چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ 02 October 2024
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۸۱۹۱۰

من کد ۱۹ خورده‌ام، داستانم را بشنوید!

من کد ۱۹ خورده‌ام، داستانم را بشنوید!
«بعضی از جزوه‌‌ها را با دست نوشتم چون نمی‌تونستم پول پرینت بدم» این جمله را کسی می‌گوید که کد ۱۹ سد راه معلمی او شده‌ است. پیش‌تر فراز در گزارشی با عنوان «کد ۱۹؛ اسم رمز ردشدگان گزینش» از تجربه معلمانی نوشت که نمی‌دانستند چرا اجازه ورود به کلاس‌های درس را ندارند.
یگانه شوق الشعراء
نویسنده
یگانه شوق الشعراء

مشکل این افراد ادامه دارد و تعدادی از آن‌ها هنوز با پیامدها و مشکلات کد ۱۹ درگیر هستند. شیوه‌ی گزینش کد ۱۹ به قدری غیرشفاف‌ است که تعدادی توانسته‌اند از آنها رد شوند و برخی با همان شرایط نتوانسته‌اند نمره قابل قبول گزینش‌گر را دریافت کنند. بسیاری از این افراد بعد از رد شدن در این گزینش‌ها در زندگی شخصی خود با مشکلات متعددی رو به رو شده‌اند.

 
این دست‌ من است

کد ۱۹ همچنان تعدادی از معلمان را از کلاس‌های درس محروم نگه داشته است. شنیده‌ها حاکی از آن است که هنوز تعداد زیادی از آنها نتوانسته‌اند از سد گزینش کد ۱۹ عبور کنند. چند نفر از آنان، خبرنگار فراز را واسطه‌ای رساندن صدای خود به مسئولان کرده‌اند. یکی از این معلم‌ها می‌گوید: «من یک داوطلب اهل سنت از استان آذربایجان غربی‌ام که در آزمون کتبی رشته دبیری استان خودمان نفر اول بودم. روز گزینش از همان ابتدا گزینش‌گر استرس زیادی به من داد، وقتی برای پاسخ به یک سوال وقت فکر کردن خواستم، به من گفتند احکام با فکر کردن جاری می‌شود؟ از من پرسیدند که آیا نماز قضا داری؟ جواب دادم \فصل پاییز به خانواده‌م در کار کمک می‌کنم و به ندرت اگر خیلی خسته باشم خواب می‌روم و نمی‌توانم سر وقت نماز بخوانم. قبل از آن‌که جمله‌ی من تمام شود سریع یادداشت کردند و گفتند پس نمازت قضا می‌شود. در شهر ما پوشیدن چادر الزامی نیست و مراسم به صورت مختلط برگزار می‌شوند. این‌قدر گزینش‌گر به من حس بد منتقل کرد که همان زمان فهمیدم کد نوزدهی شدم».

من کد 19 خورده‌ام؛ داستان من را بشنوید!
او ادامه می‌دهد: «این دست‌های منه. ما اینجوری پول درمیاریم و به سختی هزینه‌های آزمون و مصاحبه را پرداخت کردم، من بعضی از جزوه‌ها را با دست نوشتم، چون نمی‌تونستم پرینت بگیرم. بیشتر جزوه‌ها رو با گوشی خوندم و بعد از آزمون چشم‌هایم به شدت درد می‌کرد. لطفا صدای ما را به مسئولان برسونید. در استان ما حتی برای گزینش مجدد کسی را دعوت نکردند».


ابراز ندامت و پشیمانی کردم

خانم دیگری اینگونه روایت می‌کند: «مشکل من فضای مجازی بود. روز گزینش اصلا توقع چنان برخوردی نداشتم. چند کامنت در کانال تلگرامی را به من نشان دادند. آن کامنت‌ها را اقدام علیه نظام می‌دانستند. در جلسه فشار زیادی را تحمل کردم.  کامنت‌ها را هم همسرم نوشته بود، از ترس اینکه مشکلی برای او ایجاد شود گفتم خودم آنها را نوشته‌ام. من حتی از اصطلاحات فضای مجازی سر در نمی‌آورم نمی‌دانستم کامنت بود یا چت. از این متن‌هایی که زیر خبر‌ها می‌نویسند. ابراز ندامت و پشیمانی کردم در حالی که ده سال است در مدارس غیرانتفاعی معلمم. همه این سال‌ها بدون حاشیه و بسیار منظم کار کردم. تمام اولیا اصرار دارند فرزندشان در کلاس من باشند. با نمره بالا در آزمون کتبی و مصاحبه قبول شدم، اما متاسفانه کد خوردم.»


در فامیل فکر می‌کنند خلافکارم

مردی ۲۷ ساله که به دلیل فعالیت در فضای مجاز کد ۱۹ خورده است، می‌گوید: «مشکل اینجاست که الان خیلی از اقوام و فامیل فکر می‌کنند من خلافی کرده‌ام که در گزینش پذیرفته نشده‌ام. چون در تحقیقات و مصاحبه مشکلی نداشتم و نمره کتبی بالایی نیز گرفتم. حضرت علی می‌گفتند اگر دیدی کسی گناهی کرده‌ است به رویش نیاور حالا ما که خدای نکرده گناهی نکرده‌ایم، این‌گونه مجازات می‌شویم».


سوالات را از قبل داشته‌ای؟

خانم ۳۰ ساله‌ای خود را از نفس‌افتاده‌ای می‌داند که درگیر بددلی گزینش‌گران شده‌ است: «حرف‌ها خیلی زیاده و خوشحالم که حداقل می‌تونم با شما درد دل کنم. روز گزینش وقتی وارد اتاق شدم، گزینش‌گر به جای آن‌که از من درباره‌ی تحصیلاتم و خانواده‌م سوال کند، گفت شما فلان مذهبی؟ دقیقا همین جمله را به من گفت. بعد از هر سوال و جوابی برخوردی داشتند که باعث شد استرسم زیاد شود. به من گفتند احکام را خوب جواب می‌دهی سوالات را از قبل داشته‌ای؟ جواب دادم من از بچگی اهل نماز و روزه بودم چرا باید سوالات را از قبل داشته باشم؟ گفتند اینقدر خوب پاسخ می‌دهی که به نظر می‌رسد از فلان گروه سوالات را گرفته‌ای! همان موقع حس کردم که قرار است کد بخورم».


نه خانم به خدا من اصلا اهل آرایش نیستم

او در ادامه می‌گوید: «مدام به من گفته شد باید بگویی معمولا چقدر از موهایت بیرون است، جواب دادم اصلا مو‌هایم بیرون نیست که گزینش‌گر گفت نمی‌شود، پس عدم صداقت برای تو می‌نویسم. نماز قضا داری؟ نه خانم، نماز من اگر قضا شود هم حتما با نماز بعدی، قضایش را می‌خوانم. مگر می‌شود اصلا نماز قضا نداشته باشی؟ حداقل بگو نماز عصرم قضا می‌شود که من بنویسم. وقتی نمازم قضا نمی‌شود چگونه بگویم نماز قضا دارم؟ اهل آرایش هستی؟ نه خانم به خدا من اصلا اهل آرایش نیستم. حتی یک ضدآفتاب هم نمی‌زنی؟ حتی یک ضدآفتاب هم نمی‌زنم. برای شوهرت آرایش نمی‌کنی، چون ثواب دارد؟ شاید در خانه برای همسر آرایش ملایم داشته باشم. برای من نوشته‌اند که من اهل آرایش هستم، بی‌حجاب هستم و ریشه موهایم مشخص است. لحظه آخر به من گفتند برایم کد زده‌اند چون صداقت بیش از حد داشته‌ام. من گفتم «لَا تَقنَطُواْ مِن رَّحمَةِ ٱللَّهِ» که گفتند ظاهرا اگر من نخواهم نمی‌توانی قبول شوی. چرا فقط برخی از کسانی که مشکلات مشابه داشته‌اند، رفع کد شده‌اند؟ حداقل اگر من رفع کد نمی‌شوم، این صدا را برسانید به گوش کسانی برسانید که چنین افرادی را برای گرینش ما انتخاب می‌کنند و باعث می‌شوند یک جوان از ایرانی بودن ناامید شود.»

برچسب ها:
ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

سخنگوی گردان‌های قسام در واکنش به حمله موشکی ایران به اسرائیل: امروز روزی استثنایی است

چه کسانی در اتاق عملیات حمله ایران به اسرائیل حضور داشتند؟

کوثری، نماینده تهران: اگر شرارتی صورت بگیرد از موشک‌هایی برای اولین‌بار استفاده خواهیم کرد که قدرت تخریبش دنیا را متحیر کند

مشاور امنیت ملی کاخ سفید: ایران حدود ۲۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد

توییت عضو دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری: ضجه‌ها در راه دارید!

انصارالله یمن، عملیات ایران علیه اسرائیل را تبریک گفت

هر آنچه از «وعده صادق ۲»، پاسخ موشکی جدید ایران می‌دانیم / این خبر تکمیل می‌شود

بیانیه دوم سپاه: در عملیات امشب مراکز طراحی ترور علیه شهید اسماعیل هنیه، سید حسن نصرالله و فرماندهان سپاه مورد اصابت قرار گرفت / ۹۰ درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرد

صداوسیما: سپاه برای اولین بار با موشک‌های هایپرسونیک فتاح رادار سپر دفاع موشکی هدایت کننده موشک‌های آرو ۲ و ۳ را منهدم کرد

خبرگزاری دانشجو: هدف قرار دادن عامل شهادت نصرالله / مرکز نگهداری f۳۵ هدف قرار گرفت

توییت حساب کاربری دفتر مقام معظم رهبری بعد از حمله موشکی ایران به اسرائیل

مشاور امنیت ملی آمریکا: در حال همکاری با ارتش و مقامات اسرائیلی برای ارزیابی تأثیر حمله ایران هستیم

پزشکیان: براساس حقوق مشروع و با هدف صلح و امنیت برای ایران و منطقه، پاسخ قاطع به تجاوزات رژیم صهیونیستی داده شد

مشخصات موشک هایپرسونیک ایران با کلاهک پیشرفته

پیشنهاد سردبیر
زندگی