چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ 01 May 2024
سه‌شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۷۱۶۷۲
فراز علل افزایش قیمت ارز در بازار را بررسی کرد:

قیمت واقعی دلار چقدر است؟

قیمت واقعی دلار چقدر است؟
تلاطم‌های بازار ارز از اسفند ماه سال گذشته با سیاست‌های بانک مرکزی اثر گرفته و موجب افزایش بیشتر نرخ ارز شده است. مهمترین این سیاست‌ها فروش سکه با ۳۰ درصد بالاتر از قیمت بازار داخلی و توقف افزایش ارز مسافری بود.
نویسنده
زهرا ترابی

مرتضی عزتی در گفت گو با روزنامه اینترنتی «فراز»، درباره صحبت‌های رییس بانک مرکزی مبنی براینکه افزایش قیمت ارز زودگذر بوده و کاهش خواهد یافت، گفت: «به نظر من، قیمت ارز کاهش نمی‌یابد چرا که بانک مرکزی در زمانی که دلار بالای ۵۰ هزار تومان بود و سکه که در بازار ۳۱ میلیون تومان بود در عرض چند روز به کانال ۳۹ میلیون تومان رسید. یعنی حدود ۳۰ درصد بالاتر از قیمت متناسب عرضه شد. وقتی قیمت سکه ۳۰ درصد بالاتر باشد قطعا بین بازار‌های مالی موازنه قیمتی برقرار می‌شود به ویژه بازار‌هایی که دارایی هایشان به سرعت قابل تبدیل است. قیمت دلار هم باید حدود ۳۰ درصد بالاتر از روزی باشد که سکه ۳۹ میلیونی تومانی عرضه شده است.»

این استاد دانشگاه با اشاره به قیمت واقعی ارز و سکه در بازار چقدر باید باشد اضافه کرد: «بانک مرکزی اعلام کرد ۳۹ میلیون تومان قیمت سکه است. بنابراین، تمایل بانک مرکزی این است که روی ۳۹ میلیون تومان و بالاتر تثبیت شود. با قیمت ۳۹ میلیون تومان و تبدیل قیمت طلا خارج از ایران و قیمت سکه در داخل و حبابی که وجود دارد نرخ ارز باید بالای ۸۰ هزار تومان باشد. اگر بانک مرکزی قیمت سکه را ۳۹ میلیون تومان اعلام می‌کند قطعا وقتی با قیمت جهانی تناسب می‌گیریم قیمت دلار بالای ۸۰ هزار تومان باشد.»

عزتی در خصوص نقش بانک مرکزی در تلاطم بازار گفت: «تلاطم‌های بازار از اسفند ماه سال گذشته با سیاست‌های بانک مرکزی اثر گرفته و موجب افزایش بیشتر نرخ ارز شده است. مهمترین این سیاست‌ها فروش سکه با ۳۰ درصد بالاتر از قیمت بازار داخلی و توقف افزایش ارز مسافری بود. همچنین فشار‌هایی به مرکز مبادله رخ داد که باعث شد سیاست‌های بانک مرکزی زمینه ساز افزایش بیشتر نرخ ارز شود.»

 

تثبیت ارز در بازار مشروط به تصمیم ایران برای حمله است

در همین باره، کامران ندری کارشناس اقتصادی بیان کرد: «اینکه افزایش نرخ به خصوص در هفته گذشته تحت تاثیر حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه بوده درست است و این حمله اثر انتظارات تورمی را در اقتصاد ما بالا برد. ولی واکنش مسئولین ما به این موضوع منجر به آرام نشدن بازار ارز و طلا شد. چرا که آن‌ها صحبت از تلافی و ضربه سنگین به اسرائیل کردند. همه این‌ها سبب شد نگرانی‌ها افزایش یابد و انتظارات تورمی اوج بگیرد و حمله به بازار ارز افزایش یابد و تقاضا در این بازار بالا برود.»

وی ادامه داد: «با گذشت چند روز از این اتفاق و با توجه به اینکه ایران عکس العمل سختی نشان نداده بازار آرام‌تر شده است. نرخ کاهش یافته و احتمال اینکه ایران واکنش آنچنانی به اقدام اسرائیل نشان ندهد احتمال اینکه بازار آرام‌تر شود و نرخ کاهش یابد زیاد است.»

ندری اضافه کرد: «بنابراین، اگر آقای فرزین این صحبت را براساس اطلاعاتی که دارد یا پیش بینی خود مبنی بر اینکه ایران اقدام جدی و سختی که به دنبال آن واکنش سخت‌تر اسرائیل وجود داشته باشد را انجام ندهد، باشد حرف چندان غلطی نیست و اگر ایران این ماجرا را ادامه ندهد انتظارات تورمی فروکش می‌کند و بازار آرام می‌شود.»

این کارشناس با اشاره به قیمت واقعی ارز و سکه در بازار اظهار کرد: «با توجه به تورمی که در اقتصاد ما وجود داشته و هنوز هم وجود دارد باید نرخ دلار افزایش یابد چرا که اگر این اتفاق نیفتد مزیت رقابتی کالا‌های ساخت داخل کم می‌شود. با توجه به تورم داخلی که در کشور وجود دارد کالا‌های ما مدام برای خارجی‌ها گران‌تر می‌شود. تنها در صورتی می‌توان مزیت رقابتی این کالا‌ها را حفظ کرد که نرخ ارز به مرور زمان افزایش یابد. یا اینکه قبول کنیم صادرات کاهش و واردات افزایش یابد و تراز تجاری تضعیف شود. اگر حاکمیت این را بپذیرد و امکانات ارزی داشته باشد می‌تواند نرخ ارز را مانند سال گذشته در یک محدوده تثبیت کند، اما از آنجایی که این باعث می‌شود در مبادلات با خارج ناترازی به وجود بیاید احتمال اینکه در میان مدت حاکمیت تصمیم به کاهش نرخ ارز بگیرد کم است. فکر می‌کنم در بهترین حالت نرخ ارز در کانال ۶۰ هزار تومان باشد.»

او در خصوص نقش بانک مرکزی در بازار ارز گفت: «نباید با قاطعیت گفت بانک مرکزی هیچ نقشی ندارد. مساله تحریم‌ها و مقابله‌ای که در منطقه داریم روی بازار ارز اثر مشهودی خواهند داشت، اما اقدامات بانک مرکزی هم مهم است و اگر در بازار ارز مداخله نکند حتما نرخ ارز از این هم بالاتر می‌رود.»

ندری اضافه کرد: «در حال حاضر بانک مرکزی باید صبر کند. اگر ایران واکنش شدیدی نشان ندهد بازار خود به خود آرام می‌شود و به روز‌های قبل برمی گردد و نیازی به تزریق ارز نیست و بانک مرکزی بی جهت نباید منابع ارزی خود را هدر بدهد. اگر مدتی بگذرد و مشخص شود ایران نمی‌خواهد این مساله را کش بدهد بازار ارز آرام می‌شود و نیازی به مداخله وجود ندارد.»
این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: «مساله بعدی این است که نفت را می‌فروشیم و کسی جلوی فروش نفت را نگرفته و درآمد ارزی برقرار است. همانطور که در سال ۱۴۰۲ توانستیم نفت بفروشیم ۱۴۰۳ هم می‌توانیم و بانک مرکزی برای اینکه بخواهد در بازار ارز مداخله کند ذخایر ارزی در اختیار دارد. شاید الان ضرورتی وجود نداشته باشد که بانک مرکزی مداخله کند چرا که یک اثر روانی است که اگر ایران نشان دهد نمی‌خواهد تلافی سخت کند بازار آرام می‌شود و نرخ ارز برمی گردد.»

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

مشروبات الکلی تقلبی کجا و چطور پر می‌شوند؟

دیدگاه؛ چرا حکمرانان شنبه را تعطیل نمی‌کنند؟

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

پیشنهاد سردبیر
زندگی