چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ 03 July 2024
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۷۴۳۰۵
هر آنچه باید درباره دوره ششم بدانید

افتتاح دوره ششم خبرگان با صندلی خالی رئیسی

افتتاحیه مجلس خبرگان در روز مقرر برگزار شد؛ در روزی که سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان، امام جمعه تبریز و دیگر همراهان آن‌ها در تبریز تشییع شدند. صندلی سرخ خالی مجلس خبرگان بین محمد مخبر کفیل ریاست جمهوری و محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه قرار داشت. البته غیر از رئیسی و آل هاشم، سه نفر از اعضا از جمله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد در مراسم غایب بودند. به این ترتیب دوره ششم مجلس خبرگان با ۸۳ عضو برای دوره‌ای ۸ ساله آغاز به کار کرد. دوره‌ای که انتخابات و ردصلاحیت‌های آن حاشیه‌های بسیاری داشت و چهره‌های مطرحی، چون حسن روحانی نتوانستند در رقابت شرکت کنند.

ساختار سیاسی دوره ششم مجلس خبرگان چگونه است؟

احمد جنتی رییس دوره پنج خبرگان رهبری در انتخابات دوره ششم شرکت نکرد. او ۹۸ ساله است و همچنان دبیر شورای نگهبان، اما به دلیلی که اعلام نشد این دوره قید حضور در خبرگان را زد. احمد موحدی کرمانی عضو ۹۳ خبرگان، اما که در دوره قبل نایب رییس بود این دوره با ۵۵ رای به عنوان رییس انتخاب شد. او از دوره اول خبرگان از اعضای آن بود. طبق آیین نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری آیت الله موحدی کرمانی برای مدت ۲ سال رییس این مجلس خواهد بود. همچنین با رأی نمایندگان خبرگان رهبری، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری و آیت‌الله علیرضا اعرافی به ترتیب به‌عنوان نواب اول و دوم رئیس این مجلس به مدت ۲ سال انتخاب شدند. حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است و اعرافی نیز عضو شورای نگهبان و مدیر حوزه‌های علمیه کشور؛ بنابراین به نظر می‌رسد که ریاست مجلس خبرگان و اکثریت اعضای آن را نمایندگان نزدیک به جریان سنتی و اصول‌گرایی تشکیل می‌دهند.

افتتاحیه؛ بدون روحانی و لاریجانی

در مراسم افتتاحیه مجلس خبرگان نه فقط اعضا بلکه چهره‌های سیاسی طیف‌های مختلف نیز حضور داشتند. از علی لاریجانی تا محمود احمدی‌نژاد و محمدرضا عارف، غلامعلی حداد عادل، محمدرضا باهنر و سعید جلیلی چهره‌هایی بودند که دوربین‌ها آن‌ها را در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی ثبت کردند. حضور احمدی نژاد با پیراهن سفید از جمله حاشیه‌های تصویری این مراسم بود. در این مراسم، اما صادق لاریجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصاویر دیده نشد. او نامزد دوره ششم خبرگان از مازندران بود، اما نتوانست در کارزار انتخابات پیروز شود. از سوی دیگر حس روحانی رییس جمهور پیشین نیز که پس از ثبت نام در انتخابات خبرگان رد صلاحیت شد، در مراسم افتتاحیه حضور نداشت. او در بیانیه خود با اشاره به سرنوشت‌ساز بودن این دوره مجلس خبرگان نوشته بود: «ویژگی شما مردم هوشمند، باورمندی به معجزه‌ی لحظه‌های سرنوشت‌ساز، و نقش‌آفرینی در نقاط عطف تاریخ است.» با این همه به نظر می‌رسد که روحانی پس از رد صلاحیت و البته کشاکشی که با شورای نگهبان داشته حاضر به شرکت در مراسم افتتاحیه مجلس خبرگان نشده است.

با این همه باید دید که عملکرد دوره ششم مجلس خبرگان تفاوتی با ادوار پیشین خواهد داشت یا نه. به نظر می‌رسد که درگذشت سید ابراهیم رئیسی که یکی از گزینه‌های ریاست این دوره نیز به شمار می‌رفت پیامدهای خاص خود را در دوره ششم خبرگان خواهد داشت.  

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی