شاید توئیت عباس عبدی، در رابطه با چانهزنی و عصبانیت رائفی پور نسبت به فاکتورکردن هشتگی خاص را، خیلیها خوانده باشند، توئیتی که در آن اشاره به انقلابیونی میکند که درپی جعل فاکتورسازی از هشتگهای زیر پتویی هستند. زیرپتویی را هم میگذاریم به حساب همان جنگ نرم! حالا که دست رائفی پور از درآمد هشتگی که به گفته خودش، متعلق! به موسسه مصاف بوده-موسسهای که حامی مالی آن مشخص نیست-خالی مانده، تشت این نوع هشتگگذاریها و هزینهکرد برای آنها، از بام افتاده است. جنگ نرم در فضای مجازی با هشتگ یا با هر ترفند دیگری، مسلما متولی خاص خودش را در بدنه حاکمیت دارد و نهاد یا نهادهایی این نوع جنگ را فرماندهی و ساماندهی میکنند؛ کافی است در گوگل «مجازیهای انقلابی» را جستوجو کنید تا با انواع کانالهای تلگرامی-که فیلتر است!- و اینستاگرامی و توئیتری-که این هم فیلتر است!- مواجه شوید. این کانالها و صفحات مجازی، در زمینه هشتگسازی فعال هستند، چرا که ما- مانند اغلب کشورهای جهان-درگیر جنگ نرم هستیم و باید از ابزارهای این جنگ استفاده کنیم؛ استفاده از ابزار، شامل افسران جنگ نرم هم میشود که احتمالا هزینههای خاص خود را دارند. نکته این که چنین جنگی، آنچنانکه رائفیپور گفته، خیلی هم فیسبیل الله نیست. که اگر بود صدای اعتراض او درنمیآمد!
اعتراض رائفی پور و افشای فاکتورسازی در تولید هشتگ، نشان داد که برای هشتگسازی در فضای مجازی هم پول و هم نیروی انسانی هزینه میشود. در این میان تکلیف مردمی که با علاقه و احساس غیرت نسبت به وطن، این هشتگها را ریتوئیت و استفاده میکنند، از این پس چه خواهد شد؟ آیا اکنون که متوجه شدهاند در این فضا، به عنوان رقم و عدد محاسبه شده و برای استفاده از هشتگها، نفر به نفر، فاکتور شده و از آنان به عنوان محل کسب درآمد استفاده شده، در این جنگ نرم، دوباره همراهی خواهند کرد؟ شاید اگر از ابتدا این ماجرا روی واقعی خود را نشان میداد، مردم با جان و دل همراهی میکردند، همچنانکه در ۸ سال دفاع مقدس بسیاری بدون هیچ انتظاری از جان و مال خود مایه گذاشتند. اما دعوای بین مجازیهای انقلابی در شرایط فعلی کشور، که افرادی خاص با استفاده از اهدافی خاص-و با نیتی غیراصیل- برای چنین فعالیت هایی کیسه دوخته و صرفه اقتصادی می برند، احتمالا موجب انزجار مردم از ترند کردن هشتگها و حداقل بیتفاوتی آنها شود. اما چه جای نگرانی؟! این انقلابیون مجازی می توانند-حتما هم چنین کردهاند- با بی شمار اکانت فیک، یک هشتگ را ترند کنند و پولش را بالا بکشند، حتی اگر هشتگ مال رائفی پور باشد. به هرحال جنگ- سخت یا نرم- همواره برای عدهای، منافع اقتصادی و اجتماعی خاصی داشته، همان برخی که با لباس افسران مجازی به میدان می آیند تا فقط غنیمت جمع کنند.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟