ارسال پیامکهای تراکنشی یکی از خدمات بانکها برای مشتریان محسوب میشود. این نوع خدمت سالیانه بانکها را موظف به پرداخت دهها میلیارد تومان هزینه به اپراتورهای تلفن همراه میکند. پرداخت این هزینه با توجه به سیاستهای هر بانک، متفاوت تعیین میشود.
بسیاری از بانکها تراکنشهای زیر ۳۰ هزارتومان را به مشتری اطلاع نمیدهند یا اطلاع از آن را منوط به پرداخت بیشتر میکنند.
برای مثال بانک سپه هزینه سالانه آبونمان پیامکهای تراکنشی را برای تراکنش های زیر ۳۰ هزارتومان ۴۰ هزار تومان در نظر گرفته است یا بانکهایی مثل «اقتصاد نوین»، «ایرانزمین»، «سینا»، «گردشگری» و ... اساسا پیامکهای تراکنشهای زیر ۳۰ هزار تومن را پوشش نمیدهند.
«بانک ملی» به تازگی پیامکی مبنی بر اینکه «دریافت پیامک تراکنشهای کمتر از ۳۰ هزار تومان این بانک فقط از طریق اپلیکیشنها امکانپذیر خواهد بود» به مشتریان خود ارسال کرده است. پیامکی که موجب ایجاد اعتراضاتی از سوی کاربران در شبکههای اجتماعی شده است .
البته موضوع کسر هزینه ارسال پیامک های تراکنش های بانکی یکی از مسائلی است که هر چند وقت یکبار برای مشتریان جای سوال و اعتراض داشته است. این امر به خودی خود نشان میدهد که این موضوع بیشتر از هرچیزی به شفافسازی نیاز دارد.
نخست و مهمترین موضوع این است بانک ملی به عنوان یک بانک دولتی و بانکی برای همه مردم ایران موظف به برنامهریزی برای کاهش و بهینه کردن هزینههای خود است. وظیفهای که به عنوان کارگزار دولت عهده دار آن است. چرا که افزایش هزینههای بانک، افزایش هزینه دولت را در پی دارد و در واقع از جیب مردم پرداخت میشود.
دوم موضوعی است که به غلط در شبکههای اجتماعی شنیده میشود اجبار بانک ملی به استفاده از پیامرسان «بله» است. این در حالی است که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.
با توجه به هزینههای بالای ارسال پیامک ها - که در سال جدید هم رشد قابل توجهای را هم خواهد داشت- بانک ملی برای کاهش هزینهها و بار مالی پیامک تراکنشهای خود، نه تنها به حذف یا افزایش قیمت دست نزده است بلکه ۳ راهکار رایگان برای این موضوع در نظر گرفته است.
در واقعا بانک ملی، با حضور در بستر سه سامانه «بله»، «بام» و «نشان بانک» تصمیم گرفته، وظایف بانکی خویش را در قبال مشتری انجام داده و تراکنش های زیر ۳۰ هزار تومان را از طریق خدمات بانکداری الکترونیک بصورت کاملا رایگان در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.
لازم به ذکر است سامانه بانکداری الکترونیک بانک ملی معروف به بام، یکی از سامانه های مطرح در حوزه بانکداری غیر حضوری بوده که با داشتن خدمات متنوع دارای مخاطبان قابل توجه ای در بانک ملی می باشد. یکی از خدمات آن قابلیت اعلام و مدیریت تمامی تراکنشهای مشتریان است.
این خبر تکمیل میشود
هشدار جدی پزشکان و متخصصان عفونی
بررسی دو گروه فیکنیوز
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟
اینفوگرافیک