شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ 06 July 2024
جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۷۵۸۰۳

سفر باقری کنی به اقلیم کردستان/ بارزانی: ایران همسایه مهم ماست

سفر باقری کنی به اقلیم کردستان/ بارزانی: ایران همسایه مهم ماست
گزارشی از سفر باقری کنی به اقلیم کردستان/بارزانی: ایران همسایه مهم ماست

 سرپرست وزارت امور خارجه پس از ورود به کردستان عراق امروز با «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در اربیل دیدار و گفت‌وگو کرد.

همچنین علی باقری و مسرور بارزانی پس از دیدار با یکدیگر در کنفرانس خبری حضور یافتند.

بارزانی در کنفرانس خبری با باقری گفت: ما توافق داشتیم که ثبات منطقه‌ای در جهت منافع ۲ طرف و همچنین تمام منطقه است.

مسرور بارزانی در این کنفرانس خبری گفت: ما به بررسی مشکلات امنیتی منطقه و راه‌های تقویت ثبات سیاسی در آن پرداختیم.

وی افزود: ما نشست بسیار خوبی درباره تقویت روابط دوجانبه و روابط اقتصادی داشتیم.

علی باقری در کنفرانس خبری مشترک با مسرور بارزانی از مقام‌های منطقه کردستان عراق برای تسهیل سفر زائران عتبات عالیات تشکر کرد.

باقری در این کنفرانس خبری تأکید کرد: ما بر تقویت روابط ۲ جانبه به ویژه در زمینه اقتصادی تأکید کردیم.

سرپرست وزارت خارجه افزود: ما به صورت جدی برای گسترش همکاری اقتصادی که به نفع ما و به نفع دوستان‌مان در عراق و به ویژه اقلیم کردستان باشد، تلاش می‌کنیم.

وی افزود: طی این نشست از همکاری و تسهیلاتی که اقلیم کردستان به ایرانی‌ها می‌دهد، قدردانی کردم. ما درباره موانعی صحبت کردیم که مانع گسترش همکاری مشترک می‌شود. ما برای از بین بردن این موانع به صورت برادرانه و دوستانه تلاش خواهیم کرد.

علی باقری در ادامه با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در پی سفر سرپرست وزارت امور خارجه ایران به این اقلیم با انتشار توئیتی بر اهمیت روابط دوجانبه با ایران و احترام ۲ جانبه در این روابط تاکید کرد.

در پی این سفر، مسرور بارزانی با انتشار پیامی در حساب خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) تاکید کرد: «از این که از آقای باقری کنی استقبال می‌کنم خرسند هستم.»

او در ادامه این توئیت تصریح کرد: «اقلیم کردستان عراق برای روابط با همسایگانش ارزش قائل است و اجازه نمی‌دهد هیچ گروهی از منطقه کردستان برای تهدید امنیت آنها استفاده کند.»

این مقام ارشد اقلیم کردستان عراق ادامه داد: «روابط ما توسط احترام ۲ جانبه و علائق مشترک از جمله علائق اقتصادی هدایت خواهد شد.»

همچنین نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با تشکر از حمایت ایران از عراق و اقلیم کردستان بر روابط خوب دو کشور تاکید کرد و ایران را کشوری مهم و همسایه توصیف کرد.

بر اساس اعلام دفتر رئیس اقلیم کردستان، در این دیدار طرفین بر اهمیت روابط ایران با عراق و اقلیم کردستان بر اساس حسن همجواری و منافع مشترک تاکید و تمایل متقابل خود را برای توسعه این روابط به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری اعلام کردند.

باقری به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران از اقلیم کردستان برای ارائه تسهیلات به زائران ایرانی هنگام زیارت عتبات عالیات تشکر کرد. نچیروان بارزانی نیز با تشکر از حمایت ایران از عراق و اقلیم کردستان بر روابط خوب طرفین تاکید، ایران را کشوری مهم و همسایه توصیف کرد و در این راستا بر روابط بلندمدت ایران و اقلیم تاکید کرد.

موضوعات منطقه‌ای و مسائل مشترک از دیگر مباحث مطرح شده این جلسه بود.

در این نشست تعدادی از مقامات اقلیم کردستان عراق نیز حضور داشتند.

باقری پس از پایان برنامه‌هایش و دیدار با مقامات این منطقه، عازم سلیمانیه شد. رسانه‌های محلی گزارش دادند: در دیدار سرپرست وزارت خارجه ایران و قباد طالبانی، معاون نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق در سلیمانیه، درباره روابط بین طرفین و نحوه تقویت روابط در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو شد.

۲طرف درباره روابط تاریخی میان ایران و منطقه کردستان عراق رایزنی و بر نیاز همکاری مشترک برای تقویت روابط در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی