اپراتورهای خلافکار؛ واسطه خیر!
اپراتورهای کشور، بهویژه دو اپراتور همراه اول و ایرانسل، محصولات و بستههای خود را هر از گاهی زیرپوستی، بدون اطلاع وبا روشهای عجیب و غریب، گران میکنند. ضمن این که سرعت اینترنتی که این اپراتورها ارائه میدهند هم به شدت پائین است. حالا اما این اپراتورها، با تمام مشکلاتی که در ادامه «بیانصافی» و «گرانفروشی» دارند، از سوی دولت، بهعنوان «واسطه خیر» برای تامین کسری بودجه در جهت کمک به بهزیستی، باید پیامکهایشان را گران کرده و این مبلغ افزوده را به حساب خزانهداری کل کشور واریز کنند؛ اما ماجرا این است که نرخ پیامک در هرکدام از این اپراتورها، با هم فرق میکند، قیمت هر پیامک فارسی در خطوط ثابت همراه اول، ۸.۹ تومان و در ایرانسل ۹.۹ تومان است. به این ترتیب، قیمت پیامک همراه اول با افزایش سه تومنی، میشود۱۱.۹ و قیمت پیامک در ایرانسل میشود ۱۲.۹.
حالا چه عیبی دارد واسطه خیر بشوند؟
اغلب شلوغترین شاگرد کلاس، بهعنوان مبصر انتخاب میشود، تا هم خودش دست از شرارت بردارد و هم از پس شاگردان کلاس برآید؛ اما یک نکته پنهان در چنین روشی که گاه از چشم تیزبین معلمان و ناظمان، دور میماند، گاوبندی مبصر شرور، با بچههای شرور دیگر و یا باج گرفتن از بچههای کلاس میانجامید، است. حالا اگر به کسی برنمیخورد بگوئیم که این نوع صدقه جمع کردن برای بهزیستی، با واسطه اپراتورهایی با چنین سوابقی، چه ماجرایی در پشت خودش دارد؟ در پشت بهزیستی مفلوک ایستادن و به بهانه تامین بودجه برای این سازمان، کاسب شدن؛ آنهم یک کاسبی نجومی!
سهم بهزیستی در میان سهم اپراتورها، گم میشود
حالا این همه هیاهو برای چیست؟ چرا باید همین سه تومان(۳۰ریال) باید اغاز یک ماجرای بزرگ بشود؟ داستان اسن است که آیا همه درآمد حاصله از این افزایش سه تومانی برای هر پیامک، نصیب بهزیستی خواهد شد؟ طبعا انتظار از این روش و طرح همین است؛ یعنی کمک به بهزیستی به واسطه اپراتورها و از طریق مردم! اما شوربختانه، داستانی که قرار است اتفاق بیفتد، کاملا برعکس است، ما پیامکهای سه تومان گران شده را خواهیم فرستاد تا از این طریق، حدود ۵ هزار میلیارد تومان به اپراتورها، کمک شود! ( تا صرف شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گردد.) و سهم بهزیستی در این میان تنها ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد شد؟ خوب است بدانیم که اپراتورها در اسل ۹۹، تنها از طریق ارسال پیامک توسط مردم، ۴ هزار میلیارد تومان درآمد داشتهاند. حالا این ۵ هزار میلیارد تومان را هم به آن ۴ هزار میلیاردتومان اضافه کنید.
اصلا ماجرا ربطی به بهزیستی ندارد!
با توجه به این اعداد و ارقام و کلی حساب و کتاب، تازه متوجه می شویم که بیچاره بهزیستی، تنها یک پوشش است برای درآمد نجومی اپراتورها و گرنه، ۱۰۰ میلیارد تومان کجا، 5 هزار میلیارد تومان کجا؟ بهزیستی با بسیار وظایفی که بر عهده دارد باید این ۱۰۰ میلیارد را چگونه هزینه کند؟ اصلا به چه دردش میخورد وقتی قراراست از این سازمان، به عنوان پوشش برای افزایش درآمد اپراتورها سوءاستفاده شود؟
برای کمک به بهزیستی، صندوق صدقات بگذارید!
تجریه هر گرانی در کشور ما در طی چندین سال اخیر نشان داده است که با هر گرانی، کالای گران شده از سبد مصرفی مردم حذف میشود؛ بنابراین مسلما مردم رفته رفته استفاده کمتری از پیامک کرده و از شبکههای دیگر استفاده خواهند کرد، اصلا ممکن است با ادامه این روند گرانی در اپراتورها، مثل سرخپوستها، برای هم دود بفرستند؛ اما این خط و نشان را داشته باشیم که مردم از تعداد پیامکها کم خواهند کرد. و در این میان هم بهزیستی بدنام خواهد شد و هم سر اپراتورها تا حدودی بیکلاه خواهد ماند! به همین دلیل توصیه ما این است که برای جبران کسری بودجه سازمان بهزیستی، در کنار چندین و چند صندوق صدقاتی که در ایستگاههای مترو وجود دارد، یک صندوق هم برای بهزیستی بگذارند. مسلما مردم از این طریق بیشتر از ۱۰۰ میلیارد تومان برای بهزیستی واریز خواهند کرد. اپراتورها هم هر لابیگری که در این میان کردهاند را کنار بگذارند و از این روشهای پوششی استفاده نکنند. خیلی ممنون!
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟