مسیح فرزانه کارشناس خودرو در در گفتوگو با روزنامه اینترنتی فراز، درباره صحبتهای وزیر صمت مبنی بر اینکه قیمت خودروهای وارداتی برای متوسط مردم قابل قبول است گفت: «حدود یک ماه پیش آقای علی آبادی وزیر صمت صحبتی داشتند؛ گفتند اگر کسی تعجیل برای خرید خودرو ندارد، دست نگه دارد چون خودرو قرار است ارزان شود. به فاصله پنج روز بعد، اولین خودرویی که گران شد پژو ۲۰۷ بود که نزدیک به ۱۵۰ میلیون افزایش قیمت داشت».
او ادامه داد: «مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی، باید از طریق شورای رقابت صادر شود. در غیر این صورت، خودروساز اجازه افزایش قیمت ندارد مگر اینکه با چراغ سبز وزارت صمت این اتفاق بیفتد. اگر به خودروهای وارداتی تعمیم دهیم، صحبتی که آقای علیآبادی میزنند پایه علمی و حتی غیرعلمی ندارد».
فرازنه تصریح کرد: «وقتی ایشان دست اندرکار این کار هستند و وقتی آقای ضیغمی که عملاً بحث واردات خودرو را هدایت میکنند، در کنار ایشان هستند، اوضاع به همین شکل است. وقتی خودروی ۲۰هزار دلاری خریداری شود، بدون هیچ یک از تعرفههایی که مطرح می شود باید یک میلیارد خریداری کرد. در صورتی که تعرفههایی که در طرح جدید واردات خودروهای نو روی این خودرو لحاظ میشود، در بازار یک چیزی نزدیک به ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار به صورت نرمال قیمتگذاری میشود».
این کارشناس اظهار کرد: «اگر سطح درآمد خانوار را نگاه کنیم، میانه تورم را ببینیم و افزایش پایه پولی را از سال گذشته تا امروز نیز در نظر بگیریم، متوجه میشویم که هیچ تغییر مثبتی رقم نخورده است. خلق ۷هزار و ۱۰۰میلیارد تومان پول، تورمزا است. افزایش دستمزدهای نیز با تورم همخوانی نداشته است. تمام فاکتورها را اگر کنار هم بگذاریم فقط میتوانم برای صحبت های آقای علی آبادی خنده تلخ داشته باشم».
او گفت: «مگر چند درصد از خانوارها در کشور توانایی خرید خودروی یک میلیاردی دارند؟ قیمت خودروی ۲۰هزار دلاری با تمام تعرفههایی که در نظر گرفته میشود، به حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار دلار در بازار کشور میرسد».
این کارشناس اضافه کرد: «خودرو در کشور ما به اشتباه توسط سیاستگذار، یک کالای سرمایهای تعریف شده است. وقتی کالای سرمایهای را به تعداد محدود وارد میکنید، با این شرایط ارزی این واردات ادامهدار نخواهد بود. در یک فرایند کوتاهی از ماههای پیش رو قطعاً میتوانم بگویم که این واردات به دلیل مشکلات ارزی یا مسایل استاندارد، محدود خواهد شد».
فرازنه گفت: «اصلاح قیمت جزئی با شرایط تورمی که داریم معمولاً در بازار خودرو با این شرایط ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر نیست ولی چون واردات محدود است و چون کشور تشنگی ارزی شدید دارد و عملا این صحبت هایی که می شود تا آخر امسال ۶۰ هزار خودرو یا ۲۰۰ هزار یورو تخصیص داده شد در کلام است و در عمل اتفاقی نیفتاده است».
او در پایان خاطرنشان کرد: «به نظر من، حتی اینها اتفاق افتد صرفاً این واردات ریز ریز می تواند در مقطعهای کوتاه یک نوسان رو به پایین خیلی کوتاه که ما بدان اصلاح قیمت می گوییم داشته باشد ولی به فاصله خیلی کوتاهی. وقتی زمان تحویل خودروها شود بازار مجدد سیگنال اصلی را از کف بازار می گیرد. فلذا این واردات واقعی نبوده که از آن صحبت می شد پس قیمت ها مجدداً پلکانی بالا می رود».
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟