سید حسن خمینی با برشمردن شروط و لوازم «گفت و گو»، تأکید کرد: اولین مولفه لازم در گفت و گو، «وجود نقطه ای مشترک برای سخن گفتن با یکدیگر» است.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار میهمانان کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که در حرم مطهر امام حضور یافته بودند، طی سخنانی یادآور شد: یکی از بزرگترین آرمان ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی، «تلاش برای وحدت امت اسلامی» بود.
وی یادآور شد: قضیه فلسطین قبل از انقلاب ایران یک جریان پان عربیستی و گاهی هم یک جریان چپ بود، اما انقلاب اسلامی آن را تبدیل به یک مسأله «اسلامی» کرد.
سید حسن خمینی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بنا بر آن شد که هر جا فریاد «یاللمسلمین» بلند شود، از آن دفاع شود و از همین رو، هزینه ای که ایران بابت حمایت از مسلمانان غیر شیعه و خصوصا ملت فلسطین که در آن برادران اهل سنت زندگی می کند، داده است؛ بیش از هزینه دفاع از شیعیان بوده است.
یادگار امام سپس به طرح این سوال پرداخت که «وظیفه ما به عنوان عالمان مذاهب اسلامی و تأثیرگذاران در فضای شیعه و سنی چیست و چه کاری باید بکنیم؟»
سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه وظیفه امروز ما گفت و گوست، گفت: ما به عنوان عالمان مذاهب اسلامی-چه عالمان دین و چه حوزه های دیگر- تنها راهمان، گفت و گو با یکدیگر است و اگر این نشست را بسیار ارزشمند می دانیم به دلیل بسترسازی آن برای گفت و گوست.
وی سپس در تبیین ویژگی های گفت و گو و نتایج و نقاطی که باید به آن رسید، گفت: اولین مولفه لازم در گفت و گو، «وجود نقطه ای مشترک برای سخن گفتن با یکدیگر» است. در گفت و گو باید به دنبال یک حقیقت و میدان مشترک باشیم. این حقیقت گاهی یک گزاره ی حقیقی و گاهی یک مطلوب حقیقی است. امروز اگر طوایف مختلف مسلمانان ندانند جز در کنار هم نمی توانند دردهایشان را دوا کنند، طبیعی است که تمام جلسات صوری و بی فایده است. ما باید بدانیم جز در کنار برادران اهل سنت و آنها نیز بدانند جز در کنار برادران شیعه، نمی توانند مشکلات جهان اسلامی را حل کنند.
یادگار امام تصریح کرد: اولین مشکل جهان اسلام غّده سرطانی رژیم صهیونیستی و مشکل دوم دردهای مزمن جهان اسلام و ستیزه هایی است که هیچ گاه به نتیجه ای نرسیده است. باید بدانیم هیچ یک از کشورها توان حذف دیگری را ندارند و باید با هم گفت و گو کنند.
وی دومین شرط گفت و گو را «موضع برابر» دانست و تأکید کرد: در گفت و گو، تفوق بر دیگر معنا ندارد. ما هم پایه ی یکدیگر هستیم.
سید حسن خمینی ادامه داد: شرط سوم این است که قرار نیست در خلال گفت و گو یکدیگر را مجاب کنیم؛ قرار نیست کسی تن به عقیده دیگری بدهد. طبیعی است که نه من به واسطه ادلّه ظاهری تن به عقیده شما می دهم و نه شما به عقیده من، بلکه اینها بحث های آکادمیک است. گفت و گو برای مجاب کردن همدیگر نیست، بلکه برای پرداختن به دردهای مشترک و یافتن راهکار برای این مشکلات است. امروز باید برای درد مشترک افغانستان و یمن و بحرین و سوریه درمان بیابیم.
وی شرط چهارم گفت را «عدم توهین به مقدسات یکدیگر» عنوان کرد و یادآور شد: این شرط به صورت بسیار پررنگ در کلام رهبر معظم انقلاب مشاهده می شود و در این راستا فتوای مهم ایشان در تحریم توهین به مقدسات اهل سنت بسیار مهم است. در مقابل، در اهل سنت نیز جریان ناصبی وجود ندارد و ارادت آنها به اهل بیت(ع) واضح است، اما مقدساتی برای مذاهب دیگر ممکن است وجود داشته باشد که باید به حرمت آنها توجه کرد.
یادگار امام یادآور شد: توهین وتحقیر، جز عصبانی کردن و دامن زدن به شعله هایی که نه شیعه و نه سنی را می خواهند، فایده ای ندارد و تعبیر بسیار لطیف رهبر معظم انقلاب در عناوین «شیعه انگلیسی» و «سنی آمریکایی» در همین زمینه است.
وی تأکید کرد: توهین به مقدسات و محترمات اگر اتفاق بیفتد پایان گفت و گوست و همگان باید به اجتناب از آن التزام داشته باشند.
سید حسن خمینی دیگر شرط گفت و گو را «استمرار» خواند و یادآور شد: این کار از دوره سید جمال الدین اسدآبادی شروع شده و اگر فکر کنیم پس از چند نسل به نتیجه می رسد، اشتباه کرده ایم. انسان های گج اندیش فراوانی وجود دارند و در میان ما هم ممکن است باشند. می توان جلسات مختلفی را برای استمرار گفت و گو برگزار کرد، چرا که ما بدون گفت و گوی مستمر و با نشاط از موضع برابر و با زبانی بسیار مودبانه و نه برای مجاب کردن هم بلکه برای حل مشکلات مشترک، نمی توانیم به نتیجه برسیم.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟