سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 30 April 2024
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۷۱۵۰۷
گفت‌وگوی فراز با فردین آقابزرگی، تحلیلگر مسایل اقتصادی

چرا آقایان نمی‌گویند اشتباه کردیم؟

چرا آقایان نمی‌گویند اشتباه کردیم؟
قیمت سکه بهار آزادی در روزهای اخیر تا سقف ۶ میلیون تومان جابه‌جا شد. افزایش قیمت‌ها ارز و سکه در گام نخست، معیشت مردم را با چالش‌های تازه‌ای روبه‌رو می‌کند. با توجه به وضعیت ایران در سیاست خارجی نیز نگرانی‌ها از افزایش دوباره و حتی چندباره قیمت طلا و ارز بیشتر شده است.
نویسنده
زهرا ترابی

قیمت سکه بهار آزادی در روزهای اخیر تا سقف ۶ میلیون تومان جابه‌جا شد. افزایش قیمت‌ها ارز و سکه در گام نخست، معیشت مردم را با چالش‌های تازه‌ای روبه‌رو می‌کند. با توجه به وضعیت ایران در سیاست خارجی نیز نگرانی‌ها از افزایش دوباره و حتی چندباره قیمت طلا و ارز بیشتر شده است.

فردین آقابزرگی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با روزنامه اینترنتی «فراز» درباره افزایش قیمت دلار و سکه گفت: «عمده دلیل افزایش قیمت دلار و سکه ناشی از سرکوب قیمت دلار و به نوعی بازارگردانی و مدیریت بازار سکه توسط بانک مرکزی که سه ماه پایانی سال گذشته بود که پیش فروش صورت گرفت و ربع سکه‌ها را با قیمت یازده میلیون تومان حراج و پیش فروش کردند و الان همان ربع سکه ۱۶ میلیون تومان در بازار شد.»

وی ادامه داد: «افزایش قیمت سکه که ۴۰ میلیون تومان نیز رد کرده، ناشی از عقب ماندگی و سرکوب قیمت هاست مانند فنری که جمع شده و خودش را رها کرده است. دومین موضوع و اصلی‌ترین آن اثرات متغیر‌های اقتصادی مانند رشد حجم نقدینگی در آستانه هشت هزار همت است که علیرغم آمار‌هایی که مبنی بر رشد اقتصادی ارائه می‌کنند، است. اما رشد اقتصادی باید با میزان رشد حجم نقدینگی تناسب داشته باشد که شکاف و واگرایی بین این دو مولفه باعث کاهش ارزش پول ملی می‌شود که به معنای افزایش تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها مانند طلا و سکه است.»

اقابزرگی تصریح کرد: «یکی از مقیاس‌های ارزیابی ریال در برابر دلار نرخ ارز‌هایی که مشاهده می‌کنیم یا تورم ساختاری که بیش از ۴۰ و ۴۵ درصد گزارش شده که بیانگر این موضوع است. اگر ابتدای سال قیمت سکه ۳۸ میلیون تومان بود انتهای سال به همین میزان تورم که ۴۵ تا ۵۰ درصد است که دلار هم باید رشد پیدا می‌کرد که این اتفاق نیز رخ داد؛ لذا موضوعی که به عنوان تورم یاد می‌شد آقایان کوچکترین صحبتی در ارتباط با آن موضوع نمی‌کنند و نمی‌گویند اشتباه کردیم و صادرکننده و واردکننده را به دردسر انداختیم.»

این کارشناس تصریح کرد: «در حال حاضر هم دلیل رشد متغیر‌های کلان اقتصادی حجم نقدینگی تورم که عدم تناسب رشد اقتصادی است. اما چون نمودش را در سطح جامعه نمی‌بینیم مورد تردید است که رشد اقتصادی با نفت یا بدون نفت ۴.۵ درصد ۶.۵ درصد آیا درست است یا خیر؟ روی کاغذ چیز‌هایی نوشته اند، اما نمودش در معیشت مردم دیده نشده است. به همین دلیل این متغیر‌ها با فنری که سال گذشته جمع شده بود و اجازه ندادند بالا برود یک باره خودش را نشان داد.»

آقابزرگی تصریح کرد: «همسو و همراستا با میزان تورم نرخ ارز باید رشد کند. حتی اگر در بازه کوتاه مدت مدیریت و سرکوب شود بالاخره خود را نشان می‌دهد. بنابراین، انتظار من به عنوان یک فعال اقتصادی این است که اگر تورم پیش بینی شده ما برای سال ۱۴۰۳ بر اساس گفته مسوولین که به عنوان کارنامه مثبت ارائه می‌کنند که به سمت ۴۰ درصد کاهش داده اند و باید انتظارداشته باشید ۴۰ درصد نرخ ارز از ۶۲ هزار تومان تا انتهای سال با فرض ثابت بودن نرخ تورم اضافه شود. بنابراین، دلار ۸۵ و ۹۰ هزار تومانی در انتهای سال ارزش طبیعی پول که هیجانات سیاسی و اشتیاق به خرید و مخاصمات بین المللی را کنار می‌گذاریم و با فرض ثابت بودن شرایط حال این اتفاق رخ می‌دهد.»

او با اشاره به راهکاری که دولت باید در این زمینه پیاده کند اظهار کرد: «شاه کلید دست خود دولت است و دولت باید هزینه هایش را کاهش بدهد و به منزله اخراج نیرو‌های مستمری بگیر نیست بلکه اداره و تصدی گری شرکت‌ها می‌دانید که بودجه عمومی شرکت‌ها برای سال ۱۴۰۳ سه هزار و ۷۰۰ همت است. سال گذشته ۲۷۰۰ همت بوده و این ۳۷۰۰ همت هیچ کس از بدنه مجلس در جریان این بودجه نیست و شرکت‌هایی هستند که زیان می‌دهند. مانند شرکت آب و فاضلاب و توانیر و شرکت‌های بازرگانی پتروشیمی چرا که مدیریت آن‌ها دست دولت است و حقوق شان را دولت می‌دهد به این صورت که می‌گوید مردم به من پول بدهند تا من حقوق این‌ها را بدهم.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

مشروبات الکلی تقلبی کجا و چطور پر می‌شوند؟

دیدگاه؛ چرا حکمرانان شنبه را تعطیل نمی‌کنند؟

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی