پشت باجههای فروش بلیت شرکتهای مسافربری تعداد زیادی مسافر ایستادهاند. بیشتر شرکتها تابلوهای کوچک «بلیت نداریم لطفا سؤال نفرمائید» نصب کردهاند. بیرون محوطه سالن پایانه مسافربری غرب تعدادی از مسافران همراه با اعضای خانواده خود روی زمین زیراندازی پهن کردهاند و در انتظار رسیدن اتوبوس روی زیرانداز خود لم دادهاند. بعضی از مسافران هم تلاش میکنند بازار آزاد فروش بلیت پیدا کنند تا برای کم شدن هزینههای اقامت در تهران بزرگ سریعتر از دیگران بلیت بازگشت به شهرهایشان را به دست آورند. با دیدن شواهد مشخص است قطع فروش اینترنتی بلیت توسط سازمان حمل و نقل و فروش حضوری بلیت ، تا حدودی از ایجاد بازار آزاد فروش بلیت کاسته است. در میان خانوادههایی که به دنبال تهیه بلیت در پایانه مسافربری غرب سرگردان هستند، بعضا بیمارانی وجود دارد که برای درمان در بیمارستانهای تهران با مشقت فراوان خود را به پایتخت رساندهاند و الان برای بازگشت به شهرهای خود دچار مشکل شدهاند. بازار مسافربرهای شخصی نیز در این شرایط بسیار گرم شده است. رانندههای مسافربر شخصی از فرصت بهدست آمده نهایت استفاده را برده و با حضور در سالن بزرگ پایانه مسافربری غرب مسیرهایی را فریاد میزنند.این شرایط تنها به پایتخت ختم نمیشود.
بر اساس گزارش فراز تهیه بلیط اتوبوس در بسیاری از شهرهای کشور شرایط مشابهی دارند و کمبود ناوگان اتوبوسرانی بین شهری به شدت احساس میشود. این شرایط هنگامی به وجود آمد که ۸هزار دستگاه اتوبوس بین شهری از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور برای انتقال مسافران عتبات عالیات به مرز مهران اختصاص داده شد.
خبرگزاری ایلنا نیز دوشنبه ۱۴ شهریورماه نوشت: «با توجه به صدور بخشنامه اختصاص ۷۰ درصد اتوبوسهای بین شهری برای حمل و نقل مسافران مرز مهران، سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی بین شهری با مشکل مواجه شده و مسافران دربهدر دنبال بلیت و وسیلهای برای سفرهای ضروری میگردند». ایلنا در تیتر گزارش اختصاصی خود به شهروندان تبریزی توصیه کرد در شرایط فعلی با توجه به کمبود اتوبوس «تبریزیها به تهران نروند».
«احمد زارعی»، مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری تبریز گفته: «طبق مصوبه ابلاغ شده از سوی دولت، قرار بر این است که درصد بالایی از وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوسها زائران کربلا را تا مرز مهران برسانند».
اوبا تاکید بر اینکه طبق این بخشنامه اولویت اول ارسال اتوبوس مرز مهران و بعد از آن شهرهای تهران و شیراز و مشهد و... است، افزود: مسئولیت نظارت بر خودروهای اتوبوس بر عهده اداره کل راهدای و حمل و نقل جادهای آذربایجان شرقی، است.
بر اساس آمار منتشر شده سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تعداد اتوبوسهای بین شهری کشور را ۱۴ هزار و ۴۹۷ دستگاه است. بر اساس این آمار بیش از نیمی از ناوگان اتوبوسرانی کشور به زائرین عتبات عالیات اختصاص داده شده است. موضوع به همین جا ختم نمیشود، چرا که تعداد زیادی از زائران و عاشقان امام حسین(ع) نیز با توجه به ارادت قلبی که به سالار شهیدان دارند برای سفر به عتبات عالیات با مشکل مواجه شدهاند.
«داریوش باقرجوان»، مدیرکل دفتر مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای علت کمبود بلیت اینترنتی اتوبوسهای اربعین را جلوگیری از خرید چارتری یا تبانی با برخی شرکتها عنوان کرد.
باقرجوان درباره کمبود بلیت در فروشهای اینترنتی اتوبوسهای اربعین به مهر گفته: «سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ۸ هزار دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل و نقل جادهای را به سفرهای اربعین اختصاص داده است».
او افزود: «این ۸ هزار دستگاه به تدریج و بر اساس میزان تقاضای مسافران وارد فرآیند جابجایی زائران خواهد شد. در روزهای اخیر بیشترین تقاضا به روز گذشته ۱۲ شهریورماه با ۷۸۰ دستگاه اختصاص داشت بنابراین تا زمانی که میزان تقاضا به ۸ هزار دستگاه برسد، فاصله زیادی داریم».
بر اساس گفتههای مدیرکل دفتر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای هنوز میزان تقاضا به مرز ۸هزار دستگاه نرسیده است و با توجه به بالا رفتن تقاضای زائران برای حضور در مراسم اربعین در روزهای آینده هم مسافران عتبات عالیات و هم مسافران بین شهری با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای یادآور شد: «انتقاداتی که بابت فروش اینترنتی مطرح میشود، به همین دلیل است که میزان تقاضا چندان زیاد نیست؛ اما اگر مسافران به پایانههای مسافری به صورت حضوری مراجعه کنند، بلیت برای سفر به مقاصد مرزهای عراق یافت میشود».
این موضوع در حالی است که طی تحقیقات میدانی خبرنگار فراز طی چند روز گذشته تهیه بلیت حضوری برای شهرهای مختلف کشور با ازدحام قابل تامل مسافران پشت باجههای شرکتهای مسافربری همراه بوده است؛ به صورتیکه طی روزهای یکشنبه و دوشنبه ۱۳و ۱۴ شهریورماه تلاش خبرنگار ما برای تهیه بلیت یکی از شهرهای غربی بینتیجه ماند.
با دیدن اوضاع حاکم در پایانههای مسافربری چنین به نظر میرسد که هماهنگیهای لازم و برنامهریزی دقیقی از سوی مسؤولان وزارت راه و ترابری و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برای این حجم انبوه از زائران عتبات عالیات و مسافران دائمی بین شهری صورت نگرفته است. بنا به گفته یکی از مسئولان پایانه مسافربری غرب، این مشکل تا اواخر شهریورماه ادامه خواهد داشت و مسافران برای تهیه بلیت باید روز سفر در پایانه حضور داشته باشند.
ویدیو:
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟
اینفوگرافیک
زیارت
مظلوم نمایی