حجتالله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و از طراحان اصلی طرح واردات خودرو در مورد سرنوشت این طرح سوالاتی که در ذهن اقشار مردم بود را پاسخ دادند.
با رد طرح واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرنوشت این طرح چه خواهد شد؟
طرح واردات خودرو پس از رفع ابهامات شورای نگهبان در مجلس تصویب شد و در نهایت به تأیید نهایی شورای نگهبان نیز رسید اما هیأت نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام، در مجمع تشخیص مصلحت، به این طرح ایراد گرفته و اعلام کرده این مصوبه با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مغایر است.
از نظر رویه قانونگذاری، تاکنون اینگونه مخالفت مجمع با قانون مصوب مجلس و شورای نگهبان را شاهد نبودهایم. مخالفت اخیر مجمع با طرح واردات خودرو، جزو موارد معدود و نادر است. معمولا وقتی مجمع تشخیص مصلحت به مصوبات مجلس و شورای نگهبان ایرادی دارد، آن را به شورای نگهبان منعکس میکند. براساس قانون اساسی هم تصویب نهایی قوانین مجلس با تأیید شورای نگهبان امکانپذیر است. با این روند قاعدتا باید تأیید نهایی شورای نگهبان فصلالخطاب باشد.
برای رفع این مشکل مقرر شده رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخواست نمایندگان برای برپایی نشستی مشترک با نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت نظام را به رئیس مجلس منتقل کند تا با برگزاری این نشست ابهامات این نهاد به قانون واردات خودرو مرتفع شود.
پس از برگزاری این نشست چه اتفاقی خواهد افتاد؟
این طرح در صحن علنی مجلس و شورای نگهبان تصویب و تأیید شده، در نتیجه به فرض آنکه شورای نگهبان نیز بهدلیل ایرادات مجمع، ایراد تازهای به این طرح بگیرد، طرح واردات خودرو دوباره به صحن علنی بازمیگردد، اگر مجلس بر مصوبه قبلی خود پافشاری کند نیز این مصوبه برای تصمیمگیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام میرود.
آیا در مجلس برای رفع مشکل نشستی برگزار کردهاید؟
هفته گذشته در آخرین جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ایرادات مجمع به قانون واردات خودرو بررسی و اعلام شد نمیتوان قانون مصوب مجلس را که به تأیید شورای نگهبان هم رسیده، بلاتکلیف گذاشت. بر این اساس مقرر شد این موضوع تعیین تکلیف شود و رئیس کمیسیون صنایع در تماس با رئیس مجلس درخواست هماهنگی برای برگزاری نشست مشترک مجلس و اعضای هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص برای رفع این ابهامات را به مجمع ارائه کند.
برداشت شما از ایراد مجمع به طرح واردات خودرو چیست؟
محور سیاستهای اقتصاد مقاومتی تأکید بر تولید داخل است، بهنظر میرسد مجمع تشخیص مصلحت نظام بهطور اعم واردات خودرو را مغایر با حمایت از تولید داخلی قلمداد میکند درحالیکه در قانون مصوب مجلس به تولید داخلی ضربهای نمیخورد، بلکه اساس طرح افزایش تیراژ تولید و رشد صادرات قطعات و خودروهای داخلی است.
اما قطعهسازان معتقدند با اجرای قانون واردات خودرو، صادرات جدیدی را شاهد نخواهیم بود، مگر آنکه سود واردات خودرو به حدی باشد که قطعات تولید داخل در بازارهای جهانی زیر قیمت فروخته شود، این نقد تا چه حد وارد است؟
نخست اینکه نباید به قوانین مصوب با نگاه بدبینانه نگریست و فرض بر این است که قانون واردات خودرو بهدرستی و با سازوکارهای پیشبینی شده اجرایی خواهد شد. دیگر آنکه درصورتی که چنین تخلفاتی در اجرای این قانون مشاهده شود نیز براساس آییننامه اجرایی که وزارت صمت تدوین و ارائه خواهد کرد، راهکار برخورد با آن پیشبینی خواهد شد، با این روند بهنظر نمیرسد نگرانی چندانی برای اجرای صحیح قانون واردات خودرو وجود داشته باشد.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟