چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ 03 July 2024
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۷۶۸۹۲

هجوم همه‌جانبه سعید جلیلی به روستاها؛ از اعزام مبلغ تا تسخیر ایتا و روبیکا!

عملیات رسانه‌ای سعید جلیلی برای تصاحب آرای روستا‌ها آغاز شده است. عملیاتی که به نظر می‌رسد پس از مشخص‌شدن رای بالای پزشکیان در مناطق روستایی کلید خورده است. از یک سو به نظر می‌رسد که پایگاه‌های بسیج در سراسر این مناطق فعال شده‌اند تا کف میدان مشغول جمع‌آوری رای شوند و از سوی دیگر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیز از همه مراکز خواسته تا با اعزام مبلغ از همه امکانات برای انتخاب «اصلح» استفاده کنند. البته به عبارت دقیق در این پیام آمده که مراکز از همه امکانات «کمال بهره را ببرند» تا دست نیرو‌ها و مدیران حوزه برای تبلیغ به سود جلیلی کاملا باز باشد؛ بنابراین روشن است که از امکانات میدانی و حضور در روستا‌ها و شهرستان‌ها تا فعالیت گسترده در شبکه‌های اجتماعی در اختیار رقیب پزشکیان قرار گرفته است. آن‌ها به ویژه تمرکز خود را در پیام‌رسان‌های داخلی مثل «ایتا» و «روبیکا» معطوف کردند تا از این طریق با مخاطبان روستایی ارتباط راحت‌تری برقرار کنند. اما این عملیات رسانه‌ای چگونه در حال اجراشدن است؟

پخش محتواهایی مملو از وعده و شعار

تلاش حامیان جلیلی برای تصاحب رای با پمپاژ محتوا‌هایی علیه پزشکیان در گروه‌ها شروع شد. شکل برخی از این محتوا‌ها نشان می‌دهد که در سطوح بالاتر ستاد جلیلی ساخته و در سطح گسترده برای استفاده نیرو‌ها پخش شده است. یکی از ابزار‌های این عملیات رسانه‌ای رقیب‌هراسی و ساختن تصویری غیرواقعی از پزشکیان است. تقطیع فیلم‌ها مناظرات و پخش بخش‌های گزینش شده برای تحریف سخنان پزشکیان و دیگران برای استفاده علیه او، از جمله تکنیک‌های تیم رسانه‌ای جلیلی است.

آن‌ها پوستر‌هایی نیز آماده کرده‌اند که پر از وعده‌ها و شعار‌ها برای جلب نظر روستاییان است؛ وعده‌هایی مثل «آب‌رسانی به همه روستا‌ها همانند شهرها» که با هدف ایجاد فضای تقابلی بین شهر و روستا برای رای‌آوری جلیلی طراحی شده‌اند. در این پوستر‌ها جملاتی شبیه اینکه «باید دست دلال‌ها را از روستا‌ها قطع کرد» نیز به چشم می‌خورد. اما سوال اینجاست کسی که خود یکی از عوامل تحریم‌های گسترده علیه ایران و وجود دلال‌ها در اقتصاد کشور شده، چگونه قرار است دست دلالان را قطع کند؟

تیم رسانه‌ای جلیلی حتی دهیاران را هم به عنوان گروه هدف قرار داده و مثلا در یکی از پوستر‌ها نوشته که امنیت شغلی دهیاران باید تامین شود تا بتوانند برنامه‌های روستا را اجرا کنند. در جای دیگری نیز از قول جلیلی آورده شده ک «کشور با نمایش و تعارف اداره نمی‌شود». این در حالی است که جلیلی بدون کارنامه اجرایی و مدیریتی و فقط به پشتوانه برنامه‌هایی که هیچ جمعی از کارشناسان آن‌ها را تایید نکردند مدعی جبران «عقب‌ماندگی‌ها چند صد ساله در چند سال» شدهاست.

نکته دیگر اینجاست که به نظر می‌رسد در عملیات رسانه‌ای تصاحب آرای روستا‌ها به سود جلیلی، نیرو‌ها کمتر به پرسش و پاسخ با مخاطبان می‌پردازند. آن‌ها با پمپاژ محتوا‌های خود در خلال گفتگو‌ها تلاش دارند تا اذهان عمومی روستایی را به سمت خود معطوف کنند.

هجوم همه‌جانبه سعید جلیلی به روستاها؛ از اعزام مبلغ تا تسخیر ایتا و روبیکا!

دستاوردسازی برای جلیلی چگونه انجام می‌شود؟

محور دیگر ربط دادن پزشکیان با روحانی است که یکی از خط‌های اصلی ستاد جلیلی بوده است. تیم رسانه‌ای او در این راستا از هیچ ادعای خلاف واقعی نیز دریغ نمی‌کنند و مثلا در یکی از پوستر‌ها نوع نگاه پزشکیان را «لیبرال» و جلیلی را «اسلام‌گرا» نوشته‌اند.

یکی از چالش‌های اساسی ستاد جلیلی یعنی نداشتن سابقه اجرایی را با دستاوردسازی پوشش داده شده است. تاجایی که در یکی از گروه‌های روستایی دستگیری عبدالمالک ریگی سرکرده گروه «جندالله» نیز به نام جلیلی زده شده است. در حالی که حقیقت دستگیری ریگی با این ادعا تفاوت زیادی دارد و حتی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند در فیلم «روز صفر» افرادی شبیه جلیلی به عنوان موانع دستگیری ریگی معرفی می‌شوند.

در راستای همین دستاوردسازی، در جای دیگری ادعا شده که معاون روستایی جلیلی برای بررسی مشکلات روستایی ۳ سال در مناطق کپرنشین و محروم زندگی کرده است. در صورت صحت این ادعا، مشخص نیست که جلیلی دقیقا برای کدام مسئولیت خود معاون روستایی داشته و حقوق ۳ سال زندگی این شخص برای زندگی در مناطق روستایی از کجا تامین شده است؟ در حالی که جلیلی به تازگی در مناظرات تلویزیونی مدعی شده که دولت سایه او «دکان و دستگاه» نیست.

در چنین فضایی به نظر می‌رسد که امکانات رسانه‌ای و میدانی دو نامزد انتخابات یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در شرایط برابر نیست. جلیلی و تیم رسانه‌ای او از امکانات بسیاری در نقاط گوناگون کشور و در سطح فضای مجازی برخوردار هستند و به نظر می‌رسد بدون هیچ هراس و ابایی از آن «کمال بهره» را هم می‌برند. با این همه باید دی که تشخیص مردم روستا‌ها تحت تاثیر این حمله رسانه‌ای و میدانی قرار می‌گیرد یا همچنان رای اکثریت آن‌ها در روز جمعه پزشکیان خواهد بود.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی