«تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها» شعاری بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای سال ۱۴۰۰ انتخاب کردند. رویهای که بیانگر مهمترین دغدغۀ ایشان در سیاستگذاریهای کلان کشور در آغاز هر سال است.
بانک ملی ایران در راستای تحقق شعار سال اقدامات اثربخشی انجام داد که میتواند الگوی مناسبی برای دیگر بانکها و نهادهای مالی باشد. از جمله مهمترین این اقدامات میتوان به کاهش شاخص NPL اشاره کرد. اما NPL چیست؟
NPL یکی از مهمترین شاخصهای بانکی است که درصد مطالبات غیرجاری از کل تسهیلات پرداخت شده را نشان میدهد. به عبارت سادهتر ماندۀ مطالبات معوق هر بانک تقسیم بر کل ماندۀ تسهیلات داده شده که به شکل درصد نشان داده میشود را NPL مینامند. هرچه این رقم پایینتر باشد یعنی مطالبات معوق بانک کمتر است.
به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران عملکرد این بانک در سال گذشته نشان میدهد که شاخص NPL این بانک در ادامۀ روند نزولی سالیان اخیر خود به ۴.۴۱ درصد رسیده است. لازم به ذکر است که استاندار مطالبات معوق در دنیا کمتر از 5 درصد است. این در حالی است که NPL کل نظام بانکی کشور رقمی بیش از ۷درصد است. کاهش NPL با رعایت بهداشت اعتباری و وصول مطالبات غیرجاری میسر شده است. رویکردی که در سال ۱۴۰۱ با انتشار فهرست بدهکاران کلان بانک ملی ادامه یافته است.
کاهش این شاخص از این جهت اهمیت دارد که وصول مطالبات معوق از بدهکاران عمده این فرصت را فراهم کرده تا ثروت ملی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
دکتر محمدرضا فرزین مدیر عامل بانک ملی در جلسۀ بررسی عملکرد بانک ملی در سال ۱۴۰۰ ضمن بیان اینکه ارائۀ خدمات به اصناف، بنگاههای کوچک و متوسط و عموم مردم، از اهداف مهم این بانک است افزود: «هیچ ایرانیای نباید از خدمات و محصولات بانک ملی ایران بیبهره بماند.» رویکردی که منجر به پشتیبانی و مانعزدایی از مسیر تولید داخلی شده و بستری برای اشتغالزایی و توسعۀ و بهبود فضای کسب و کار فراهم کرده است.
بانک ملی به طور متوسط سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات به حساب صاحبان کسب و کار و تولیدکنندگان پرداخت می کند که بخش قابل توجهی از این تسهیلات به بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط اختصاص دارد.
اقدامات بانک ملی ثابت کرد که تحقق عملی شعار سال با همت و برنامهریزی میسر است.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟