امروز صبح رضا فاطمیامین در صحن علنی مجلس حاضر شد تا از عملکرد خود دفاع کند. بیشتر صحبتهای او همانطور که انتظار میرفت به حوزه خودرو معطوف بود و البته به مساله واگذاری حوالههای خودرو به نمایندگان مجلس که طی چند روز گذشته حاشیه ساز شده بود.
اما در دفاعیات فاطمیامین تناقضات بسیاری دیده شد که در این گزارش به چند مورد از آنها میپردازیم.
طی روزهای گذشته بیگی، نماینده تبریز مدعی واگذاری ۷۰ دستگاه خودروی دیگنیتی و فیدیلیتی از محصولات گروه بهمن به نمایندگان مجلس در جریان استیضاح قبلی وزارت صمت شد. وزارت صمت این مساله را تکذیب و از او شکایت کرد. اما این نماینده مجلس لیست افراد دریافت کننده را منتشر کرد و بازی برگشت.
حالا امروز فاطمیامین این ماجرا را پذیرفت و گفت: "موضوع واگذاری خودروها به نمایندگان مجلس مربوط به سالهای ۹۹ و نیمه اول ۱۴۰۰ پیش از تشکیل دولت سیزدهم بود. این موضوع درباره ارتباط یک شرکت خصوصی خودروساز و برخی نمایندگان خانه ملت بود. خودروسازی متخلف که میلیونها تومان هزینه میکند تا در سایتهای زرد علیه وزیر تبلیغ کند. چرا این موضوع با استیضاح وزیر پیوند میخورد."
اول اینکه مجلس شورای اسلامی باید نسبت به چنین رانتی حتما توضیح داده و فضا را برای تحقیقات رسانهها باز کند. اما موضوع مهمتر این است که فاطمیامین در حالی گروه بهمن را متخلف میخواند که منوچهر منطقی، همکار این گروه در پروژه موتور تیوان را به عنوان معاون خود انتخاب کرده است.
از سوی دیگر شرکت کروز به عنوان سهامدار عمده گروه بهمن، فقط در دوره وزارت فاطمیامین توانست دو صندلی از صندلیهای هیات مدیره ایرانخودرو را به دست آورد.
بنابراین اگر این خودروساز متخلف است چرا مجوزش ابطال نشده؟ همکار آنها در معاونت خودرویی وزارتخانه چه میکند؟ چطور دو صندلی از هیات مدیره ایرانخودرو را به خود تعلق داده است؟
فاطمیامین در دفاعیات خود مدعی شد که خودروساز متخلف میلیاردها پول خرج کرده تا علیه او مطالب انتقادی منتشر شود.
او تیترهایی را هم از مطالب منتشر شده در انتقاد به عملکرد او خواند اما هیچ سندی برای این ادعا نشان نداد.
وزیری که حق خود میداند از نماینده مجلس به دلیل اتهام شکایت کند چطور به خودش اجازه میدهد که چنین اتهامی را به منتقدان خود نسبت دهد. آیا دادستانی قرار نیست به این موضوع ورود کند؟
فاطمیامین گفت: "صنعت خودرو مسائل زیادی دارد اما چگونه میتوان قیمت خودرو را مدیریت کرد."
وزیر صمت در حالی این حرف را میزند که در برنامه اولیهش از حذف تاثیر دلار بر قیمت خودرو خبر داده بود و بارها نیز وعده کاهش قیمت تمام شده خودرو را داده بود. پس چه شده که امروز میگوید ناتوان است؟
چطور ممکن است یک وزیر در دوربین و در چشم نمایندگان مجلس زل بزند و انقدر نقض بگوید و حتی ذرهای به فهم شنونده احترام نگذارد؟
وزیر صمت مدعی شد که رویکرد وزارتخانه داخلی سازی خودروهای خارجی نیست بلکه اعتماد به دانش داخلی و طراحی خودرو در کشور است.
این صحبت در حالیست که همه ظرفیت تولید یکسال ایرانخودرو طی یک هفته پیش فروش شده است. خودروسازی که همه محصولاتش توسط شرایط لیزینگی وزارت صمت فروش رفته با چه احساس نیازی به توسعه میبیند؟
گویا رویه وزارت صمت این است که یک طرف را نشانه بگیرد و به طرف دیگر بزند.
فاطمی امین در ادامه پاسخگویی به مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان گفت: "برای ثبات بازار عرضه خودرو در بورس کالا عملیاتی شد اما پس از مدتی متوقف شد اگر عرضه خودرو به بورس ادامه مییافت مرجع قیمتی داشتیم و نرخ در بازار جهشی نمیشد."
گویا وزیر صمت روی حافظه کم مخاطب بسیار حساب کرده است. کسی که پس از آنکه بورس کالا اجازه پیش فروش خودروهای وارداتی بدون قبض ترخیص از گمرک را نداد، قهر کرد و فروش خودرو را از بورس کالا خارج کرد، فاطمیامین بود.
پس از آن بود که وزارت صمت توانست بورس کالا را کنار بزند، اقدام به پیشفروش خودروهای وارد نشده کرد.
بنابراین امروز چگونه از خروج خودرو از بورس کالا گلایه میکند؟
یکی از تاکیدات فاطمی امین در جلسه استیضاح برخورد او با متخلفان بود. او در زمان اخذ رای اعتماد هم همین وعده را داده بود. امروز در جلسه استیضاح وزیر صمت، شخص ابراهیم رئیسی نیز همین موضوع را تکرار و بر برخورد با متخلفان تاکید کرد. اما کارنامه وزارت صمت چیز متفاوتی است.
در یک مورد طی ماههای گذشته فاش شد که شرکت ایران خودرو به شکل غیرقانونی حوالههای خودروی هایما S8 را به برخی مدیران و کارکنان این مجموعه واگذار کرده بود. اما بعد از افشا اسناد این تخلف غیرقانونی، هیچ خبری از برخورد با متخلفان توسط وزارت صمت نشد. چیزی که مغایر ادعای امروز رئیس جمهوری و وزارت صمت است.
وزیر صمت درحالیکه وعده تحویل ۹۰ درصد از خودروهای وارداتی را تا پایان خرداد ماه داده است، امروز مدعی شد که بخشی از این خودروها امروز از گمرک ترخیص شدهاند اما باز هم عددی اعلام نکرد.
گرچه استیضاح فاطمیامین چنان وعدههایی را به ظاهر عملی کرد که تصور آنها هم محال بود اما کاش فاطمیامین حداقل تعداد خودروهای ترخیص شده را اعلام میکرد. اگر خودرو ترخیص شده چرا نمیتوانید آنها را بشمارید؟
این موارد بخشی از تناقضات دفاعیات فاطمیامین بود. مواردی که به تنهایی برای برکناری او کفایت میکند اما گویا همهچیز به آن تنفس طولانی مجلس بستگی دارد.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟