سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ 02 July 2024
سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۷۵۶۵۲

آماری از تعداد دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های ترکیه

آماری از تعداد دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های ترکیه
 در حالی که همکاری‌های ترکیه و ایران در زمینه آموزش عالی در بخش‌های مختلف ادامه دارد، ترکیه در ۱۰ سال اخیر در زمره کشور‌هایی است که بیشتر مورد علاقه دانشجویان ایرانی برای تحصیل در خارج از کشور است.

 بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده از داده‌های شورای آموزش عالی ترکیه (YÖK)، در سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۳، ۲۲ هزار و ۶۳۲ دانشجوی ایرانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ترکیه تحصیل کردند.

بر اساس اطلاعات دولت ایران نیز سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل کردند. کشور‌هایی که بیش از همه دانشجویان ترجیح می‌دهند، علاوه بر ترکیه، ایالات متحده آمریکا، مالزی، آلمان و ایتالیا بودند.

بخش قابل توجهی از دانشجویان ایرانی که در ترکیه تحصیل می‌کنند شهر‌های بزرگی مانند استانبول، آنکارا، ازمیر و همچنین شهر‌های مرزی مانند ارزروم و وان را برای تحصیل در دانشگاه ترجیح می‌دهند.

دانشجویان ایرانی که به نظر می‌رسد به دلیل کیفیت علوم پزشکی و مهندسی در ترکیه بیشتر به این دپارتمان‌ها علاقه‌مند هستند، به رشته‌هایی مانند زبان، تاریخ، ادبیات و هنر نیز روی آورده‌اند.

از سوی دیگر دانشجویان تُرک تحصیلات عالی خود را در دانشگاه‌های مختلف ایران به ویژه تهران، اصفهان، مشهد و تبریز ادامه می‌دهند.

منبع:عصرترکیه

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی