شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ 05 October 2024
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۶۵۷۷۰
معاون پیشین مطبوعاتی وزارت ارشاد در گفتگو با فراز:

هیات نظارت بر مطبوعات دربست در اختیار دولت است | رفتار دولت با رسانه‌ها بوی عدم صداقت می‌دهد

هیات نظارت بر مطبوعات دربست در اختیار دولت است | رفتار دولت با رسانه‌ها بوی عدم صداقت می‌دهد
سیدمحمد صحفی معاون پیشین مطبوعاتی وزارت ارشاد درباره توقیف و محدودیت رسانه‌ها گفت: دولت تلاش می‌کند تا رسانه‌های منتقد را خاموش کند و طرفدار از آزادی بیان از سوی دولت‌مردان فقط ادعاست.

واکنش‌ها به توقیف سایت انتخاب ادامه دارد. توقیفی که بسیاری آن را حاکی از رویکرد دولت در مواجهه با نقد و رسانه‌های منتقد می‌دانند. آن هم در شرایطی که رییس دولت در صداوسیما از مدارا و حتی استقبال از منتقدان سخن گفته است. سیدمحمد صحفی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت اصلاحات در این زمینه به فراز گفت: دولت تلاش می‌کند تا رسانه‌های منتقد را خاموش کند و طرفدار از آزادی بیان از سوی دولت‌مردان فقط ادعاست.

در ادامه مشروح گفت‌وگو با صحفی را می‌خوانید.

 

n00207847-b

 

هیات نظارت در اختیار وزارت ارشاد قرار گرفته است

 

معاون مطبوعاتی دولت اصلاحات گفت: هیات نظارت بر مطبوعات سایت انتخاب را توقیف موقت و پرونده را به دادگاه ارجاع کرده است. در اینجا دو نکته وجود دارد. نخست اینکه هیات نظارت بر مطبوعات باید مدافع رسانه‌ها باشد و جانب آن‌ها را بگیرد نه اینکه خود ابتدا به ساکن وارد عمل شود و اقدام به توقیف کند. اینکه چه اتفاقی در آن هیات رخ داده و وزارت ارشاد چه فشاری را به آن آورده مشخص نیست. چراکه می‌دانید ریاست این هیات با وزیر ارشاد است و معمولا هم جلسات آن در دفتر وزیر ارشاد تشکیل می‌شود. اگرچه این هیات نماینده نهادها و ارگان‌های مختلف مرتبط با رسانه است و نماینده مدیران مسئول نیز در آن حضور دارند. تعامل این هیات با وزارت ارشاد در مقاطعی خوب بوده و در برخی مقاطع با توجه به ترکیب هیات با وزارت ارشاد زاویه داشته است.

صحفی ادامه داد: به طور مثال در دولت اصلاحات که من معاون مطبوعاتی ارشاد بودم، رابطه با هیات به شکل دیگری بود. در آن دوره وقتی می‌خواستیم با هیات وارد تعامل شویم و مثلا درخواستی داشته باشیم، تعدادی از اعضا جبهه می‌گرفتند که این هیات مستقل است و اجازه نمی‌دهیم وزارت ارشاد در آن نفوذ داشته باشد. امروز اما این هیات دربست در اختیار دولت قرار گرفته و به طور کامل گوش به فرمان وزارت ارشاد است.

صحفی افزود: به نظر می‌رسد در مواقعی هم که دولت به دنبال ظاهرسازی است به جای اینکه خود تصمیمی را ابلاغ کند و علیه رسانه‌ای شکایت کند، از طریق هیات نظارت بر مطبوعات با رسانه‌ها برخورد کند. چنین موضوعی کاملا در این مورد دیده می‌شود. چراکه در غیر این صورت باید مدعی العموم یا یک شاکی خصوصی از تخلفی شکایت کرده باشد و آن‌ها نیز به طور طبیعی آن را به دادگاه ارجاع دهند تا رسیدگی شود. توقیف رفتاری بسیار تند و تهاجمی به نظر می‌رسد.

 

رفتار دولت بوی عدم صداقت می‌دهد

 

از سوی دیگر اظهارنظرهای دولت‌مردان و رییس دولت درباره اینکه طرفدار آزادی بیان هستند و همه اجازه نقد دولت را دارند بیشتر شبیه ادعاست. مثل ادعاهایی که در دوره انتخابات ریاست جمهور مطرح می‌شد و وعده می‌دادند که تورم کنترل می‌شود و فیلترینگ انجام نمی‌شود و دیگر موارد. در عمل اما رفتاری که دولت در پیش گرفته بوی عدم صداقت می‌دهد و آن‌ها وفادار به وعده‌هایی که به مردم داده نیست و به راحتی از آن‌ها دست می‌کشد.

صحفی با اشاره به رویکرد وزارت ارشاد ادامه داد: رفتار وزارت ارشاد و هیات نظارت بر مطبوعات نشان می‌دهد که آن‌ها جانب‌دار آزادی بیان و انتقاد از دولت نیستند و تلاش می‌کنند تا رسانه‌ها و افرادی را که مبادرت به نقد دولت می‌کنند، به ترتیبی خاموش کنند.

این مدیر رسانه‌ای درباره پیامدهای رویکرد دولت گفت: اولین اثر آن از دست رفتن مخاطبان رسانه‌های داخلی است. کسانی که دنبال اخبار هستند به رسانه‌های خارجی روی می‌آورند که مدعی انتشار آزادانه اخبار هستند. همچنین اصحاب قلم و مطبوعات ذیل قانون طمبوعات فعالیت می‌کنند ناامید خواهند شد و فعالیت آزاد اطلاع‌رسانی با مخاطره مواجه می‌شود. از سوی دیگر نشان می‌دهد که دولت به میثاقی که با ملت بسته وفادار نیست. چراکه دولت ملکف است از آزادی‌های مشروع دفاع و صیانت کند تا رسانه‌ها بتوانند با رعایت ضوابط قانونی فعالیت کنند.

 

مردم حق دسترسی آزاد به اطلاعات دارند

 

صحفی تاکید کرد: مردم حق دارند که دسترسی آزاد به اطلاعات داشته باشند. اما امروز می‌بینیم که دسترسی آزاد مردم به اطلاعات با انواع و اقسام فیلترینگ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی محدود شده و از سوی دیگر با ایجاد محدودیت فزاینده برای رسانه‌ها فشار چندجانبه‌ای به این حوزه وارد شده است. فشاری که آسیب آن در نهایت متوجه کشور خواهد بود.

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

وضعیت بیمارستان‌ها در لبنان در سایه جنگ

انصاری: مقدمات اقدام حقوقی در زمینه انفجار پیجرها و حمله به کنسولگری ایران در سوریه، انجام شده است

شاخص بازار بورس؛ امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

محسن هاشمی:بعد از شهادت سید حسن نصرالله، عده‌ای همان صحبت‌های تندروهای اول انقلاب را می‌گویند

سفر پرخطر پزشکیان به قطر / خبر مهم دولت درباره آزاد کردن پول‌های مسدود شده ایران چه بود؟/  تاکید پزشکیان بر همگرایی با کشورهای اسلامی از جمله عربستان

علیزاده، نماینده مجلس: گزارش حادثه معدن طبس این هفته کامل می‌شود

سید علی خمینی:وعده صادق ۲ گوشه ای از توان هجومی ایران در مقابل تمام توان دفاعی دشمن بود

طلافروشان موظف به صدور فاکتور رسمی شدند

علی لاریجانی: معتقدم در آینده روسیه و چین نقش مهم‌تری در منطقه پیدا می‌کنند

مدیرعامل بانک صادرات از پرداخت ۱۹۸ هزار وام قرض الحسنه به بازنشستگان خبر داد

قیمت مصوب گوشت اعلام شد

رایزنی عراقچی و اسد درباره راه‌های توقف تجاوزگری اسرائیل

سه اتهام جدید پرسپولیس به بیرانوند

نخستین واکنش به درگیری در فدراسیون کاراته

پیشنهاد سردبیر
زندگی