چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ 03 July 2024
يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۷۶۷۳۷
فراز بررسی می‌کند:

تلاش تیم جلیلی برای تصاحب آرایی که حرام دانسته می‌شد!

با نهایی شدن نتایج آرا، حملات بی‌وقفه حامیان جلیلی به قالیباف و حامیان او ناگهان متوقف شد. تا جایی که محسن منصوری که تا پیش از این حملات تندی علیه قالیباف و ستاد او کرده بود در پستی در شبکه‌ اجتماعی ایکس با تشکر از کاندیداها جبهه انقلاب نوشت: « فصل پیش‌رو، موسم همدلی است. تا دولت کریمه، یک یا حسین دیگر.» ساعتی پس از اعلام نتایج، محمدباقر قالیباف نیز در بیانیه‌ای از سعید جلیلی حمایت کرد اما اختلاف آنقدر میان بدنه رای او و جلیلی زیاد بود که این حمایت مورد قبول بسیاری از آن‌ها نیامد. در سوی دیگر اما جلیلی‌چی‌ها برنامه خود برای جذب ۳ میلیون ۳۰۰ هزار رای قالیباف را آغاز کرده بودند. رای‌هایی که تا پیش از این علیرضا سلیمانی سردبیر سایت رجانیوز، نزدیک‌ به جبهه پایداری و جلیلی آن را «حرام» خوانده بود. این برنامه به سرعت تاجایی پیش رفت که برخی حامیان پزشکیان از پاک‌شدن پست‌هایی که حامیان جلیلی علیه قالیباف که در جریان انتخابات منتشر کرده بودند، خبر دادند.

اما ستاد جلیلی و حامیان او چطور ناگهان دم از هم‌دلی می‌زنند؟ در حالی که تا پیش از روز رای‌گیری از هیچ هجمه‌ای علیه حامیان قالیباف دریغ نکردند؟

بیانیه قالیباف و همراهی‌نکردن بدنه رای با او

با پایان رای‌گیری در آغاز موجی رسانه‌ای آغاز شد که در آن اکانت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی خود را حامی قالیباف می‌دانستند که در دور دوم به جلیلی رای خواهند داد. پیش از این اما بسیاری از اکانت‌های شناخته‌شده در شبکه‌های اجتماعی مثل عبدالرضا داوری  که پیش‌تر از قالیباف حمایت می‌کردند از رای به پزشکیان در دور دوم خبر دادند. وحید ایمانی مجری صداوسیما حتی حمایت قالیباف از جلیلی را هم خودکشی دانست و نوشت: «خودکشی بخاطر ترس از مرگ را حاصل اشتباه و کج اندیشی سیاسی می‌دانم!» این اظهارنظر باعث شد تا برخی تحلیل‌گران تاکید کنند که به دلیل اینکه رای قالیباف ایدئولوژیک نبوده، با بیانیه او همراهی کامل نمی‌کند. با این همه تلاش ستاد جلیلی برای جذب آرای قالیباف متوقف نشد و پس از بیانیه شدت بیشتری نیز گرفت. انگار نه اینکه تا یک روز پیش از این، شدیدترین حملات و هجمه‌ها علیه حامیان قالیباف از سوی جلیلی‌چی‌ها مطرح شده بود.

قاضی‌زاده علیه جلیلی صحبت کرده بود؟

 پس از انصراف امیرحسین قاضی‌زاده یکی از اعضای ستاد او این انصراف را به سود جلیلی دانست. با این همه قاضی‌زاده شخصا وارد شد و این اظهارنظر را تکذیب کرد. هرچند که حامیان جلیلی تکذیب قاضی‌زاده را تحت فشار دانستند. این در حالی است که قاضی‌زاده در روزهای نخست نامزدی در نشست خبری اظهاراتی را مطرح کرده بود که بسیاری آن را خطاب به جلیلی می‌دانستند. او گفته بود: «کسی که شهید رئیسی را آزار می‌‌داد، عقاید شهید رئیسی را اصلا قبول نداشت، اخلال ایجاد میکرد، حتی وقتی به همکاری دعوت شد همکاری را نپذیرفت، حاضر نشد از خودش بگذرد و بیاد به کمک، الان دیگر نمی تواند بگوید که من امتداد دولت شهید رئیسی هستم.» به این ترتیب به نظر می‌رسد که دست‌کم در آغاز راه، قاضی‌زاده تمایلی به انصراف به سود جلیلی نداشته و حتی علیه او نیز صحبت کرده است.

نامزد پوششی دیگر یعنی علیرضا زاکانی اما به نظر می‌رسید برخلاف قاضی‌زاده بنای حمایت از جلیلی را داشته است. اکنون به توجه به پایان مرخصی او و بازگشت به شهرداری تهران نگرانی‌هایی درباره عملکرد جانب‌دارانه شهرداری نیز از سوی افکار عمومی شنیده می‌شود. در چنین فضایی به نظر می‌رسد که ورود نهادهای ناظر بیرونی می‌تواند منجر به عدم شکل‌گیری شائبه‌ها درباره عملکرد شهرداری تهران شود.  

باید دید که تغییر رفتار ناگهانی حامیان جلیلی تا چه اندازه می‌تواند در جذب آرای قالیباف موثر باشد. حامیان رسانه‌ای جلیلی نشان دادند که برای کسب رای از حربه‌های گوناگونی از جمله انتشار اسناد جعلی استفاده می‌کنند. به طور مثال پس از انتشار بیانیه جعلی حمایت وحید حقانیان عضو دفتر رهبری، او در پیامی تصویری ضمن انتقاد از تیم رسانه‌ای جلیلی گفت: «بیانیه کذبی که از طرف ستاد جلیلی منتشر شد و‌ این کارها برای آن‌ها برکتی نخواهد داشت.رای از داخل صندوق‌ها بیرون می‌آید نه با حقه و تزویر و ریا.» همه این‌ها نیز در حالی است که بنظر می‌رسد که دو طیف جلیلی و قالیباف و حامیان آن‌ها اختلاف نظر‌ و انشقاق عمیقی میان خود می‌بینند. آیا بیشتر سبد آرای قالیباف به پزشکیان اضافه می‌شود یا جلیلی؟ برای پاسخ به این سوال باید کمی منتظر ماند. 
 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی