادرکنندگان است.
وی بابیان اینکه طرح بهبود تولید و تجارت زعفران تدوین شده بود، خاطر نشان کرد: حدود 10 سال این طرح از سوی سازمان جهاد کشاورزی و شورای ملی زعفران تهیه و تدوین شد. فعالان این بخش 10 سال منتظر اجرای آن بودند اما در عمل اجرا نشد. دولت برای عملیاتی شدن این طرح باید ورود میکرد و بودجه تخصیص میداد تا به ثمر برسد متاسفانه در این زمینه اقدامی نکرد. حالا که به بن بست رسیدیم صداها در آمده است که چرا کسی کاری نمیکند، در حالی که در این طرح تولید، بستهبندی، صادرات، صنعت تبدیلی و آزمایشگاهی دیده شده بود که اگر اجرا میشد شاید امروز با این چالشها درگیر نبودیم.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟