شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ 05 October 2024
سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۵۸۱۳۶
ماجرا فقط کاهش ارزش پول ملی نیست

اینفوگرافی؛ خودرو ایرانی، تورم دلاری

اینفوگرافی؛ خودرو ایرانی، تورم دلاری
در سه ماه گذشته بازار خودرو هم مثل بقیه بازارها دچار تلاطم بود؛ اما ماجرا این است که قیمت خودروها در این مدت صرفا بر اساس ارزش دلاری آنها افزایش پیدا نکرده. بلکه قیمت دلاری خودروها هم در این مدت رو به افزایش گذاشته است.

التهاب بازارها در ایران وارد ماه سوم شده. متهم ردیف اول هم یک چیز است؛ قیمت ارز. سال‌هاست که دیگر در هر کوی و برزنی مردم عادی هم می‌دانند دلار گران‌تر یعنی قیمت بیشتر بقیه کالاها. 

در سه ماه گذشته بازار خودرو هم مثل بقیه بازارها دچار تلاطم بود؛ اما ماجرا این است که قیمت خودروها در این مدت صرفا بر اساس ارزش دلاری آنها افزایش پیدا نکرده. بلکه قیمت دلاری خودروها هم در این مدت رو به افزایش گذاشته است. 

معنای ساده این وضع آن است که فشار روی مشتریان خودرو در این هفته‌ها از دو جهت بوده؛ یکی افزایش قیمت ارز خود را به شکل افزایش قیمت ریالی خودرو به آنها تحمیل کرده و دیگری اینکه علاوه بر این عامل، معادل قیمت دلاری خودروها نیز در بازار ایران بالاتر رفته است. به عبارت ساده‌تر درصد افزایش قیمت خودرو در این مدت از درصد افزایش قیمت ارز به شکل معناداری پیشی گرفته است. 

در این اینفوگرافی افزایش قیمت چند مدل خودرو پرطرفدار را نسبت به دو هفته قبل بررسی کردیم. این بررسی نشان می‌دهد که قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما نسبت به دو هفته قبل بیش از هزار دلار، قیمت دنا پلاس اتوماتیک بیش از هزار و ۳۰۰ دلار و قیمت سانتافه ۲۰۱۷ حدود ۹ هزار و ۵۰۰ دلار افزایش داشته است.

این افزایش قیمت‌های چند هزار دلاری در بازار داخل در حالی رخ داده که سقف قیمت برای خودروهای وارداتی ۲۰ هزار دلار در نظر گرفته شده است.درست است که افزایش قیمت خودرو تا بعی از افزایش نرخ ارز است اما اگر میزان افزایش قیمت خودرو را محاسبه کنیم متوجه می‌شویم که قطعا عوامل دیگری وجود دارد که باعث افزایش قیمت خودرو به صورت دلاری هم می‌شود.

 

0320111

برای مشاهده تصویر باکیفیت کلیک کنید

برچسب ها:
ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

معاون شورای سیاسی حزب الله: زمانی که آتش‌بس برقرار شود، همه چیز را بررسی کرده و موضع خود را اعلام خواهیم کرد

لاریجانی: ترجیح ایران و عقلای منطقه این است که منطقه دچار بحران نشود

عراقچی: آتش‌بس باید به طور همزمان در لبنان و غزه باشد

بایدن: اگر جای اسرائیل بودم، به گزینه‌های دیگری جز حمله به تاسیسات نفتی ایران فکر می‌کردم

مقام معظم رهبری: اقدام درخشان نیروهای مسلح در مجازات رژیم صهیونیستی کاملاً قانونی و مشروع بود/ در انجام این وظیفه نه تعلل می‌کنیم نه شتاب‌زده می‌شویم/ در آینده اگر لازم شد، باز هم انجام خواهد گرفت

مصاف دیدنی زنان قایقران در دریاچه آزادی

آنان که به دنبال احمد رفتند...

سن ابتلای اچ‌پی‌وی به ۱۶ سالگی رسید!

شاه گفت: چرا که نه؟

فریب‌‌خبرها به نفع کیست؟

همه پسران آیت‌الله خامنه‌ای در یک قاب

بیانیه انجمن دوستی ایران و سوریه بمناسبت عملیات وعده صادق ۲ و حمله ایران به اسرائیل

موساد، غیرنظامیان را سپر انسانی کرده است؟!

رقصی چنین میانه‌ی میدانم آرزوست...

پیشنهاد سردبیر
زندگی