بعد از حواشی مختلف پیرامون تعطیلی استارتاپ «بیدود» و جمعآوری دوچرخههای نارنجی رنگ این کسب وکار از سطح شهر، روایتهای زیادی در مورد تعطیلی آن ایجاد شد. حالا پیروز حناچی، شهردار سابق تهران در گفتگویی جدید با خبرآنلاین به برخی فشارها از طرف نهادهای خاصی بر بیدود اشاره کرده است. این فشارها بیشتر از این جهت بوده که زنان نتوانند از دوچرخه های این استارتاپ استفاده کنند.
پیروز حناچی در مورد فشارهای برخی نهادها به استارتاپ «بیدود» گفته است: حساسیت راجع به دوچرخه سواری زنان همواره وجود داشت اما بیدود به این خاطر در زمان ما تعطیل و یا دچار محدودیت نشد. البته دستگاههای نظارتی بیرون به آنها فشارهایی آوردند، برای مثال اگر اشتباه نکنم حدود سال 99 بود که وقتی شما موقع ثبتنام مشخصات خود را در برنامه «خانم» وارد میکردید اپلیکیشن برای شما باز نمیشد. ما هیچوقت به دنبال تنش نبودیم، ما میخواستیم سیستم راه بیفتد. تمام تلاشمان را کردیم تا حساسیتها را کم کنیم jh خانمها بتوانند دوچرخه سواری کنند و آن حساسیتها هم وجود نداشته باشد.
تعطیلی استارتاپی با ارزش ۱۴۰ میلیارد تومان
بیدود از سال ۱۳۹۷ سابقه فعالیت داشت و در راستای بهبود حملونقل عمومی و حفاظت از محیطزیست فعالیت میکرد. بیدود طرفداران بسیاری را هم با خود همراه کرده بود؛ اقشار مختلف جامعه از ورزشکاران و دوچرخهسواران حرفهای گرفته تا دانشجویان و کارمندان از خدمات آن استفاده میکردند. این استارتاپ تنها پس از گذشت سه سال با تعطیلی همیشگی مواجه شد و به دلیل اتمام قرارداد با شهرداری دوچرخههای آن را از سطح شهر جمع آوری کردند. استارتاپی که نزدیک به ۱۴۰ میلیارد تومان ارزش گذاری شده بود، با پنج هزار دوچرخه اشتراکی و ۱۵۰ پرسنل برای همیشه تعطیل شد.
هدف از راهاندازی این سرویس، کمک به کاهش آلودگی هوا و حمل و نقل پاک یا همان بیدود (بدون دود) بود. این مجموعه در کنار این اهداف، سعی در هوشمندسازی حمل و نقل شهری داشت که در کشور ما یک ایده نو و تازه به شمار میآمد. هوشمندسازی حمل و نقل، افزون بر اینکه امکان جابهجایی ایمن و راحتتری را برای شهروندان فراهم میکند، میتواند در کاهش آلودگیهای ناشی از وسایل نقلیه شخصی نیز مفید واقع شود.
نگاههای غیرحرفهای
اسفندماه 1401 بود که مدیرعامل «بیدود»در گفتگو با تجارتنیوز خبر تعطیلی این استارتاپ را اعلام کرد. حسین قاسمی مدیرعامل این استارتاپ در آن زمان دلیل تعطیلی و شکست این استارتاپ را عدم پاسخگویی، عدم صدور مجوز و نگاه غیرحرفهای مدیران شهرداری تهران دانست. قاسمی در گفتگو با تجارتنیوز بیان کرده بود که مدیران شهرداری تهران و شیراز به دلیل نداشتن دانش کافی مشکلات زیادی را در هر دو شهر برای این سرویس ایجاد کردند از نظر ایشان تعللهای زیادی و اعمال نظرهای شخصی و به دور از خرد جمعی باعث ایجاد مشکل برای این استارتاپ و تعطیلی آن شده است. از طرف دیگر شهرداری دلیل توقف فعالیت بیدود رو بدعهدی این شرکت در تعمیر دوچرخهها و عدم تحویل دادههای ترافیکی سفرهای شهروندان به شهرداری اعلام کرده است.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟