چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ 03 July 2024
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۷۴۱۸۹
گفت‌وگوی فراز با چند کارشناس اقتصادی

تاثیر خبر درگذشت ابراهیم رئیسی بر بازارهای مالی

روز گذشته بالگرد حامل «ابراهیم رئیسی» و همراهانش در مسیر بازگشت از منطقه مرزی به دلیل بروز سانحه هوایی سقوط کرد. قیمت دلار که تا پیش از وقوع این حادثه در بازار آزاد ۵۷هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شد، پس از انتشار اخبار مرتبط با سقوط بالگرد حامل رئیس جمهوری سیر صعودی پیدا کرد و به ۶۱ هزار تومان رسید. در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت ارز در بازار آزاد کاهشی شده و به مرز ۵۸هزار تومان رسیده است. این اولین بار نیست که رخدادهای غافلگیرکننده در داخل و خارج ایران، بازار ارز و دیگر بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مثال، وضعیت بازار بورس پس از ترور سردار قاسم سلیمانی با ریزش بی سابقه ۱۶ هزار و ۷۶۴ واحدی مواجه شد. این میزان افت معادل ۴.۳۶ درصد از ارتفاع شاخص را کاهش داده و آن‌را تا کانال ۳۶۷ هزار واحدی به عقب کشاند. بازار طلا نیز با رشد ۳.۸۳ درصدی مواجه و همچنین دلار افزایش ۳.۲۱ درصدی را تجربه کرد. پرسش پیش آمده این است که خبر درگذشت ناگهانی رئیس دولت ایران چه تاثیری بر بازار‌های مالی خواهد داشت؟
فاطمه احمدی
نویسنده
فاطمه احمدی

نوسان بازار ارز هیچ منطقی ندارد

«مسعود دانشمند»، کارشناس اقتصادی دراین‌باره می‌گوید: «به دلیل انتخاب معاون اول آقای رئیسی برای حدود ۵۰ روز به‌عنوان مسئول امور دولت، در سیاست های کلی کشور تغییری ایجاد نمی‌شود. موضوعی که دیروز شاهد آن بوده‌ایم افزایش قیمت دلار تا ۶۱ هزار تومان بود. اما پس از گذشت یک روز، اکنون قیمت دلار پایین آمده و به ۵۸هزار و ۴۵۰ تومان رسید است. این روند، تنها هیجان بازار بوده و برای آن نمی‌توان هیچ منطقی قائل شد».

او ادامه می‌دهد: «معمولا در همه جای دنیا وقتی اتفاقی رخ می‌دهد، اولین اقدام بسته شدن بازارهای بورس است. این موضوع برای جلوگیری از اقدامات و معاملات غیر منطقی در بازار بورس بوده است. برای مثال به منظور جلوگیری از هجوم مردم برای فروش سهام بورس و تبدیل آن به پول نقد و یا جلوگیری از افرادی که قصد خرید سهام فروخته شده با قیمت کمتری را دارند. در نتیجه اگر بازار بورس بسته نشود بورس سقوط خواهد کرد. به‌عنوان مثال در همان چند ساعت اولیه رخداد این اتفاق ما شاهد سقوط ۶۱ هزار واحد بورس بوده‌ایم».

این کارشناس اقتصادی در پایان می‌گوید: «به طور کلی سقوط بورس به این معنا است که تمام سهامداران در بورس صدمه خواهند دید. معمولا همه دولت‌ها در چنین حوادثی، بورس را به تعویق می‌اندازند. به این معنی که یا تعطیل شده و یا معاملات آن بسته می‌شود. این موضوع تنها برای مدیریت بحران بوده و معمولا به‌دلیل جلوگیری از سقوط، بورس بسته می‌شود؛ این‌ها تنها یک موج هیجانی است که با تعطیلی بورس کنترل خواهند شد».

 

نمونه‌اش را در سال ۹۸ تجربه کردیم

«احمد جانجان»، تحلیل‌گر بازار سرمایه در این‌باره نیز به «فراز» می‌گوید: «معمولا وقتی اتفاقی برای رییس جمهوری کشوری رخ می‌دهد؛ ممکن است به بازارهای مالی چه از لحاظ مالی و چه ارزی، شوک‌هایی وارد شود. با توجه به تعطیلی بورس در روز جاری، باید دید در این ۵ روز که عزای عمومی اعلام شده، بورس تعطیل می‌شود یا خیر. بنا بر اتفاقاتی که در بازارهای مالی رخ می‌دهد، باید دید پس از پایان این پنج روز جو بازارها به چه سمت و سویی خواهد رفت. پیش‌بینی دقیقی در این‌باره نمی‌توان کرد زیرا گاهی شوک‌ها منفی و گاهی مثبت هستند».

او ادامه می‌دهد: «نمونه این شوک‌ها در گذشته، سال ۹۸ تجربه شده است که در ابتدا منفی و سپس فرایند بازارها رو به رشد بودند. از این رو با توجه به سازوکارها و قوانین موجود در کشور، وقفه در کاری ایجاد نشده و اتفاق خاصی نخواهد افتاد. به دلیل این‌که قوانین و ساختارها این اجازه را نمی‌دهند. بازارهای مالی باتوجه به دستورات پیش نرفته بلکه ساختاری دارند که بر اساس آن جلو رفته و کار می‌کنند». 

 

با توجه به گفته‌های کارشناسان در چنین شرایطی، پیش‌بینی وضعیت بازارهای مالی چندان قابل پیش‌بینی نیست اما آنچه واضح است، واکنش هیجانی این بازارها به تحولات و اخبار داخلی است.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی