وی ادامه داد، توجه کنیم بورسی شدن شرکتهای دولتی یعنی زیر ذره بین رفتن و شفاف شدن آنها است و همه باید از این موضوع استقبال کنیم، خوشبختانه درباره پالایشگاه شازند هم این اتفاق افتاده و این شرکت در شرف درج نماد است، اما موضوع مدیریت و دغدغههای مربوط به کارایی و بهره وری شرکت نکته درستی است که فعلا فقط تا سقف 10 درصد سهام شرکت عرضه اولیه خواهد شد و از این منظر حاکمیت شرکتی پالایشگاه صدمه نخواهد دید.البته تکالیف قانون بودجه ای مبنی بر واگذاری سهام به سازمان و صندوقها باعث شده تا این موضوع نگرانی ایجاد کند.
رئیس کل سازمان خصوصی سازی این را هم گفت: چنانکه سال گذشته حدود ۱۰ درصد مالکیت سهام پالایشگاه شازند استان مرکزی به شیوه رد دیون به سازمان تامین اجتماعی منتقل شده و امسال هم طبق تکلیف تبصره ۲ قانون بودجه بنا است که حدود ۱۰درصد دیگر به سازمان تامین اجتماعی و ۴۵ صدم درصد دیگر به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر واگذار شود که در دستور کار قرار دارد و البته همچنان بیش از 75 درصد سهام پالایشگاه، در اختیار دولت باقی خواهد ماند.
قربانزاده گفت: بنابراین شبههای که برخی در رسانهها مطرح کردند که قرار است پالایشگاه شازند در استان مرکزی همچون برخی خصوصی سازیهای ناموفق به صورت بیضابطه واگذار شود، کذب است.
وی تاکید کرد: تلاش سازمان خصوصی سازی ارتقاء کارایی و بهره وری بنگاههای دولتی است که مقدمه آن شفافیت و پذیرش شرکتهای دولتی در بورس است و اگر هم در مصادیقی مانند پالایشگاه شازند، به نهاد و مجموعهای واگذار میشود که ممکن است مطابق ادعای برخی منتقدان، اهلیت لازم را برای مدیریت این شرکت نداشته باشد، این تکلیف قانون بودجه است که دلیل آن تکلیف هم، مطالبات انباشته این نهادها و صندوقها از دولت است که به دلیل کسری بودجه، از این طریق جبران میشود که البته شیوه مناسبی نیست.
معاون وزیر اقتصاد این را هم گفت: باید بدانیم که حکمرانی معیوب اقتصادی در گذشته، وضعیتی را رقم زده است که متاسفانه خصوصی سازی هم به آسانی و دفعی در ریل صحیح قرار نمیگیرد. امسال در قانون بودجه بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تکلیف فروش و انتقال سهام شرکتهای دولتی به عهده وزارت اقتصاد گذاشته شده که باید از طریق سازمان خصوصی سازی محقق شود که تاکنون اتفاق نیفتاده است.
وی گفت: طبعا برای عمل به این تکالیف باید سهام موجود را به همین سازمانها و صندوقها منتقل کنیم که لزوما در همه صنایع و شرکتهای واگذار شده، اهلیت لازم را ندارند. از طرفی امکان فروش این حجم از سهام به صورت تدریجی یا بلوکی در بازار سرمایه وجود ندارد.بنابراین، خصوصی سازی واقعی و کارآمد وقتی اتفاق می افتد که به واگذاری سهام دولت در شرکت ها، نگاه درآمدی کوتاه مدت نداشته باشیم.
قربانزاده تصریح کرد: به همین منظور تلاش کردیم تکالیف قانون بودجه را در قسمت مربوط به فروش مستقیم سهام یعنی حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان را از طریق فروش سهام باقیمانده دولت در شرکت های بزرگ بورسی محقق کنیم که فراخوان فروش بلوکی سهام دولت در شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از این دست است. این سهام بسیار ارزنده است و ارزش واقعی آن بسیار بیشتر از قیمت تابلو بورس است.
به گفته وی، در مورد شیوه واگذاری هم دو حالت متصور است یا تمام 18 درصد سهم دولت به صورت بلوکی به فروش برسد که طبیعتا از نظر ارزش ریالی این معامله بزرگترین فروش تاریخ واگذاریهای سهام دولت است. یا اینکه به سه بلوک ۶ درصدی تقسیم شود که با توجه به بزرگی این توافق ، فعلا در حال مذاکره هستیم و به همه فعالان صنعت پتروشیمی و صنایع مرتبط عرض میکنم که اگر پیشنهادی دارند از طریق سایت سازمان خصوصی و یا جلسه حضوری مطرح کنند. مطابق قانون، جمع بندی و تصویب نهایی شیوه واگذاری با هیات واگذاری خواهد بود.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟