افزایش روز افزون محصولات غذایی باعث شده است تا مردم از قید بسیاری از مواد غیر ضرور خود بگذرند و ترجیحشان این است که پول خود را صرف هزینههای ضروری خود کنند. اولین کالایی هم که از سبد مصرف حذف با به شدت کاهش پیدا کرد کالاهای فرهنگی بود که نشانههای آن را میتوان در کاهش مراجعه مردم به مراکز تفریحی مانند سینما و تائتر و کاهش خرید کتاب و این موارد به وضوح دید.
اما اینروزها و بخصوص از ابتدای سال ۱۴۰۱ فشارهای اقتصادی آنقدر زیاد شده است که دیگر کالاهای ضروری و اقلام مورد نیاز روزانه از قبیل گوشت قرمز، مرغ، میوه و سبزیجات هم در حال رخت بر بستن از سفرههای مردم هستند.
چندسال پیش که نرخ افزایش قیمتها به یکباره در کشور رشد پیدا کرد، کمکم در گوشه و کنار برخی از خیابانها و یا اتوبانهای برخی شهرهای بزرگ و پایتخت تابلو فروش نیم کیلو پسته، آن هم در فصل نوبرانه شروع به خود نمایی کرد، به اینصورت که قیمت را با فونت درشت در وسط و عبارت نیم کیلو به صورت ریز در گوشه پلاک درج میشد.
هرچند که در آن زمان این روش یک نوع بازاریابی برای جذب مشتریهای گذری به حساب میآمد اما به مرور تبدیل به یک اپیدمی شایع در بین فروشندگان دورهگرد شد و دیگر در فصول نوبرانه قیمت اجناسی مانند: چاغاله، زدآلو، گیلاس و غیره را با این روش به فروش میرساندند و کمکم پای پیاز و سیب زمینی هم به این بازی کشیده شد.
امروز نهتنها دستفروشها که بسیاری از مغازهداران هم روی اجناس خود قیمت نیمکیلو را درج میکنند و دیگر هم خبری از فونت ریز و درشت نیست.
ولی این پایان ماجرا نیست، هرچقدر قیمتها افزایش پیدا میکند، دامنه خلاقیت فروشندهها هم به همان نسبت رو به افزایش است، بطوریکه فروش نصفه، دیگر مختص به میوه و مواد غذایی نظیر خشکبار و غیره نیست و به رستورانها هم کشیده است و امروزه خیلی از رستوراندارها اقدام به فروش نصف پرس غذا میکنند.
گزارشهای میدانی نشان میدهد؛ اینروزها به دنبال افزایش قیمت مواد خوراکی فروش نیمپرس غذا در رستورانها و مراکز تهیه غذا رونق گرفته است. از سالیان گذشته تا کنون بازاربزرگ تهران علاوهبراینکه قطب تجاری حائز اهمیت شهروندان تهرانی و سایر هموطنان بوده، محلی برای حضور خانوادهها جهت خرید بیشتر کالاهای مورد نیاز خانه هایشان بوده است.
از قشر کارگر تا مردم در این بازار حضور یافته و پس از گذراندن نیمی از روز ، ناگزیر باید شکم خود را با خوراکیهای موجود در واحدهای صنفی مختلف اغذیه فروشی پُر کنند. فستفودیهای مختلف از فروش فلافل تا کباب ترکی از یک سو و رستورانهای سرپایی با فروش جوجه کباب و کباب کوبیده و انواع خورشت از طرف دیگر، میزبان مردم خسته از تلاش چندساعته در این بازار زیبا و جذاب هستند.
اما طی یکی دو سال گذشته گرانی همین مواد غذایی باعث شد که مردم کمتر از خرید این مواد غذایی استقبال کنند. از آنجایی که بسیاری از مردم قادر به تهیه این غذاها نیستند ترجیح میدهند غذایی نخورند و یا سفارش غذایی خود را به صورت دو نفره انجام دهند و در حقیقت غذای خود را نصف میکنند، این موضوع باعث شده تا رستورانها غذای نیم پرس را به منوی خود اضافه کنند.
با این کار علاوه بر کاهش حجم غذا، قیمتها نیز کاهش مییابد و کارگران و مردم رقبت بیشتری جهت هزینه خرید خوراک خود پیدا میکنند.
البته درگذشته در برخی از شهرها فروش نیمپرسی غذا رواج داشته است، اما در آن زمان دلیل فروش غذاهای نیم پرس برای کاهش از اسراف و دورریز غذا انجام میشد، اما امروزه دیگر بحث دورریز مطرح نیست و واقعیت این است که افزایش هزینهها باعث شده تا این راهکار مرسوم شود به طوری که بسیاری از کترینگها و آنلاینشاپها هم به این روش روی آوردهاند و دیگر پای ثابت منوهای رستورانی شده است.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟