جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ 20 September 2024
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۴۹۰۶۴

دومین مصرف کننده محصولات آرایشی در غرب آسیا ایران است

تولید زیرزمینی هم در کنار قاچاق یکی از دغدغه‌های ما است که در شهرهای دورتر و حتی روستاها اتفاق می‌افتد، ترجیح می‌دهیم ارز برای توزیع عادلانه به مصرف کننده برسد که روش درست آن، استفاده از بیمه‌هاست.

رییس سازمان غذاودارو گفت: بنابر آمارهای اعلام شده، ما دومین مصرف کننده محصولات آرایشی در منطقه غرب آسیا هستیم.

 بهرام دارایی در مراسم افتتاحیه سومین همایش و نمایشگاه فراورده های آرایشی، بهداشتی، شوینده، سلولزی و وابسته موسوم به ایران کازمتیکا اظهار کرد: محصولات آرایشی و بهداشتی، حوزه جذابی برای داروسازی محسوب می‌شود. با ارتقای علم در این حوزه، شاهد کاهش مصرف مواد سمی در این محصولات در تمام جهان هستیم.

وی افزود: تاکنون فناوری‌های بالایی وارد حوزه داروسازی شده به طوریکه شاهد استفاده از فناوری mRNA در حوزه واکسن هستیم.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: آمار واردات محصولات آرایشی و بهداشتی کاهش یافته است. اگر فقط به فکر واردات بودیم، هیچ وقت در این صنعت رشد نمی‌کردیم و خوشحالم که صنف آرایشی و بهداشتی برای ارز سراغ سازمان نمی‌آید.

وی خاطرنشان کرد: بنابر آمارهای اعلام شده ما دومین مصرف کننده محصولات آرایشی در منطقه غرب آسیا هستیم و باید ببینیم چرا آمار قاچاق رو به رشد است. مسیر تولید داخل و کاهش واردات درست است ولی باید در کنار آن به نیازهای داخل توجه کرده تا فاصله را کم کنیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: صرف اینکه در تولید محصولات خودکفا می‌شویم باید با استفاده از فناوری‌های روز دنیا و پیشرفت‌ در سایر حوزه‌ها، در این زمینه نیز رشد کنیم. برای رسیدن به این هدف می‌توانیم از ظرفیت‌های خوب دانشگاهی به کمک رشته‌های شیمی، داروسازی و فرآورده‌های طبیعی بهره مند شویم. با توجه به مصرف بالای این فرآورده‌ها در ایران، پیش‌تر نزدیک ۴۰۰ میلیون دلار واردات رسمی داشتیم.

وی بیان کرد: برای کاهش قاچاق در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی علاوه بر شناسه‌گذاری و شناسایی اصالت محصولات، باید به نیازهای بازار داخلی هم توجه کنیم. خوشبختانه بحث آرایشی و بهداشتی به وزارت صمت منتقل شد و باید کنترل‌ها بعد از صدور پروانه‌ها صورت گیرد. فرآیند تولید در مسیر درستی قرار گرفته است و تولیدکننده‌ها قواعد را رعایت می‌کنند؛ لازم است که به سمت فناوری‌های جدید بروند، خریداران نیز بیشتر دنبال تولید تحت لیسانس هستند.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تولید زیرزمینی هم در کنار قاچاق یکی از دغدغه‌های ما است که در شهرهای دورتر و حتی روستاها اتفاق می‌افتد، افزود: ترجیح می‌دهیم ارز برای توزیع عادلانه به مصرف کننده برسد که روش درست آن، استفاده از بیمه‌هاست.

دارایی ضمن رد ادعای برخی درباره صرفه جویی ارزی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بیان کرد: کل بازار دارویی و تجهیزات پزشکی و شیرخشک ما سال ٩٧ حدود ٣.٨ ارز ترجیحی دادیم که دارو حدود ٢ میلیارد دلار بود و برخی آمارهای غلط درباره حوزه دارو می‌دهند که دارو ۴ میلیون دلار ارزبری داشته است و ما ٢ میلیون دلار صرفه جویی ارزی کردیم.

دارو باید از ارز دولتی جدا شود

رییس سازمان غذا و دارو گفت: حداکثر ارز اختصاص یافته به حوزه دارو ۲.۲ میلیارد دلار بوده که سرمنشا بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌هاست. بهتر است دارو هم مانند حوزه آرایشی و بهداشتی از ارز دولتی جدا شود. این ارز را باید به مصرف کننده بدهیم و بیمه‌ها باید این حمایت را انجام دهند. وقتی اول زنجیره ارز را می‌دهیم ارز به درستی به مردم نمی‌رسد و فشار زیادی روی صنعت داروسازی به خاطر ارز وارد شده است.

نیازی به واردات واکسن نداریم

دارایی درباره تولید واکسن کرونا در ایران عنوان کرد: یکی از افتخارات ما در جمهوری اسلامی صنعت داروسازی است و علیرغم همه مشکلات توانسته نیاز کشور را تامین کند و در فاصله کوتاهی توانستیم به تولید واکسن برسیم و اکنون نیاز به واردات واکسن نداریم و مجوز صادرات را داده ایم.

رییس سازمان غذا و دارو بیان کرد: درخواست داریم بحث برچسب گذاری دنبال شود هر چند سخت است و این حوزه مانند تجهیزات پزشکی با دیواری برای برچسب گذاری رو به رو است و با این روش تولیدکنندگان سطح تولید با اصالت را از جعلی جدا کنند و در کنارش فرهنگ‌سازی شود تا مردم به مصرف این محصولات گرایش پیدا کنند تا توجه به بازار قاچاق کاهش یابد.

سومین همایش و نمایشگاه فراورده های آرایشی، بهداشتی، شوینده، سلولزی و وابسته موسوم به ایران کازمتیکا از ۱۶ تا ۱۸ آذر ماه در هتل المپیک برپا است.

 

منبع خبر : ایلنا
منبع: ایلنا
ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی