دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ 01 July 2024
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۷۵۹۲۹

نگاه‌ها به شش ایالت سرنوشت‌ساز در انتخابات آمریکا

 در انتخابات امسال آمریکا حدود ۲۴۰ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند، اما احتمالا تنها تعداد کمی از آن‌ها عملا نقش تعیین‌کننده‌ای در تعیین برنده انتخابات ریاست جمهوری خواهند داشت.

کارشناسان معتقدند که تنها چند ایالت هستند که هر دو نامزد، یعنی جو بایدن، رئیس جمهور فعلی از حزب دموکرات و دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق از حزب جمهوری‌خواه، شانس برنده شدن در آن‌ها را دارند.

در این میان به نظر می‌رسد آرا دو رقیب در شش ایالت آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، پنسیلوانیا و ویسکانسین، بسیار نزدیک باشد و احتمالا این ایالت‌ها هستند که کلید کاخ سفید را تقدیم برنده انتخابات خواهند کرد؛ بنابراین هر دو حزب به شدت در حال تبلیغات انتخاباتی برای جلب نظر رای‌دهندگان مردد در این ایالت‌ها هستند.

 

آقای بایدن در سال ۲۰۲۰ با حمایت ایالت «گرند کنیون» به ریاست جمهوری رسید. این پیروزی با اختلافی بسیار اندک به دست آمد و برای اولین بار از دهه ۱۹۹۰ یک نامزد دموکرات برنده آرای این ایالت شد.

آریزونا صد‌ها مایل مرز مشترک با مکزیک دارد و به نقطه تمرکز بحث‌های مهاجرتی در آمریکا تبدیل شده است. آمار ورود به مرز‌های ایالات متحده در دوره ریاست جمهوری آقای بایدن به رکورد‌های جدیدی رسید و اکنون برای او یک مشکل بزرگ انتخاباتی ایجاد کرده است. البته این آمار در ماه‌های اخیر کاهش یافته، اما او موضع خود را در قبال موضوع مهاجرت سخت‌تر کرده و برنامه‌هایی برای بستن مرزها، در زمان افزایش میزان گذر از آن‌ها ارائه داده است.

آقای ترامپ بار‌ها به عملکرد رقیب خود در مسئله مهاجرت حمله کرده و قول داده است که در صورت بازگشت به ریاست جمهوری، «بزرگترین عملیات اخراج» در تاریخ آمریکا را اجرا کند.

از سوی دیگر، بعد از آن که جمهوری‌خواهان این ایالت تلاش کردند ممنوعیت تقریبا کامل سقط جنین را که قدمتی ۱۶۰ ساله دارد، بازگردانند، آریزونا شاهد مناقشه‌های جدی درباره مسئله دسترسی به امکان سقط جنین بوده است. این موضوع بعد از لغو حکم تاریخی حق سقط جنین در دادگاه عالی آمریکا در سال ۲۰۲۲، به یک مسئله جنجالی در سطح ملی تبدیل شد.

جورجیا

فهرست ایالت‌های بحرانی که در اینجا به آن اشاره می‌کنیم، تقریبا با لیست مکان‌هایی مطابقت دارد که مقام‌های جمهوری‌خواه مورد حمایت آقای ترامپ، در انتخابات ۲۰۲۰ تلاش کردند نتایج پیروزی آقای بایدن را در آن ایالت‌ها تغییر دهند. در ایالت جورجیا هم، اتهامات مربوط به دخالت در انتخابات، یکی از چهار پرونده کیفری آقای ترامپ را به دنبال داشت.

او و ۱۸ نفر دیگر به توطئه برای تغییر نتیجه آرای این ایالت، یعنی شکست نزدیک آقای ترامپ از آقای بایدن، متهم شده‌اند. دونالد ترامپ هرگونه تخلف در این ماجرا را رد می‌کند و به نظر می‌رسد که این پرونده قبل از انتخابات در دادگاه مطرح نشود.

در هر صورت، هنوز مشخص نیست که آیا مشکلات حقوقی و کیفری آقای ترامپ به میزان آرای او لطمه خواهد زد یا نه. حالا که محاکمه او در پرونده پرداخت حق‌السکوت با صدور حکم مجرمیت به پایان رسیده، ممکن است به زودی جواب این سوال را بفهمیم.

جورجیا با ۳۳ درصد، یکی از بالاترین نسبت‌های جمعیت آفریقایی-آمریکایی را در کل کشور دارد. گفته می‌شود این گروه جمعیتی در تغییر نتیجه این ایالت به نفع آقای بایدن در سال ۲۰۲۰ نقش مهمی داشته است. با این حال، گزارش‌ها حاکی از ناامیدی و سرخوردگی در میان رای‌دهندگان سیاه‌پوست آمریکایی است و برخی می‌گویند که اقدامات کافی برای مبارزه با بی‌عدالتی نژادی یا بهبود وضعیت اقتصادی آن‌ها انجام نشده است.
میشیگان

ایالت دریاچه‌های بزرگ در دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری، به نامزدی رای داده که در نهایت برنده انتخابات شده است. این ایالت با وجود حمایت از آقای بایدن در سال ۲۰۲۰، به نماد اعتراض سراسری علیه حمایت رئیس جمهور آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه تبدیل شده است.

ماه فوریه در جریان رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها در میشیگان، بیش از ۱۰۰ هزار رای‌دهنده گزینه «نامتعهد» را در برگه‌های رای خود انتخاب کردند. این اتفاق بعد از کارزار فعالانی رخ داد که خواهان حمایت دولت آمریکا از آتش‌بس در غزه و توقف کمک نظامی به اسرائیل بودند.

مهم‌تر از همه، میشیگان دارای بالاترین نسبت شهروندان عرب-آمریکایی در کل کشور است، گروهی که به نظر می‌رسد حمایت آن‌ها از آقای بایدن کاهش یافته است.

آقای ترامپ اهمیت این ایالت را در مسیر احتمالی خود به سوی پیروزی کاملا در نظر گرفته است. او درباره وقایع خاورمیانه، از اسرائیل خواسته است که عملیات خود علیه حماس در غزه را به پایان برساند، اما «این کار را به سرعت انجام دهد».

نوادا

«ایالت نقره‌ای» در چند انتخابات اخیر به دموکرات‌ها رای داده است، اما نشانه‌هایی از چرخش احتمالی آن به سوی جمهوری‌خواهان دیده می‌شود. نتایج نظرسنجی‌های اخیر شرکت ۵۳۸ نشان می‌دهد که آقای ترامپ در این ایالت از آقای بایدن پیشی گرفته است. هر دو نامزد تلاش می‌کنند رای جمعیت بزرگ لاتین‌تبار این ایالت را به دست آورند.

با وجود اینکه اقتصاد آمریکا از زمان روی کار آمدن آقای بایدن شاهد رشد قوی و ایجاد اشتغال بوده، بهبود شرایط پس از کوید، در ایالت نوادا کندتر از مناطق دیگر بوده است.

بر اساس آخرین آمار دولت آمریکا، این ایالت با نرخ بیکاری بالاتر از پنج درصد، بعد از کالیفرنیا و ناحیه کلمبیا (واشنگتن)، بالاترین نرخ بیکاری را در کل کشور دارد.

آقای ترامپ وعده داده است که در صورت بازگشت به قدرت، یک برنامه کاهش مالیاتی با مقررات و محدودیت‌های کمتر را پیاده خواهد کرد.

پنسیلوانیا

پنسیلوانیایی‌ها در تحمل فشار هزینه‌های زندگی به دلیل تورم، وضعیت منحصر به فردی در میان آمریکایی‌ها ندارند. اما بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت «دیتا اسمبلی» قیمت مواد غذایی در این ایالت سریع‌تر از جا‌های دیگر افزایش یافته است.

بی‌بی‌سی اخیرا گزارش داد که ساکنان ایری، یک شهرستان کلیدی در پنسیلوانیا، با مشکلات جدی روبرو هستند، تا جایی که یک نفر از هر هشت نفر دچار «ناامنی غذایی» است.

این ایالت در انتخابات ۲۰۲۰ تعیین‌کننده بود و در مسیر رسیدن به کاخ سفید از آقای بایدن حمایت کرد. او با شهر کارگری اسکرانتون در این ایالت، جایی که در آن بزرگ شده، ارتباط احساسی عمیقی دارد.

تورم بالا می‌تواند به آرای آقای بایدن در سرتاسر آمریکا لطمه بزند، چون نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تورم بالا باعث می‌شود رای‌دهندگان دیدگاه نامساعدی نسبت به وضعیت اقتصادی داشته باشند.

آقای ترامپ تلاش کرده است رقیب خود را به دلیل افزایش قیمت‌ها مدام هدف حمله قرار دهد. اما بعد از عملکرد نسبتا قوی نیکی هیلی، رقیب جمهوری‌خواهش در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا، او هم مشکلات خود را در این ایالت خواهد داشت.

ویسکانسین

این ایالت نیز در هر دو انتخابات قبلی در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰، با اختلاف حدود ۲۰هزار رای، به نامزدی رای داده که در نهایت برنده انتخابات شده است.

تحلیلگران معتقدند که در ایالت‌هایی مانند ویسکانسین که رقابت در آن‌ها نزدیک است، نامزد سومی که علیه سیاست‌های دو نامزد اصلی تبلیغ می‌کند، می‌تواند تاثیر قابل توجهی در نتیجه نهایی داشته باشد.

نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند که حمایت قابل توجه از نامزد مستقلی مانند رابرت اف کندی جونیور -که تلاش می‌کند نامش را در برگه‌های رای ویسکانسین و ایالت‌های دیگر درج کند- می‌تواند به ضرر آرای آقای بایدن یا آقای ترامپ باشد.

دونالد ترامپ این ایالت را «واقعا مهم» توصیف کرده و گفته است «اگر ما ویسکانسین را ببریم، کل انتخابات را خواهیم برد». گردهم‌آیی ملی جمهوری‌خواهان در تابستان در شهر میلواکی در این ایالت برگزار خواهد شد.

آقای بایدن اخیرا به عنوان شاهدی بر این که دولت او در حال ایجاد شغل‌های جدید است، به یک مرکز داده‌های تازه‌تاسیس مایکروسافت در ویسکانسین اشاره کرد و مدعی شد که رئیس جمهور سابق در عمل به وعده‌های خود ناکام بوده است.

منبع:بی‌بی‌سی

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی