حرمتالله رفیعی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص انواع بلیتهای جامجهانی قطر خواستار تسریع انجام فرآیندهای مربوطه توسط فدراسیون فوتبال به منظور فروش و عرضه سهمیه تخصیص داده شده به ایران ازسوی فیفا شد و از علاقهمندان خواست برای تهیه بلیت عجله نکرده و فعلاً صبوری در پیش بگیرند.
وی با بیان اینکه در خصوص جامجهانی فوتبال قطر که از تاریخ 30 آبان تا 27 آذر سال 1401 برگزار میشود، دو نوع بلیت وجود دارد، گفت: قسمت اول یا در واقع بلیتهای عمومی، همان بلیتهایی است که فیفا فروخته و در اختیار علاقمندان قرار میدهد، اما بلیت دیگری هم تحت عنوان بلیت خصوصی وجود دارد که در واقع این بلیت توسط برخی از مجموعههای خصوصی نظیر Match Hospitality فروخته میشود که در حقیقت توسط مجموعه خصوصی بازنشستگان بازیکنان فوتبال عرضه میشود و توسط فدراسیون فیفا به فروش نمیرود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان در خصوص تفاوت نوع بلیتهای خصوصی با بلیتهایی که توسط فیفا متناسب با سهمیه هر کشور توزیع شده و در اختیار فدراسیون فوتبال همان کشور برای فروش قرار میگیرد، بیان کرد: صندلی بلیتهای خصوصی دارای خصوصیاتی ارجح نسبت به بلیتهای عمومی است؛ مانند اینکه صندلی فرد صاحب بلیت پشت دروازه تیمها قرار نمیگیرد و یا شامل امکاناتی اضافه همچون پذیرایی بین مسابقه میشود.
این فعال بخش خصوصی گردشگری ادامه داد: با توجه به تحریمهای ظالمانه وضع شده علیه ایران و مشکلات ناشی از عدم امکان پرداخت پول در نظام مالی بینالمللی در نهایت فدراسیون فوتبال موفق به دریافت حدود 12 هزار بلیت برای ایران به عنوان سهمیه شده است، که از این تعداد برای حدود 2 هزار بلیت به صورت قطعی ثبت نام و رزرو انجام شده است.
مطابق با صحبتهای رفیعی، ظاهراً برای فروش مابقی بلیتهای سهمیه ایران فدراسیون وارد رایزنی با دوایر مختلفی به جهت تسریع در انجام امر فروش شده است که امیدواریم این موضوع ظرف چند روز آینده نهایی شده و به پایان برسد؛ چراکه این بلیتها که قاعدتاً نمیتوانند آن را به قیمتی بیش از 100 دلار بفروشند و اصطلاحاً میتوان آن را "بلیت مقرون به صرفه" نام نهاد، در اختیار علاقهمندان قرار گیرد.
وی در ادامه صحبتهای خود توضیح داد: در خصوص بلیتهای عرضه شده توسط Match Hospitalilty با توجه به مأموریت دفاتر خدمات مسافرتی این نهاد، از همان ابتدا وارد رایزنی با این نهاد بینالمللی شد و توافقات اولیه خوبی نیز حاصل شد؛ اما با توجه به این که هم زمان نهادهای دیگری نیز در داخل برای این موضوع در حال رایزنی بودن، با توجه به شرایط رقابتی در نهایت مقرر شده بلیت به تقریباً چیزی در حدود 2 تا 2/5 برابر قیمت توافق شده توسط کانون دفاتر به علاقهمندان عرضه شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با تأکید بر این مطلب که کف قیمت بلیتهای ارائه شده توسط Match Hospitality بین 900 تا 950 دلار است، تصریح کرد: با توجه به اینکه علاوه بر هزینه بلیت هزینه دیگر خدمات نظیر اقامت در هتل، حملونقل و ... نیز باید در محاسبه هزینه نهایی لحاظ شود، هماکنون قیمت نهایی بلیتهای Match Hospitality برای تماشای حداقل دو دیدار از مجموع سه دیدار تیم ملی به صورت ریالی چیزی در حدود 250 تا 500 میلیون تومان خواهد شد که قاعدتاً مبلغ بسیار سنگینی است و اصلاً منطقی نیست؛ علاوه بر آن موجب ارزبری بسیار زیادی از کشور خواهد شد.
این فعال بخش خصوصی گردشگری با بیان این مطلب که قاعدتاً هماکنون نمیتوان برآورد درستی از میزان استقبال و علاقه برای تماشای بازیهای تیم ملی داشت، اظهار کرد: با توجه به عدم برخورداری قطر از جاذبههای گردشگری و قیمت بالای بلیتها به نظر میرسد میزان اقبال به تماشای بازیهای تیم ملی کمتر از جامجهانی روسیه خواهد بود؛ چراکه در جامجهانی گذشته هموطنان با دو انگیزه تماشای بازیها و دیدن از جاذبههای گردشگری روسیه به صورت توأمان اقدام به تهیه بلیت میکردند.
رفیعی همچنین عنوان کرد: توصیه من به هواداران واقعی این است که برای تهیه بلیت فعلاً صبوری کرده و منتظر عرضه بلیتها توسط فدراسیون باشند و درمقابل از فدراسیون نیز تقاضا داریم که در انجام امور مربوط به عرضه بلیتها تسریع کنند، چراکه ممکن است برخی از هواداران واقعی به دلیل نگرانی از عدم امکان تهیه بلیت در مدت کم باقیمانده ناچار به تهیه بلیتهای گرانقیمت شوند.
وی با تأکید مجدد بر ضرورت عرضه سریعتر بلیتهای فدراسیون برای پیشگیری از مشکلات بعدی یادآور شد: در صورت عرضه دیرهنگام بلیتها احتمال دارد که به دلیل دوگانگی قیمت شکل گرفته با عرضه بلیتهای فدراسیون تعدادی نسبت به ابطال بلیت خود اقدام کنند که باعث ضرر هر دو طرف و مشکلات بعدی خواهد شد؛ لذا حتماً و الزاماً باید علاقهمندان عجلهای برای تهیه بلیت نکنند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان در پایان با بیان این مطلب که در مقام مقایسه با دوره مشابه قبلی پیش از شروع جامجهانی روسیه باید گفت میزان استقبال در بخش بلیتهای خصوصی یا آزاد با توجه به هزینه بسیار بالا تاکنون بسیار کم بوده است، خاطرنشان کرد: برخی پیشنهادهایی در خصوص اخذ تسهیلات دولتی برای کاهش هزینه بلیتهای خصوص و ترغیب مردم به تماشای بازیها با هدف حمایت از تیم ملی داشتهاند؛ اما به نظر میرسد نمیتوان این موضوع را در شرایط سخت اقتصادی فعلی و زمانی که دولت با هدف حمایت از اقشار آسیبپذیر به دنبال آزادسازی قیمتها و حذف یارانه کالاهای اساسی است برای این مسئله که کالایی لوکس محسوب شده و یک نیاز عمومی و مطالبه جمعی نیست مطرح کرد.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟