کمتر از یک ماه دیگر تا جام جهانی قطر مانده است، یک میلیون نفر برای دیدن بازیها به قطر میروند اما حتی یک نفر از آنها برای آمدن به ایران درخواستی ندادهاند. حتی برای هواداران ایرانی که بلیت خریدهاند شرایط سفر به قطر چندان مهیا نیست.
قطر نخستین کشور در خاورمیانه برای میزبانی جام جهانی فوتبال است. آنطور که رسانهها گزارش دادند این کشور بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برای این رویداد هزینه کرده است. البته بعدها گفته شد این میزان هزینه برای پروژههای توسعهای در قطر بود و تنها هشت میلیارد دلار برای جام جهانی هزینه کردند. قطر از این رویداد جهانی ۹ میلیارد دلار درآمد کسب میکند.
سود بازار جام جهانی تنها به جیب کشور میزبان نمیرود بلکه کشورهای دیگر در منطقه خلیج فارس نیز از این رویداد سهم میبرند. ایران هم بارها از برنامههای خود برای جذب گردشگر از جام جهانی ۲۰۲۲ گفته است. اگرچه مشخص نشد این برنامهها چه بود و چگونه به آمدن گردشگران خارجی ختم میشود. حالا عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر میگوید بازنده جام جهانی از نظر گردشگری، ایران است زیرا که همه کشورهای اطراف از آن سود میبرند جز ایرا
محمد میرانی، عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر به تجارتنیوز میگوید: «سهم ایران از بازار گردشگری جام جهانی صفر است. متاسفانه وزارتخانههای مربوط نتوانستند به موقع به موضوع ورود و در کشورهای هدف تبلیغ کنند. از همان ابتدا فقط شعار دادند. حالا شاهد این هستیم که متاسفانه حتی یک نفر هم برای آمدن به ایران درخواست نداده است.»
او با بیان اینکه ایران فرصت برنامهریزی برای این رویداد جهانی را داشت، ادامه میدهد: «همه کشورها از ماهها و سالهای قبل برای جام جهانی برنامهریزی کردند. متاسفانه ۲۸ روز دیگر تا افتتاح جام جهانی ۲۰۲۲ وقت داریم، اما هنوز مسئولان ما به یک نقطه مشترک نرسیدهاند. هنوز اسکله بوشهر آماده نشده است، ما چگونه میخواهیم مسافر جابهجا کنیم؟ وضعیت کشتیهای ما مشخص نیست. حتی اگر این مشکلات هم رفع شود، باید از چند ماه قبل سامانهای برای خرید بلیت آماده میشد که این کار هم انجام نشده است.»
پیش از این علی نازی، معاون سازمان بنادر از راهاندازی دو اسکله در بوشهر و کیش برای مسافران جام جهانی خبر داده بود.(باشگاه خبرنگاران)
برخی از کارشناسان فاصله ایران تا قطر را یک امتیاز و فرصت بزرگ برای جذب گردشگران جام جهانی ۲۰۲۲ میدانستند. اما آنطور که عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر میگوید حتی آذربایجان با فاصله زیاد تا قطر توانست از بازار گردشگری جام جهانی سهمی بگیرد اما ایران نه.
میرانی توضیح میدهد: «کشورهای اطراف قطر بیشترین سود را برای جذب گردشگر بردند. در حالی که این امتیاز ویژهای برای ایران بود و متاسفانه مسئولان ما نتوانستند کاری کنند.»
او ادامه میدهد: «امارات از دو سال قبل برای جذب گردشگر از جام جهانی قطر برنامهریزی داشت و برای کشورهایی که همیشه استقبال زیادی از جام جهانی دارند، پکیجهایی طراحی کرد. آژانسهای مسافرتی آن کشورها پکیجهای امارات را تبلیغ کردند و در نهایت حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد از مسافرانی که وارد قطر میشوند را جذب کنند. به این صورت که مسافران بازیها را در قطر میبینند و بلافاصله با کشتی یا پرواز به امارات میروند و آنجا اقامت میکنند. به جز امارات کشورهای دیگر مانند بحرین، عمان هم گردشگر جذب کردند. حتی کشور آذربایجان با فاصله زیاد هم توانسته از جام جهانی قطر گردشگر بگیرد.»
هر چقدر به آغاز بازیهای جام جهانی نزدیک میشویم، ناامیدی از نقش و سهم ایران از این رویداد برای گردشگری کمتر میشود. برخی میگویند اعتراضات ایران و فیلترینگ به این ماجرا دامن میزند اما رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی میگوید از ابتدا هم معلوم بود ایران نمیتواند سهمی از این بازار داشته باشد و نمیتوان آن را به این موضوع ارتباط داد.
حرمتالله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به تجارتنیوز میگوید: «همان ابتدا گفتم دوستانی که میگویند برنامه دارند، هیچ برنامهای ندارند. هیاهوی زیادی در ۶ ماه گذشته برای جام جهانی قطر صورت گرفت اما هیچ نتیجه مثبتی نداشت.»
او ادامه میدهد: «تاکنون هیچ گردشگری ورودی که هوادار فوتبال و از کشورهای دیگر باشد، نداشتیم. مسافر جام جهانی با سایر گردشگران متفاوت است. در مناطق آزاد سرمایهگذاری کردند و بودجهای هم گرفتند. حالا باید پاسخگو باشند چرا چنین کارهایی را انجام دادند و توان این کار را نداشتند. جلسات متعدد و توافقاتی با با مقامات قطر داشتند. حاصل این توافقات برای جذب گردشگر از قطر به ایران صفر بود و کاری نتوانستند انجام بدند.»
رفیعی میگوید: «نمیتوان این ماجرا را به اعتراضات جاری ارتباط داد زیرا که از ماهها قبل ایران باید برنامهریزی میکرد و نتوانست. گردشگر جام جهانی از ماهها قبل بلیت رزرو میکند. این رویای کودکانهای بود که از جام جهانی قطر، گردشگر جذب کنیم. این کشور هزینه زیادی کرده است و جذب گردشگرانش کار راحتی نیست. تا امروز گردشگری نداشتیم و در یک ماه باقیمانده هم اتفاقی نمیافتد. ما حتی برای رفتن هواداران جام جهانی فوتبال از کشور خودمان هم برنامهریزی درستی نداشتیم. البته امیدوارم در این فرصت کوتاه شرایط مهیا شود تا از این بحران خارج شویم و هواداران بتوانند در جام جهانی حضور پیدا کنند.»
مشخص نیست چه زمانی ایران فرصت جذب گردشگر و سرمایه از رویدادهای این چنینی را پیدا کند؛ فرصتی بزرگ برای اقتصاد گردشگری که از دست رفت. حالا باید دید همین حداقل هوادارانی که موفق به خرید بلیت جام جهانی ۲۰۲۲ شدهاند، میتوانند خود را به قطر برسانند یا نه.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟